Volvo 242 M60B40 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
gnarqen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tor jul 10, 2008 2:40 pm
Ort: Strömsund

Inlägg av gnarqen »

Fan va fint med lite grejor. Holseten ser ju ut å passa som en handske där =)
Guns don´t kill people. Chuck Norris kills people.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Fränt :thumbright:

Den turbon lär nog bli rätt bra på den motorn, lär nog inte ha några problem att sparka igång den så laddet kommer nog rätt tidigt :thumbright:
Chevelle SS -65
Rikard B
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: sön jun 12, 2005 12:14 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Rikard B »

blir ju fint d där,fan nu blir man ju sugen på att uppgradera :doh:
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
Emilsson242
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: tis nov 25, 2008 10:06 pm
Ort: strömsund

Inlägg av Emilsson242 »

:thumbright: fränt med litte överladdning
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

härligt att de e några som läser tråden fast det inte är så mycket spännande som händer :)

Har fått lite grejer iallafall, lite rör och rörböjar ifrån rinkabyrör

Bild

åsså en turbofläns och oljeretursfläns ifrån h2mracing

Bild

sen har man börjat att rengöra turbon lite, tog och blästra upp kompressdelen idag.. ska väll skrubba avgashus imorgon.

Bild

nån som vet om det funkar med vanlig värmebeständig färg på avgashus?
finns ju nått på OK som ska klara 600-800 grader tror jag?
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

De här är ett bygge helt i min smak :D
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

Manne Jo dina projekt e ju grym dom oxå :thumbright:

Idag har jag och en snubbe fixat lite med grenröret, blir en liten enklare modell i år då det är massor med andra saker som ska hinnas med..

blir ungefär som ett adaptergrenrör som vissa bygger på m50 men svetsat istället för skruvat.. åsså är det vänt uppåt fast turbon neråt.. lät lite konstigt kanske :lol:

vart jäkligt trångt att få till nån vettig downpipe med turbon uppåt med de här grenröret.. så den får sitta nermonterad tills vidare.

Bild

vad tror ni om oljereturen? blir ungefär 1dm fall men minst 4-5dm slang då turbon sitter ganska långt fram och oljesumpen långt bak.

sen funderade jag på rören som ska till wastegaten.. hur långt ifrån turbon kan man sätta dom? är det bättre ju närmare turboflänsen man kommer? och måste wastegate rören va lika långa vid pulssplit?

kommer mer bilder på grenröret senare när det är klart.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Angående oljereturen så känns de som om de är lite väl långt bak oljan ska innan den hamnar i sumpen. Du kan inte göra ett hål i blocket just ovanför tråget där turbon sitter o släppa in oljan där?!

// N.
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

jo det kanske funkar för det känns som det blir för lite fall på oljan..
men den skulle ju va fint om man slapp borra i blocket och få den i oljetråget istället.
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

Jag har ju också planer på turbo, så förbereder lite redan nu. satte min oljeretur i kamkedjekåpan.
Ska ju ha turbon framför fjäderbenet, så de blir nog perfekt fall på den.
Om du sätter den bak i tråget hamnar den väl under oljenivån?

Såhär ser de ut på min.
http://i48.tinypic.com/2z818b5.jpg
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

aha.. ja de där såg ju inte så dumt ut.. fast jag måste ju ha min längre ner dock.. men måste fan fara och kolla imorgon om det är möjligt.. tack för den bilden Manne :thumbright:

jo det där med vart oljenivån ligger har jag ingen aning om.. men man tycker ju inte att det borde vara över kanten på tråget?

sen ska de ju funka iallafall om det kommer under nivån bara man har nog grov retur.
men det är ju dumt att testa nått som kanske inte funkar.. dåligt fall med lite lut och under oljenivån låter som problem
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

reine skrev:aha.. ja de där såg ju inte så dumt ut.. fast jag måste ju ha min längre ner dock.. men måste fan fara och kolla imorgon om det är möjligt.. tack för den bilden Manne :thumbright:

jo det där med vart oljenivån ligger har jag ingen aning om.. men man tycker ju inte att det borde vara över kanten på tråget?

sen ska de ju funka iallafall om det kommer under nivån bara man har nog grov retur.
men det är ju dumt att testa nått som kanske inte funkar.. dåligt fall med lite lut och under oljenivån låter som problem
Jo med din turboplacering funkar de nog inte å ha den på samma ställe som jag.. Kollade som fan på placeringar innan ja bestämde.
Va också inne på tråget, men då ville ja ju ha den i sumpen, alltså bak på motorn, å då måste man ju förbi motorfästet å de blir bara massa dragning i onödan :P Iaf för min del
Senast redigerad av Manne den ons dec 23, 2009 3:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Händer det något här då? :roll:
Chevelle SS -65
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Hur mycket överhäng har du framför styrväxeln?

E34:a har annars pickupen frammåt på motorn.

Kommer nog gå som ett skollat med den turbon, jag åkte med en likadan -08 på min =)

Mvh
Cristofer
Rikard B
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: sön jun 12, 2005 12:14 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Rikard B »

hur går det reine ?
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
Skriv svar