Sida 6 av 28
Postat: sön nov 21, 2010 1:11 am
av Xuri
tjola nikke!
kom på så här mitt i natten att jag kör te stockholm på jobb på tisdag/onsdag å kunde svängt inom ditt garaget då å hämtat mina grejer om du hunnit bli klar samt kollat lite på din kärra om de går för sig ?
denna gången hittar jag

Postat: sön nov 21, 2010 10:38 pm
av MattiasH
knotan skrev:borde inte vara nån fara, ser ju nästan identiskt ute med framvagnen på en 740 rent måttmässigt nu, skillnaden är att på bilden sitter styresrvot ca 1-2cm längre fram än på en 740 , (dvs mindre vinkel på styrstagen)
tänker som så att en 740 är ju relativt stabil i kursen rakt frammåt (nåja, när man väl bytt allla bussningar och stötdämpare till styvare saker än orignal iallafall)
skillnaden nu är att jag har ca 130mm långa styarmar ut från spindeln istället för ca 150 på 740 (vilket innebär lite mer styrvinkel) i övrigt så är vinkeln från nedre knut ut till styrleden ganska samma)
tanken med att styrservot sitter lite längre fram än på 740 är att när motorn kommmer på plats och jag vet säkert hur mycket plats som finns från oljetråget fram till styrservot, så måste jag svetsa/bulta bakre fästen för styservot (blir ca 150mm långa m10 bult 2 st som går rakt genom styrservo)
då kommer jag sätta dem öronen ca 40mm "för långt bak" så jag kan justera styrservots placering med hjälp av svarvade "shims" mellan servo å öron,
på så vis blir det ställbar ackerman
OM jag nu tänkt rätt , för visst måste ackemarn ändras när servot flyttas frammåt bakåt?? ju mer jag flyttar fram servot närmare fronten på bilen , desto mer "extrastyrning" blir det påå innerhjulet i kurvorna....
Tror du tänker lite bakvänt nu.
Golfen (för visst är det såna spindlar?) har ju styrväxeln bakom axeln och därför styrarmarna vinklade snett innåt. cc styrleder kommer vara mindre än cc spindelleder vid toe-0.
Sätter man då höger spindel på vänster sida och vice versa blir ackerman tvärt om, ytterhjulet kommer svänga mer än innerhjulet och det är inge bra
Man kan som du säger även trixa med vart styrväxeln är placerad i längsled på bilen.
För att du i ditt fall (om det är som jag skrivit ovan) ska få ackerman åt rätt håll eller åtminståne paralellstyrning så måste styrväxeln flyttas bakåt, alltså bakanför en tänkt linje mellan styrlederna.
Tips, mät upp spindlarna eller googla fram vad du har för vinkel på styrarmarna

Postat: sön nov 21, 2010 11:20 pm
av knotan
MattiasH skrev:För att du i ditt fall (om det är som jag skrivit ovan) ska få ackerman åt rätt håll eller åtminståne paralellstyrning så måste styrväxeln flyttas bakåt, alltså bakanför en tänkt linje mellan styrlederna.
det är så den sitter nu, dvs bakom den tänkta linjen mellan p-ändar, precis likadant som det gör på en 740
kommer som sagt dock bygga så det blir lite ställbart...
tankemn nu är väll att bygga första stagen till topplagingsplattorna så jag kan sätta ihop den såpass det går å få ut den å provputta runt den på garageplan å se hur det funkar å svänga

Postat: sön nov 21, 2010 11:47 pm
av MattiasH
Då är det åt rätt håll ivartfall såvida inte spindlarna sabbar det då. kör hårt jag läser ofta

Postat: mån nov 22, 2010 12:17 am
av knotan
ja jag ä rätt säker på det löser sej...
får testa ut å provputta bilen i veckan
jag hoppas bara bilen blir relativt kurstabil. är rädd den ska bli nervös i framvagnen när man färdas rakt frammåt i hög fart.
känns som att svåänga går alltid å lösa med bra däck å labbande med hjulvinklar,
men om den beter sej nervöst vid körning rakt frammåt så kan det bli svårare att lösa

Postat: ons dec 01, 2010 8:50 pm
av knotan
såja lite hänt igen då.
styrservot fastborrat å bultat där det ska vara.
ett par mer eller mindre tillfälliga stag till har ramlat dit.
kommer bli många fler stag till framvagnen vartefte jag börjar se vart det finns plats utan att störa insug å grenrör/turbo/dp osv allt för mycket...
motorn sitter på egna fästen likaså växelådan....
motorn hamnar låångt bak, blir bara en liten "sittbrunn" och en REJÄL kardantunnel och spränkskydd ifall det skulle börja flyga svänghjul/vetvstakar å annat sen

Postat: ons dec 01, 2010 9:00 pm
av Xuri
fan nicke, ska du ha den som "FIN-åk" eller varför har du sparat högtalarna ?

