M10 rattlåsracing , ut med det gamla och...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Samuelk
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: tor dec 07, 2006 12:48 pm
Ort: Norberg
Kontakt:

Re: M10 rattlåsracing , fortsätter med den elake M10an nu.

Inlägg av Samuelk »

Ser ut att bli kanonbra!!
Grenröret ser smått brultat ut :-)

Ja det är då småpysslet som är tidskrävande, utan motstycke.
RampagE_740
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre okt 03, 2008 8:01 am
Ort: Norge

Re: M10 rattlåsracing , fortsätter med den elake M10an nu.

Inlägg av RampagE_740 »

:thumbright: :thumbright: :thumbright:
Eik Grønt
Norge
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Re: M10 rattlåsracing , fortsätter med den elake M10an nu.

Inlägg av chellquist »

Bra jobbat kämpa på. Kul att det rör sej runt brutalaste touringen ever
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , fortsätter med den elake M10an nu.

Inlägg av gasekke »

Tack tack, synd bara att det rör sig så sakta bara :doh:

Men det är sjukt mkt , tänka :confused: ,klura :scratch: o fundering :read: på varje moment då det är en hel del "out of the box" tänk i konfigurationen före montering.
Mest på grund av lathet då det är så jobbigt att göra fel :oops: då det blir lite baklänges jobb i bland..

Men lite händer det ju i lönn & smyg mekandet.

Hinner nog inte ut i år tyvärr , men målet är ff uppstart o bromsning av motorn i höst.

Over and out // Erik
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , fortsätter med den elake M10an nu.

Inlägg av gasekke »

Lite pyssel blir, nästan 30 m bandage gick åt..
Bild

Dekaltrimmat med , ger minst 30 whp (främst för att jag råkade repa färgen :doh: )
Bild

Små framsteg iaf
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , fortsätter med den elake M10an nu.

Inlägg av gasekke »

:eclipsee_steering: :revs: :revs: :eclipsee_steering: Förbereder mig för Umeå open nu , blir reserv 02an
Med vaselin handslägga + rondell så rymdes det lite slicks med..
Bild

En bra testkväll med allt från blåljus , däcksrök till svordomar och ett mindre haveri :?
Men allt lirar och inget underlättar löpsteget så mkt som blåljus i horisonten när man testar på gata och ngt går sönder.. Knuff med liten bmw på personårsbästa än så länge.
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , testar inför Umeå open

Inlägg av gasekke »

Bild

Äntligen färdigflyttad mellan garage , blev en familjebild på 02orna då de möttes.
Den grå upp på släp för rejs lördag o svarta in i garaget för färdigställning i vinter.
Vägde sen svarta , komplett minus motor så vägde den lagoma 720kg...
Vilket kändes rätt ok , kommer att väga en bra bit under 900kg m allt i.
Mkt nöjd med det.
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , testar inför Umeå open

Inlägg av gasekke »

Racerapport blir en kort sammanfattning mellan strul -svordom-trånga hjulhus-mera strul-svordom-kopplingsstrul.

Slicksen tog lite mkt plats och får bli lite mer justering där, kopplingen började tjuva luft pga läckande kopplingscylinder.
Bild
Med gatdäck såg det ut så där...
Behöver en diff 3.0 E9 sideloader variant om ngn har o vill sälja.
Dvs en diff som stoppas in från sidan i diffklump , utväxling relativt ointressant.
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , växellådsgrubbel.

Inlägg av gasekke »

Jaha nähä :doh: .
Dags att klura vidare då, testandet av den grå med manuell gav en ny uppsättning gråa hår och får mig att nog sikta in mig på en powerglide låda till tuoringen.

Det finns ju en hel del som åker myggmotor o automat så det bör vara rätt även för mig.

Frågor då, vad är måtten på en powerglide låda?
Längd ca 27-28" har jag sett men bredden då? Vad är den på?
Vikt på lådan ca 52-55 kg tydligen om jag förstått det.

Mkt klur med coverter lär det bli men inte omöjligt att fixa då motorn kommer att bromsas separat och ger förhoppningsvis bra info för converterbygge.

Vad annat ska man klura på där då?

:confused: :confused: :read: :read: :confused: :scratch: :scratch: :crashed: :crashed: :alcoholic:
Finns det någon här med bra erfarenheter att dela med sig av så är jag tacksam för hjälp.

Over and out // Erik
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , funderar på växellådor

Inlägg av gasekke »

Det leder förresten direkt till en följdfråga, då får jag ju "över" en manuell dogbox fyrväxlad Zf som jag funderar på att sätta i den grå o byta ut getrag lådan som jag har nu.
Är det samma kardan och längd på de lådorna eller behövs det ngt mer att byta ut?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: M10 rattlåsracing , funderar på växellådor

Inlägg av Jens Gustavsson »

du är välkommen att bromsa i sävar om du vill. jag har ju som du vet kört pg med liten motor och har mycket data och erfarenheter att jämföra med.

du kan komma ut på studie besök nån dag/kväll om du vill så kan vi snacka lite om hur det kan gå till och ca priser mm.

mvh jens 0738063737
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , funderar på växellådor

Inlägg av T-27 »

Frågor då, vad är måtten på en powerglide låda?
Längd ca 27-28" har jag sett men bredden då? Vad är den på?
Vikt på lådan ca 52-55 kg tydligen om jag förstått det.
Du kan komma förbi mitt garage nån kväll å mäta
Jag har lösa Powerglidelådor

MVH Mats
Bild
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , funderar på växellådor

Inlägg av gasekke »

Tack tack ,
Låter bra , jag kommer att bromsa motorn hos Palle i obbola , det är enklast logististik och bra support från Fredde o Bosse L med stenkoll på M10an.
Men jag kommer gärna ut o pratar lite erfarenheter med PG o liten motor och diskuterar lite turbolösningar med.

Mats jag kommer gärna o tittar på lådorna , visst är du på västerslätt o skruvar? Jag är själv i getaways garaget numera.
PMa gärna ditt nr så hör jag av mig.mvh Erik
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , funderar på växellådor

Inlägg av gasekke »

:scratch: :scratch:
Mera huvudkliande är också att klura ut lämpligaste sätt att mata turbon med luft där jag valt att ha turbon.
Tanken är att kompensera vikt mot föraren och få vikt så långt bak som det gick , men det är kanske inte det optimala flödet då det förmodligen är en lågtryckszon där vid rutan.

Vad är bäst? Leda luften från fronten i lämpligt stort "rör" scoop el så eller suga in den med luftintag i zonen där turbon bor , dvs långt ner o bakom motorn.
Hur stort flöde bör man ha och hur räknar jag ut lämplig area på "scoopet"
Turbon är ju stor som ett mindre vindkraftverk och lär vilja ha en del att jobba med tror jag nog.
Idéer o förslag tack :thumbright:
lewwan
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: sön aug 04, 2013 6:34 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , funderar på växellådor

Inlägg av lewwan »

Fränt! :D


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Skriv svar