chellquist BMW 2002 turbo - dynonrapport sid25

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

bmw02touring skrev:Hur går det här då?
åka i sommar?
//Niclas
Ja hur går det här då?
Jo bygger ut huset och bilen får inte så mycket kärlek :thumbdown:

Nytt mål med säsongen är att regga bilen med turbo. Blir till å fixa grenrör och insug å testa lite ladd på skrotmotorn. Ska försöka komma genom besiktningen så är den biten avklarad. Har iaf skaffat dump och alla flänsar som behövs så nu är det mest tid å snida på grenrör/plenum som ska till.

Koppling funderar jag på å hämta denna från usa när jag ska dit i juni http://www.kennedyeng.com/jap_car.htm
Visst borde det där vara en vanlig sinterlamell :?: :?:

Bjuder på lite mobilfilm från i höstas när uppstarten med sprutet gjordes. Är väl mest ljudet från öppna tratter som jag är nöjd med. Den gick lite kruppigt första dagarna men klart bättre än med weber 36an iaf
http://attitude.mine.nu/bilder/TurboNic ... pstart.wmv
/C
Senast redigerad av chellquist den tis apr 21, 2009 8:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Den är ju ball den här bilen! Ljudet från öppna spjäll är galet tufft! :)

Jaa du CH, när ska vi smida grenrör? De blir ju EFTER du vart i Miami. Då står vi i bar överkropp på Vidängsvägen och lobbar svetsloppor på varann. :hihi:

Vi har nog samma mål med denna sommar du och jag, så vi får väl köra ett svenskt/tyskt samarbete där... :thumbright:

Ajööken! 8)
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Nu är du ju på Gång mannen, bara till och öka :D
Lobba svetsloppor lät ju som en potentiell OS gren. :thumbright:
//Niclas
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

chellquist skrev:Koppling funderar jag på å hämta denna från usa när jag ska dit i juni http://www.kennedyeng.com/jap_car.htm
Det är samma som alla kör med, som Dalhems säljer, den kommer från Kennedy.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

mattias skrev:
chellquist skrev:Koppling funderar jag på å hämta denna från usa när jag ska dit i juni http://www.kennedyeng.com/jap_car.htm
Det är samma som alla kör med, som Dalhems säljer, den kommer från Kennedy.
Tackar. Misstänkte att det var den. Blir till å pula ner några stycken i resväskan då hehe :hihi:
Erneland
För mycket laddtryck

Inlägg av Erneland »

Vad är det för TPS du använder. Jag har lite utrymmesproblem men den TPS:en som du har ser ju miniliten ut :wink: .

Om det är en bosch, vad slutar serienumret på?

Tacksam för svar.

Mvh M
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Erneland skrev:Vad är det för TPS du använder. Jag har lite utrymmesproblem men den TPS:en som du har ser ju miniliten ut :wink: .

Om det är en bosch, vad slutar serienumret på?

Tacksam för svar.

Mvh M
Jag ganska säker på att det är en Ford Scorpio V6 tps. Tyvärr så fick jag montera den bakåfram så nummrerna hamnade innåt och generatorn är ivägen för att snabbt lossa å kolla

Hittar du ingen som har koll på ford tps så kan jag ta lös min å kolla nån kväll.

mvh /CH
Erneland
För mycket laddtryck

Inlägg av Erneland »

Tack för svaret! :wink:
Ska se om jag kan hitta något hos den lokala skrotnissen.

Mvh M
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Träffade på Mattias Sandgren i sävar igår kväll å han var peppad på å åka lite sugräser. Några snabba kollar på loggarna så tyckte han att nått inte stämde så bra. Han hittade skumma grafer för bl.a accpump å extra tillskott vid gaspådrag. Hursomhelst grejjer som jag inte kollat utan bara kompencerat i ve-tabellen. Det är klart att med mina påtok för stora spridare 525cc/min på 2l sugmotor så blir några extra millisec vi acc alldeles för mycket bränsle och väldigt svår mappat.