Postat: ons dec 01, 2010 9:45 pm
av knotan
japp orignal högtalare å innertak SKA vara kvar,
är ju ingen rejsbil, bara en moddad micra med större motor

Postat: ons dec 01, 2010 10:35 pm
av Xuri
ja just de, i ditt fall så är ju allting bara moddat
å i en annans bil så är allt man inte kan ha till å från jobbet varje dag räser

Postat: ons dec 01, 2010 11:54 pm
av ErikR
du lovade ju att inte lägga upp bilder där jag var med

Postat: tor dec 02, 2010 7:57 am
av J_Lindgren
Fan vad grymmt det blir =)
Vad gör erik därbak har ni gömt en barbara åt honom där i ?

Postat: mån dec 13, 2010 11:21 pm
av knotan
lindgren, snart dax för dej att fixxa fram stolar och bälten åt mej, funderar på om man skulle slå til på ANsystem till soppa å olja med eventuellt... jag slår dej en pling nån dag vartefter...
inspiration efterlyses oxå om nån har att sälja, går lite halvtrögt på micrafronten för tillfället
nästa steg blir för imorrn att bygga upphängning för kardan, bygga kardanen (utgår ifrån en 940 kardan jag har ligger tror jag)
blir en kort främmre halva på ca 2 dm bara för att kunna använda hardyskiva och stödlagergummi.
bakre halvan blir väll runt 1 meter lång...
under veckan kommer turbon (turbosarna har inte bestämmt vilken jag ska använda än) tillbax från kromfabriken :p
dels den hx55an som ligger tidigare i tråden, sen även en Switser/B&W s300 :hyper:
dem såg för gräsliga ut så tog å blästrade, slipade ned å sen polerade upp både avgashus å kompresorhus. så nu blir det kromat kompressorhus å blankförnicklat avgashus (jag vet att det är lite bögvarning men nått måste ju glittra på bilen med )
nästa steg blir å bygga rattstång så man kan testa putta runt å svänga med bilen...
möjligen hinner jag med å bygga växelspakställ i veckan med...
det är väll ungefär dme planerna jag har under denna veckan.
under julledigheten ska det börja svetsas, antningen fortsätta med chassie/bur osv, alt grenrör å insug, har inte bestämmt mej redigt än...
har laddat upp med 100liter disel i garaget (till värmen) samt en ny 50 kilos tub svetsgas och en ny rulle svetstråd...
ska nog ta å låna hem en tigsvets från jobbet med tills dess
Postat: tis dec 14, 2010 7:05 am
av J_Lindgren
Det låter bra! Fixxar självklart stolar och bälten som vanligt, sugen på gröna takata bälten? kopier dock emn jäääääävligt mycket grymmare än dom vi brukar köra med tror fan tom det blir samma pris det finns 5punkt,6punkt osv!
Det ska jag forska lite i!
ankopplingar får du gärna köpa =) Köp mycket så blir det jävligt bra pris =)
motivation hade du kunna köpa av mig om du velat jag sitter och rystar i fingrarna för jag vill hugga in på supra fanskapet =)
Det låter bra som fan =)
Postat: tis dec 14, 2010 1:47 pm
av RichardSvärd
Så jävla klockrent bygge
Vad ska du göra med 360in nudå?
//Richard
Postat: tis dec 14, 2010 9:35 pm
av knotan
blir väll å ha kvar den håller på med en ny motor till den.
lite fick jag gjort idag iallafal..
polaren hade vart å hämtat en komplett 740 rattstång på skroten åt mej.
börja med att borra ur brytbultarna å gänga i vanliga m8 istället, gjorde nytt fäste av ett plattjärn å svetsa framåt . lär väll bli nått stag ner till golvet/torpeden mned sen när jag vet vart det finns plats för pedalerna osv (måste alltid tänka ett eller ett par steg frammåt)
sen främmre kardan och upphängning för stödlager är på plats.
vinkeljärnen är 50x50x5 å är tänkta att stabilisera ramen med såklart...
mätte ju het galet på bakre halvan så den får jag göra en ny , gjorde en markering, slog ett band runt och ritsade/kapade som vanligt, bara att jag råkade ritsa på fel sida om bandet, dvs 40mm för kort
sällen stressrelaterade fel
aja tur det finns 740 kardaner att gödsla med i bekantskapsträffen...
ang vinkeln är jag lite orolig det blöir för mycket bryt på knutarna, den lutar 12grader nu vilket antagligen är gränsfall...
MEN jag kommer ju aldrig ha nått grepp mot marken ändå så man kanske klarar sej, i annat fall får man väll börja leta nån annan lösning sen, det blir en FET kardantunnel tror jag iallafall. typ valsa i 4mm plåt eller nått
