Lexus 1UZ-FE har inte nämnts ännu? Relativt vanlig i dragsterbåtar i Australien. Dom fixar till ett par schyssta toppar, rör inte bottendelen, spänner på ett par turbos och matar ut 1000+hk. Kör 4-5 race och byter bottendel. (Då är det ju inte 402m i en bil utan x antal sjömil på full mutter!) Varvvilliga motorer också, 9000+ är väldigt vanligt, finns en del som varvar en bit över 10 000 med.
3SGE Red topp har nämnts. Titan ventiler bl a std, lämnar 220hk från fabrik med separata spjäll. Går få i rwd växellådor till dessa som passar direkt också, annars är det ju främst en tvärställd motor. Just Redtop är dock rakställd i Altezzan med 6 växlad låda bakom. Redan gen 3 av denna motor gav 170+hk std. Dom är inte svåra att hitta på skrotar i Sverige, Redtop'en måste importeras.
K20A2 (Civic Type R) ger 200hk N/A std, går med bolt on grejer skrämma rätt bra. Går ta ett K26 block och sätta en sån topp på också och "rakt av" mer eller mindre plocka 280-300hk N/A. Tror högsta siffran jag sett för en sådan motor var med K24 block (2.4 liter) och 340hk N/A.
Z22LET (Opel) trimmades ju av GM Performance till 1600hk på mettis
Ford's Coyote ("Nya" V8an i Mustangerna) har jag sett lämna 500hk N/A med endast ITB's, grenrör och mappning. Verkar ha hög potential.
Ford Duratec har nämnts.
Men en motor jag personligen är nyfiken på, som jag dock aldrig läst om i trimmat utförande, är ju Alfa Romeos Montreal V8a! Vad jag förstått så är det bland de produktionsmotorer som varit konstruktionsmässigt närmast en F1 motor från samma era?