whilliam skrev: ↑tor apr 01, 2021 10:03 pm
The skrev: ↑ons mar 31, 2021 2:15 am
Nädu. Skillnaden är att den ene bygger motorer med eller utan överladdning som vinner tävlingar och den andre skriver lösryckta teorier på ett forum på internet med absolut inga resultat att backa upp påståendena. Aka tangentbordskrigare.
Fast Erland "struntar" i turbon..... Han låter sina kunder välja vad som helst, och vill eller "orkar inte" lära sig hur man dimensionerar en turbo.
Han beräknar grenrör o trixar o fixar med det mesta men lägger ingen energi på att förstå vad som sitter i "andra änden" på grenröret.
Jag försöker lära mig precis allt om motorn, jag tänker nämligen, att turbomotorn fungerar bättre om man har koll på alltihop kring den
När det gäller Erlands o mina "bataljer" så tror jag faktiskt att han innerst inne håller med i vad jag skriver men han vill ändå "tjafsa"? Kollar du dem bakåt genom åren så ser du snart ett mönster och att han uppträder som "motvalls kärring"
I Rickards turbomotortråd skrev jag såhär:
"vi vill bara lugna ner den så att den brinner på rätt sätt och så snabbt som möjligt är egentligen bättre för då kan vi ha senare förtändning"
Erland skrev då så här:
"Man vill inte att gaserna ska brinna så snabbt som möjligt, man vill ha en gradvis kontrollerad förbränning."
Ser du inte att det han skriver är idiotiskt? (man vill
inte) Jaså? undrar jag då, ska vi elda SAKTA?????
Läser du vad jag skriver, gång på gång, "så snabbt som
möjligt"
Vad är det för fel på det? Vem som helst som har nån liten tankeförmåga, kan förstå att borde bli bättre när det går snabbare? Jag har aldrig skrivit att man skall elda "för" snabbt eller snabbt oavsett om det spikar eller ej, eller snabbt utan hänsyn till andra faktorer.
Erland skriver att man ska ha kontrollerad förbränning - en omöjlig uppgift- men ändå en sund tankegång och jag håller med fullständigt men "snabbt" betyder inte att den är okontrollerad, det har jag aldrig skrivit att jag önskar
Tror du att man kan bygga bättre turbos om man förstår sig på förbränningen?
Jag bygger inte turboaggregat, helt riktigt men strunta i dom kan jag inte göra.
Jag har nyligen byggt en B21 grupp A motor och den har en klassad skitturbo vars förmåga att flytta luft är något jag måste ta hänsyn till.
Turbon kan flytta ungefär 400 hästar luft så det är inte lönt att öka kanalstorlek på toppen och att ha jättemycket kam.
Jag tittar på komponenterna och på denna motorn är insuget sämst, sen avgasgrenröret och sen turbon.
Vid 12mm flödar toppen 205CFM, med insuget på 156 CFM.
Varför då porta toppen mer, ha mycket kam osv.
Insuget är det som det är mest lönt att lägga energin på i denna motorn.
Sen har jag viss erfarenhet av dessa motorer innan och vet att dom är spikkänsliga så jag har modifierat förbränningsrummet för en förbränningstrycksökning som motorn klarar.
En sak att tänka på är att om man gör som Volvo och alla andra turbotrimmare gjorde förr, att vara laddtrycksfixerad så blir det varmt i motorrummet.
Jag försöker att öka tryckskillnaden mellan insug och avgas och när kompressorn inte klarar mer vill jag ha en rejäl wastegate som skickar överflödet förbi turbon.
En grupp A Volvo måste ha den värdelösa interna wastegaten och jag får aldrig hit turbon så det verkar inte som om jag kommer att kunna modifiera den.
Om man tänder sent och försöker driva motorn med turbon så blir det väldigt varmt under huven och det är en negativ sak till med yttre expansion.
Jag bygger en motor som ska kunna klara ett 24 timmars lopp på Spa där den ska köras i framtiden.
Jag har byggt motorer innan som klarat 24 timmar bland annat en Viper som också körde på Spa.
Whilliam, hur kommer det sig att du tror att du förstår dig på förbränningen?
Ju mindre man kan desto mer tror man att man kan eftersom man inte förstår hur komplext allt är.
Jag kan långt ifrån förklara hur allt jag gör fungerar men jag har testat grejer i 40 år och har resultat att visa upp.
Du har inte visat upp ett enda resultat av något du gjort men ändå är du övertygad om att du vet bättre än alla andra.
Det är vad jag skulle vilja kalla att tänka utanför lådan. Du har ingen aning om vad som finns inuti den.
Vill du lära dig något så ändra attityd och lyssna på vad erfarna människor har att säga.
Sätt igång och testa dina teorier i verkligheten för på ett forum ger dom ju inte många hästar.
Då får du se om det fungerar eller inte.
Erland