Drag Pulsar GTi-R

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Mini skrev:
SWR skrev:Husket du å montere oljepumpa før du toppdekket blokka..? Hvis ikke har du et problem...
tack för att du berätta detta, kunde blivit lite fel annars :)
lite svårt att förstå din norska tyvär men oljepump och toppdeckning av blocket räckte ;)

tack så hemskt mycket :)

mvh Robban
Oljepumpen er en del av blokk-dekket når den er montert... Jeg oppdaget det etter at blokka jeg bygde i fjor var ferdig planfrest... :doh:

Tenkte det var greit å si ifra. :)
-Bjørn
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av swede »

Mini skrev: kanske är en dum fråga men monterar du den i centerdiffen? :S alltså typ i växel lådan om du förstår, eller i klumpen som fördelar ut fram och bak hjulen?
I centerdiffen, framdiffen i själva lådan är ju redan diffbromsad.

Bild
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Mini
För mycket laddtryck

Inlägg av Mini »

så diffen i lådan är diffbromsad?
bak diffen är med diffad?

så om jag fattat de rätt så är de den diffen som går mot framhjul och mot kardan (den på bilden) som behövs diffas, och de gjorde du så att den driver lika mycket fram som bak?

lika bra å fråga tänkte jag du verkar duktig så lika bra att fråga om tips å råd så jag vet vad jag ska handla. fick tips om att svetsa centerdiffen men om den redan är diffad verkar ju de dumt :P

hoppas på svar på mina frågor :P

mvh Robban
MVH Robban Johansson
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av swede »

Mini skrev: så diffen i lådan är diffbromsad?
bak diffen är med diffad?
Jag vill inte verka dryg eller så men jag trodde du hade Nissans verkstadshandbok? All information finns ju i den boken!
Mini skrev:så om jag fattat de rätt så är de den diffen som går mot framhjul och mot kardan (den på bilden) som behövs diffas, och de gjorde du så att den driver lika mycket fram som bak?
Behöver diffas?? Finns ju redan en diff i den!! Vad min kund ville ha var en differentialbroms i centerdifferentialen (eller mitten differentialen).
Mini skrev:fick tips om att svetsa centerdiffen men om den redan är diffad verkar ju de dumt :P
Åter igen *suck* centerdifferentialen HAR INTE differentialbroms men den har en differential.

Innan vi fortsätter diskussionen så önskar jag att du lär dig dom olika termerna så att vi snackar på samma sida, ok?

Framdiff = differentialen som sitter inne i växellådan och driver dom främre drivaxlarna.

Mitten/centerdiff = differential som (i detta fall) sitter utanför själva växellådan och fördelar kraften mellan dom främre och bakre drivaxlarna.

Bakdiff = differential i bakaxeln som driver dom bakre drivaxlarna.
Mvh, Eric The Swede
www.awdturbo.net
Mini
För mycket laddtryck

Inlägg av Mini »

om du känner att jag inte hajar allt du menar. så behöver du inte hjälpa mig. på ett eller annat sätt så löser de sig, frågan är bara hur bökigt de blir för mig.
du har ju redan hajat hur allt funkar. jag är en glad amatör som är rörmockare till vardags, så jag ber om ursäkt för att jag missuppfattat alla dom fakliga termerna, hoppas du har översende med min okunskap.

Iaf, blev lite blåsigt i mitt huvud, då jag fått förklarat för mig tidigare att centerdiffen sitter i själva växel lådan undet det stora drevet man ser när man lyfter av växel låds huset.
Bild
men i verkstads manualen heter detta "final drive" så antar att de är slutväxeln. och är de här även framdiffen då menar du? vore skönt att få de utklarat :P
där har vi förvirring nr 1,

fick förklarat för mig att de var här inne man kunde lämna iväg och få svetsat för att få en konstant drivning mellan fram och bak hjul,
vill minnas att de va så dom sa iaf.

men mer lågiskt borde ju vara att göra någonting i de som du kallar mellandiff (centerdiff), den som man "ansluter" kardan emot, sen även mot lådan samt 1 drivaxel lixom, de är där i du monterat en diffbroms, för att få en mer konstant drivning mellan fram och bak? har jag förstått de rätt?

hoppas du orkar läsa allt de där å hoppas jag förstått vad du menar.
och att du förstår min förvirring :P

tack på förhand,
mvh Robban
MVH Robban Johansson
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av swede »

Jag har inget emot att hjälpa dig, men tyvärr har jag inte tid att sitta och guida dig igenom steg för steg hur lådan fungerar och är uppbyggd det var därför jag hänvisade dig till manualen som du tydligen har :)

Final drive = Slutväxel och det är rätt att jag och dom flesta kallar den för framdiff eftersom den driver framhjulen.

