Bästa värsta motorn......

Diskussioner för erfaret folk
Bjorn C
Forumsberoende

Re: Bästa värsta motorn......

Inlägg av Bjorn C »

vet inte vad typkoden på motorn heter men jag kollade på en ganska brutal motor förra veckan i alla fall
den är i alla fall från honda och de är en storebror till honda s2000 så de är en v6a på 3 liter och med 4 ventilsteknik med dubbla överliggande kamaxlar per topp och dubbel v-teck som ställer om kammarna i vardera topp som man kan aktivera efter valt varvtal
alublock alutoppar 5,5 mm ventilskaft mm raka å stora kanaler men insuget var ju bedrövligt tyvär

måste nog vara bland de mest avancerade och bästa serieproducerade motorerna på marknaden när v-tecken kickar in
kanske inte den billigaste motorn på långa vägar men rubriken var väl bästa och värsta motorn och denna motor är väl ungefär raka motsattsen till en b20 på alla sätt å kanter men de är ju trotts allt 2014 och inte 1968 :P

Med vänlig hälsning
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Lexus 1UZ-FE har inte nämnts ännu? Relativt vanlig i dragsterbåtar i Australien. Dom fixar till ett par schyssta toppar, rör inte bottendelen, spänner på ett par turbos och matar ut 1000+hk. Kör 4-5 race och byter bottendel. (Då är det ju inte 402m i en bil utan x antal sjömil på full mutter!) Varvvilliga motorer också, 9000+ är väldigt vanligt, finns en del som varvar en bit över 10 000 med.

3SGE Red topp har nämnts. Titan ventiler bl a std, lämnar 220hk från fabrik med separata spjäll. Går få i rwd växellådor till dessa som passar direkt också, annars är det ju främst en tvärställd motor. Just Redtop är dock rakställd i Altezzan med 6 växlad låda bakom. Redan gen 3 av denna motor gav 170+hk std. Dom är inte svåra att hitta på skrotar i Sverige, Redtop'en måste importeras.

K20A2 (Civic Type R) ger 200hk N/A std, går med bolt on grejer skrämma rätt bra. Går ta ett K26 block och sätta en sån topp på också och "rakt av" mer eller mindre plocka 280-300hk N/A. Tror högsta siffran jag sett för en sådan motor var med K24 block (2.4 liter) och 340hk N/A.

Z22LET (Opel) trimmades ju av GM Performance till 1600hk på mettis :)

Ford's Coyote ("Nya" V8an i Mustangerna) har jag sett lämna 500hk N/A med endast ITB's, grenrör och mappning. Verkar ha hög potential.

Ford Duratec har nämnts.

Men en motor jag personligen är nyfiken på, som jag dock aldrig läst om i trimmat utförande, är ju Alfa Romeos Montreal V8a! Vad jag förstått så är det bland de produktionsmotorer som varit konstruktionsmässigt närmast en F1 motor från samma era?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Ja dom har tydligen vxl åt båda hållen H+V det skiljer sig vid en spec års mod ca 2003-2004 TROR jag / Peter
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Bjorn C skrev:vet inte vad typkoden på motorn heter men jag kollade på en ganska brutal motor förra veckan i alla fall
den är i alla fall från honda och de är en storebror till honda s2000 så de är en v6a på 3 liter och med 4 ventilsteknik med dubbla överliggande kamaxlar per topp och dubbel v-teck som ställer om kammarna i vardera topp som man kan aktivera efter valt varvtal
alublock alutoppar 5,5 mm ventilskaft mm raka å stora kanaler men insuget var ju bedrövligt tyvär

måste nog vara bland de mest avancerade och bästa serieproducerade motorerna på marknaden när v-tecken kickar in
kanske inte den billigaste motorn på långa vägar men rubriken var väl bästa och värsta motorn och denna motor är väl ungefär raka motsattsen till en b20 på alla sätt å kanter men de är ju trotts allt 2014 och inte 1968 :P

Med vänlig hälsning
Honda C koola saker
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_C_engine
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Inlägg av Niklas Sandström »

loop skrev:
Bjorn C skrev:vet inte vad typkoden på motorn heter men jag kollade på en ganska brutal motor förra veckan i alla fall

Med vänlig hälsning
Honda C koola saker
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_C_engine
Motorn som ligger hos Unitek är en C30A från Honda NSX, frän motor med mycket exotiska material, bla vevstakar i Titan som standard.
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck

Inlägg av Jay-c »

Ang k20/k24 hybrid finns det en värmlänning som åker med sån i sin integra. Ca 340hk, finns en tråd på rejsa om den

Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Pipedreams
För mycket laddtryck

Inlägg av Pipedreams »

Cassius skrev:Lexus 1UZ-FE har inte nämnts ännu? Relativt vanlig i dragsterbåtar i Australien. Dom fixar till ett par schyssta toppar, rör inte bottendelen, spänner på ett par turbos och matar ut 1000+hk. Kör 4-5 race och byter bottendel. (Då är det ju inte 402m i en bil utan x antal sjömil på full mutter!) Varvvilliga motorer också, 9000+ är väldigt vanligt, finns en del som varvar en bit över 10 000 med.

3SGE Red topp har nämnts. Titan ventiler bl a std, lämnar 220hk från fabrik med separata spjäll. Går få i rwd växellådor till dessa som passar direkt också, annars är det ju främst en tvärställd motor. Just Redtop är dock rakställd i Altezzan med 6 växlad låda bakom. Redan gen 3 av denna motor gav 170+hk std. Dom är inte svåra att hitta på skrotar i Sverige, Redtop'en måste importeras.

K20A2 (Civic Type R) ger 200hk N/A std, går med bolt on grejer skrämma rätt bra. Går ta ett K26 block och sätta en sån topp på också och "rakt av" mer eller mindre plocka 280-300hk N/A. Tror högsta siffran jag sett för en sådan motor var med K24 block (2.4 liter) och 340hk N/A.

Z22LET (Opel) trimmades ju av GM Performance till 1600hk på mettis :)

Ford's Coyote ("Nya" V8an i Mustangerna) har jag sett lämna 500hk N/A med endast ITB's, grenrör och mappning. Verkar ha hög potential.

Ford Duratec har nämnts.

Men en motor jag personligen är nyfiken på, som jag dock aldrig läst om i trimmat utförande, är ju Alfa Romeos Montreal V8a! Vad jag förstått så är det bland de produktionsmotorer som varit konstruktionsmässigt närmast en F1 motor från samma era?

Får justera lite ang 3S-GE. Redtop är snedställd och lämnar ca200hk. Inga titanventiler, har vvt på insugskammen.
Blacktop kallas den som sitter i RWD altezza och där har de med manuell växellåda titanventiler och större lyftare för att klara vassare kamprofiler. Ca210hk. Samma gjutning på toppen som redtop men har vvt både in och ut. Ingen av dessa kom med separata spjäll från fabrik. Men TRD hade ett insug där man använde de separata spjällhusen från 4AGE på 45mm.
Med bolt-on delar från TRD lämnade dessa 270hk.
Håkan Foldefors
Skriv svar