Det slutade med att vi fixade i nästan hela ve tabellen och försökte hitta lämpliga värden vid gaspådrag. Nu går det jämnare å finare över hela registret. Lite tvekan när man ska iväg från tomgång på ettan. Kombinationen 4x46mm separata spjäll, 525cc spridare, 2l sugmotor, std kam kanske inte kan bli helt optimal. Jag är ändå sjukt nöjd den går bättre än nånsin.

Kvällen slutade med att jag å abris röjde runt lite på bullmarksrakan tills soppan tog slut. Ner till preem sävar för å tanka lite. Fyllde på lite 98okt men det kom mest luft å lite soppa, fick ut 14liter iaf. Perfekt tyckte vi å for ut på en loggrunda till. Nu började den gå så dåligt så den inte gick över 4000varv/min och hade svårt att komma upp i 90km/h. Tillslut så kom vi fram till att vi måste fått bottenskrapet i 98okt tanken mest bestående av vatten. Tankade i 15% e85 för å få lite ksprit effekt men den gick inte nå bättre för det.

Kröp hem i 85km/h vid 01 tiden. Tömde tanken å fyllde lite ok soppa nu på morgonen å nu börjar den röra på sej igen :)

Blev ett långt inlägg men jag är så nöjd över kvällen ändå. Det är ju jättemyckeet roligare å mappan än å bygga å huset
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo preems 98 oktan fylls inte så ofta.

men nu har du ju tankat botten satsen så snart fins det nog ny fin soppa där snart :hihi:

kul att den går fint, kanse läge att köre en G-tec repa?

min B20 gick 13.9/153 med vinter däck och turbo kompa :wink:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Bra snyt CH! Soppan måste du ju reklamera.. :thumbdown:

Imorrn sätter vi väv, sen blir mappning o fika på Vidängs.. :thumbright: 8) :D
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Det är ju faan så mkt roligare att åka 02a än att bygga på huset, strunta i huset ett tag nu och snyt mer bmw.
//N
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

bmw02touring skrev:Det är ju faan så mkt roligare att åka 02a än att bygga på huset, strunta i huset ett tag nu och snyt mer bmw.
//N
Jag instämmer...

Då slipper jag vara där o slava... :roll:
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck

Inlägg av abris »

Hej hej!!
Jo jag kan ju intyga att det är sjukt mycke roligare att mappa än att slipa sandspackel.... :snyft: trots att det inte är min bil vi mappar...
men vi ( eller kanske snarare du och nicke) bygger klart din skrotmotor så häller vi ner den i min bil sedan så blir min regbes. enkel.. :hihi:

"Det tycker jag var bra sagt"

För övrigt så var jag till preem å hytte med näven ang. soppan ( det var ju jag som fick pynta) men dom hade fått 98 oktan den 22 maj och hade (igår) fortfarande 2700 liter kvar..?? man undrar vad det vart för fel på bilen egentligen, sen har preem just haft upp tankarna och rengjort och nya filtersystem mm så det borde inte vara soppan....

//abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

abris skrev:Hej hej!!
För övrigt så var jag till preem å hytte med näven ang. soppan ( det var ju jag som fick pynta) men dom hade fått 98 oktan den 22 maj och hade (igår) fortfarande 2700 liter kvar..?? man undrar vad det vart för fel på bilen egentligen, sen har preem just haft upp tankarna och rengjort och nya filtersystem mm så det borde inte vara soppan....

//abris
Jag fattar ingeting men när jag fyllde mera kylvatten så började den att skärpa till sej. Verkar som att den kan småkoka å gå dåligt trots att både sprutet å orginal tempgivaren visar 90grader. Bra med skrotmotor :hihi:

Har beställt elkylfläkt nu så man kan mappa å snyta utan att koka bort vattnet :lakrits:
Skriv svar