Mattias pysslar på (95/98/E85 jämförelse)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja du Jonas, det går framåt.

Igår monterade jag expansions-kärl vilket var ett spännande pussel med olika slangbitar jag har haft liggandes. Eftersom insuget från insprutningen inte riktigt är gjort för bilen så är det givetvis jäkla ont om utrymmet där anslutningarna för värmepaketet sitter, jag är inte nöjd men det får duga. Har bara kvar att ansluta kylaren så är kylsystemet klart för fyllning, jag hoppas att vattenpumpens tätningar är i skick efter att ha stått ett bra tag.

Gas-vajern är nu fixad och klar, det blev en svetsad ände för att hålla fast den i en fixtur som satt original på någon annan bil. På 3.0an är det en pinne med splines som sticker ut genom torpedväggen som man får göra ett arrangemang runt, med gasvajer från en E32 som Stefan ordnade åt mig förra året så är det hyfsat klart nu. Innan besiktning får jag fixa en schysst pedal för den som satt där har rostat loss.. ;)

Jag påbörjade montering av en insugsfilterburk från en 535, det kommer att bli smutt och får hoppas det bidrar till besiktnings-godkännande. Idag ska jag handla lite 3" avgas för att göra ett rör upp till spjället, i samma rör måste jag fixa anslutningar för tomgångsmotor och vevhus-ventilation men det går att fixa efter uppstart.

Idag tänkte jag börja med att byta oljefilter och skaffa några nya remmar till generator, vattenpump och servo. Test av bränslesystemet och montering av det elektriska kvarstår. Tror jag hittat en lös sladd som jordade hel-ljus-reläet bland annat, det är lite såna små detaljer.

Jag tuggar på helt enkelt, det borde brumma innan helgen tänkte jag. :revs:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

är det inte helg snart? :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jo fan, det är ju helg på torsdag. :)

Nu är jag tillbaka från stan med lite remmar och stift, det blir oljefilter imorrn men jag ska förbereda det mesta inför start imorrn.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vattenslangar på plats och toppen är dragen. Ska fylla vätskor imorrn när oljefiltret är på plats, börjar med olja tills motorn är startad. Om vattenpumpen skulle läcka efter att ha stått torr så har jag en ny upptäckte jag (bra att kolla hyllorna på reservdelar ibland).

Jag har några lösa sladdar under instrumentpanelen och saknar även säkrings-schema (även om man lätt räknar ut vad som går till vad). Jag verkar ha städat bort knappen till varnings-blinkers, utan den knappen har jag ingen blinkers alls för det är ju kopplat via den på något sätt. Den kanske dyker upp här framöver när jag städar ur garaget. :)
(ska nämligen gjuta nytt golv/ytskikt nästa vecka)

Så jag tänkte höra med er alla om någon ruvar på lätt-tillgänglig information, exempelvis ett el-schema till E3 ?

Jag letar specifikt efter sånt som berättar om kabelfärger och annat, gärna till blinkers och specifikt varnings-blinkers. Jag kommer annars att försöka lista ut det själv, kan inte vara så svårt.. det är en rund 8-polig kontakt med vanliga flatstift.
Sen letar jag efter kablaget till spolarvätske-motorn, ett schema hade varit roligt men jag kan nog hitta den ändå (till slut).

Det har visst brunnit i kabelhärvan för länge sedan, för den är helt skarvad på två ställen ute i motor-utrymmet, det var ju jätteroligt att upptäcka under all tejp så nu har jag bättrat på den lite... Jag har inga förhoppningar om att bilen ska vara 100% i original-skick, så jag kommer nog att bygga om det jag inte förstår mig på eller det jag inte gillar.. :hihi:

Bland annat så är tändningen "halvt på" när jag har tändlåset i läge "helt avslaget" men det är bara laddnings-lampan som lyser, men släcks om man ruckar lite på nyckeln innan man kan dra ut den.. :roll:
Jag kommer nog att avskaffa tändnings-låset så till den grad att det enda den gör är att slå till start-motorn, det är lite för glappt för att det ska vara roligt att koppla en insprutningsbox till den (glappande reläer kan någon annan hålla på med).

För övrigt passar bränsle-pickup från en E28 rätt bra i tanken på en E3, men den blir 2 cm för kort men får duga så länge. Det borde inte vara nåt bekymmer att bygga om den.
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck

Inlägg av abris »

Hej Mattias!