Om du skulle lyssna på klåparna som vill att du svetsar den så blir facit att du inte kan svänga med bilen hahahahahahahahaha

Konstruktionen dom gjort är rätt komplicerad för kraften från motor och växellåda går igenom mitten/centerdiffen innan den fördelas till fram och bakhjulen. Har för mig att det finns en förklaring på hur det fungerar i manualen.
Mvh, Eric The Swede
www.awdturbo.net
Mini
För mycket laddtryck

Inlägg av Mini »

oj här blev de diskutioner :) jag läser å försöker att snappa upp och lära.

va snälla mot varan å lär, därför vi är här, glada och possetivt vill jag ha de :P

ni verkar duktiga båda 2. skit kul att läsa :)

mvh Robban
MVH Robban Johansson
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Ballt bygge, kommer bli kul att se när den är klar sen. Kul med udda byggen och framförallt motorval! Lite kul att det inte hamnar en b230ft i den då man läst om sånna byggen ett antal gånger nu :roll:

Intressant läsning om viscodiff här med! Kanske vore en idé att starta en ny tråd på bättre ställe om det dock?
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Jag gjorde ett tappert försök att splitta tråden, diskussionen finns nu under "Transmission"
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Mini
För mycket laddtryck

Inlägg av Mini »

subw000fer skrev:Ballt bygge, kommer bli kul att se när den är klar sen. Kul med udda byggen och framförallt motorval! Lite kul att det inte hamnar en b230ft i den då man läst om sånna byggen ett antal gånger nu :roll:

Intressant läsning om viscodiff här med! Kanske vore en idé att starta en ny tråd på bättre ställe om det dock?
tack så mycket. jo brukar själv gillar "udda" byggen, mitt är väl udda i den bemärkelsen att de är just en gti-r för rakt fram åka. vilket innebär att de är lite tunnt me eftermarknads delar :P hehe, men riktigt kul att du gillar de :)
MVH Robban Johansson
Mini
För mycket laddtryck

Inlägg av Mini »

dags för en liten uppdatering igen då. nu är de maskin jag jobbat med tillsammans med Ted som hjälper mig och lär mig :) Enormt tack!

monterat ihop bottendelen, mycket pyssel och man vill inte ha för brottom :P
men de drygaste av allt var att ställa in ventil spelet, det gjorde jag igår. i och ur med kammarna ex antal gånger för att komma åt schimsen och slipa dom. slapp beställa nya iaf. dom som inte redan var perfekta behövdes slipas ned. ingen som va för liten :) men de var tids ödande.

terapi arbete!

har även portat upp vatten kanalerna i topplocks packningen då dom var strypta som fan.

bilder är väl vad som önskas.

kolvarna ser iaf fina ut när dom är nya. de som är skrivet är vart öppningarna på dom olika ringarna skall vara.
Bild

Bild
så ser botten ut med jördel å grejs :P bara tråget som skall monteras :)

Bild
arp bult på plats, kom på att de ej går att montera toppen om dom sitter i först, så dom togs bort, toppen går ej över kjedjan å löpskenorna. syns även en början på vatten kyliningen.

Bild
här syns strypningarna i topp packningen, är för att orginal ska motorn få bättre kylning på cylinder 4, är strypt på 1, 2 och 3, men jag har byggt om vattenkylningen så vill inte ha några strypningar, utan fullt flöde. jag har portat upp till dom svarta kanterna, istället för de pytte lilla hålet som syns...

Bild
kammarna monterade när jag ställde in ventil spelet. passa på att kika på lyften, är groteskt mycket lyft. får se om jag klarar mig eller om ventilerna slår i kolvarna :S ska bli intresant.....

Bild
ett utan schimsen som slipats in, mäter allt med micrometer, drygt pillgöra men måste va nogran..

Bild
allt fördi mätt och kalas. bara plocka isär igen då i väntan på att de skall monteras på motorn..

allt för mig idag. mvh Robban
MVH Robban Johansson
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

ser riktigt bra ut :thumbright:
rent och snyggt också och de hjälper ju till en del när man sak montera ihop motorn
Mini
För mycket laddtryck

Inlägg av Mini »

B_Christoffersson skrev:ser riktigt bra ut :thumbright:
rent och snyggt också och de hjälper ju till en del när man sak montera ihop motorn
tack så hemskt mycket :)
jag är långt i från någon guru hehe men rent och snyggt när man jobbar underlättar alltid :P
MVH Robban Johansson
frieberg
Lite mer laddtryck

Inlägg av frieberg »

Mini: mycket riktigt är de center diffen som sitter på slutväxeln och fördelar kraften mellan främre och bakre axeln, främre diffen sitter till höger "utanför" lådan den är öppen och vänster drivaxel löper igenom axeln som driver fram diffen. det är till fram diffen som phanton-grip finns till förfogande. har en till min dock har jag jag inte kört något med den ännu, fattas ekonomiska medel. mycket intressant bygge du håller på med :) kul med nån mer som bygger gti-r!
Mvh kristoffer
GTi-R under uppbyggnad
Mini
För mycket laddtryck

Inlägg av Mini »

ja så har jag fått det förklarat, därför jag blev så snurrig förut. men om man använder phantom grip diffen, då diffar man altså mellan framhjulen?

någon som vet hur drivningen är fördelad mellan fram och bak?
mvh Robban
MVH Robban Johansson
Skriv svar