Om det är samma på E3 som 02án vet jag inte men det sitter ett "multi"-relä
på 02án som sköter blinkers/varningsblinkers,vindrutespolare,intervalltorkare mm
jag höll på att bli tokig när jag bytte blinkers spak (satt ju på fel sida) på Chellquist bil.
Du kan ju kolla på schemat för 2002 och se om det finns några likheter.
Annars måste det väl finnas schema för den där åxå

//a
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

På den gamla goda tiden som din trenolla tillverkades brukade BMW ha komplett elschema längst bak i instruktionsboken.

Jag har nog till en 633 Cs, skulle kunna fota det och skicka men det kan ju skilja en del.
Å andra sidan är det till en -76 tror jag så det borde vara ganska nära.

(Lite osäker om kabelfärger är med dock)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Daniel, det vore trevligt för jag ser säkert likheter. Det följde inte med någon instruktionsbok till den här bilen, och inte mycket annat man kan tänka sig heller.. :)
Användarvisningsbild
Bert-Ola
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Bert-Ola »

Jobbat på bra ser jag. :thumbright:

Hoppas du blir hjälpt av infon du fick via pm.
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det blev inte fyllt någon olja idag, men jag hjälpte Jens med Vegan en stund och sen hjälpte han mig att skölja bränslesystemet. Så imorrn börjar många pusselbitar falla på plats, får se hur långt det räcker.

Bert-Ola: Stort tack, det räckte långt med dina bilder så nu ska det nog gå att besikta.

Angående besiktning så ska jag försöka rulla genom med insprutningen och inte säga så mycket om det. Jag menar, det är ju fortfarande original-motorn.. iaf bottendelen. :hihi:
Vill dom ha reg-besiktning så blir jag lite less faktiskt, måste väl etanolkonvertera för det finns inte en chans att bevisa att motorn och alla delar hör till nån motor jag plockat ur nån nyare modell.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

du får väl hänga tillbaks dcd förgasarna om det skulle behövas för besiktning.
verkar lovande mattias jobba på, snart är helgen över
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tack Jonas, det var inte uppenbart för mig när jag tänkte efter igår. Faktiskt, så är förgasarna kvar och fungerar säkert fint. Bara att montera en Malpassi-regulator och se glad ut av Weber-wrålet (dubbla 36/36).
Hoppas dom inte misstycker om det sitter ett wasted spark coilpack på torpedväggen och en bredbands-lambda i avgassystemet. :hihi:
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag besiktade min "bruks" 3,0:a för ett tag sedan med lite hemkomponerat sprut, (förg. från början) manuell låda (aut.) och drag.

Det passerade obemärkt :wink:
(Du vet, den skitsnygga grå :hihi: )
Användarvisningsbild
Bert-Ola
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Bert-Ola »

Bra att du fått ordning på allt nu, Mattias. :thumbright:

Går säkert jättebra att besiktiga den.
Tycker de är rätt snälla mot äldre bilar, i alla fall här i stan.
j björk skrev:Jag besiktade min "bruks" 3,0:a för ett tag sedan med lite hemkomponerat sprut, (förg. från början) manuell låda (aut.) och drag.
LITE hemkomponerat är väl det minsta man kan säga om detta. :hihi:
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det finns hopp om liv i 3.0an! :thumbright:

Ungefär en livstid tog det att få upp oljetrycket, eller det kändes då så. :shock:
Jag hällde i all olja motorn skulle ha direkt på kamaxel och vippor först, sedan drog jag runt den utan stift. Filtret rymmer nog upp mot en liter olja och går inte att fylla på i förväg då det är en lång bult som man drar in underifrån.. :doh:

Ska äta lite och fixa lite annat, men kopplar vidare ikväll och hoppas hinna starta upp.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

En m30 är inte vacker att starta innan man fått upp oljetryck :shock:

När jag skulle starta min så pumpade jag in oljan via min oljekylares anslutningar, efter ett oljebyte har man 30-45 sek utan oljetryck :doh:

Jag har min skruv som håller oljefiltret ovanifrån så det går att fylla med olja, men å andra sidan måste man vara två pers att montera det numera sen jag monterade 120A generatorn, då man måste vara både under och över bilen samtidigt :wink:

Jag håller tummarna !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar