Sida 52 av 62

Re: Lola t91-v6 film från Anderstorp

Postat: sön sep 15, 2013 9:37 pm
av knotan
jag vet :) klart man ska köra lungt på min gata!!!

Re: Lola t91-v6 film från Anderstorp

Postat: sön sep 29, 2013 7:37 pm
av knotan
såja lite blitt gjort.

var en sväng till björkvik å testade, blev nog närmare 295 än 300 desvärre, men ville inte pressa för hårt innan den blivit mappad med nya aggen.
helt nöjd ändå,

sen en sväng till förhandsvisning av filmen RUSH i stockholm.
http://www.automotorsport.se/bloggar/ju ... att-ni-kom

sen lekte lite med gopron och en radiostyrd helikopter med så bjuder på ett flygfoto från min gård :)

Bild

Bild

Bild

Bild

väldigt grym film,, kan verkligen rekommendera alla att gå se den, den BÖR (måste) ses på bio alt hemma hos någon med grym hemmabio!""""!"!!!!

Re: Lola t91-v6 film från Anderstorp

Postat: lör okt 26, 2013 11:56 am
av knotan

Re: Lola t91-v6 film från Anderstorp

Postat: lör okt 26, 2013 12:48 pm
av 7aan
"Det här videoklippet är privat" står det.. Är det porr?

Re: Lola t91-v6 film från Anderstorp

Postat: lör okt 26, 2013 4:01 pm
av knotan
funkar den här länken bättre??

http://www.youtube.com/watch?v=Ya4ofeMOxUk

Re: Lola t91-v6 film från Anderstorp

Postat: lör okt 26, 2013 4:34 pm
av 7aan
Ja den funkar ypperligt :D

Re: Lola t91-v6 film från Anderstorp

Postat: sön okt 27, 2013 12:56 am
av Husse1
:thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Re: Lola t91-v6 film från Anderstorp

Postat: lör jan 04, 2014 4:08 pm
av knotan
lite uppdateringar i vinter även om inga jättegrejjor :thumbright:

går i planerna at bygga paddle shift

skickade ett mail till en kille som styr med min typ av formelväxelådan i england i sammband med att jag vill uppdatera till paddle shift.

svaret jag fick innebar nog at det är "manligare" att växla h-mönstrat

"" jag: i was thinking to convert to paddle shift , but if there is kits ready might be unneccesary to manufacture by my self...

svaret: Remember if it was easy girls would be doing it and we could stand back and watch !!""



sååå, att köpa en seq-låda innebär kanske 200k plus en paddleshift sats för 30k.

så tanken är att bygga eget växelhus å låta någon kunnig fixxa programvaran,.

någon som är duktig på plc eller något annat typ av programerbartr system (arudino??) som är villig att hjälpa mej spåna lite??

det som behövs är 3+1 (eventuellt 6+1) utg¨ångar som kan styra en solenoid (elektronisk ellerhydraulisk/pneumatisk) eller eventuell till å med någon typ av servomotrer

ingångar typ 4 st för microswitchar för paddlarna plus en för koppling och en på/av ingång som sköts av sprutet (lägger in gränsvärden för att man inte ska kunna växla vid fel varvtal eller åt fel håll osv)

Re: Lola t91-v6 film från Anderstorp

Postat: lör jan 04, 2014 5:33 pm
av Karl Buchka
Har du tänkt montera aktuatorer på enskilda växelgafflar?

Ett pneumatiskt system är jävligt smidigt. Vi har kört med det på Chalmers Formula Student i ett antal år. En liten paintballtank i kolfiber räcker till flera tusen växlingar.

Mjukvaran är inte så värst komplicerad men kan springa iväg lite beroende på hur aktuatorerna ser ut. Jag tror en state machine skulle funka ypperligt.

Re: Lola t91-v6 film från Anderstorp

Postat: lör jan 04, 2014 6:10 pm
av knotan
ska jag köra med tryckluft s krävs 6st cylindrar , en för växlinge uppåt å en för nedåt på alla tre skiftgafflar. å jag tror det blir svårt att få systemet tillräckligt snabbt och säkert?? en annan lösning samma metyod fast elektroniska solenoider, eller kanske hydrauliskacylindrar??

en annan lösning kanske vore n¨ågon typ av servomotorer som kan klara tre lägen å med inbygga gränslöägen så den kan hitta både uppåt nedåt å neutralen i mitten, men kanske dyrare både mekanisikt och dyrare styrsystem??

fördelen är ju att det mekaniskt finns i lådan att man inte kan läggga i en växel innan dem andra två är i neutral så de underlätar ju lite,
sen vill man ju gärna ha en blip till med men det kan jag nog klara mej utan till en början, dvs bara sätta en mikroswith så det enbart går å växla genom att sparrka till kopplingen, inte lika "snygg" lsöning men ändå bättre än som i dagsläget behöva släppa ratten för växling

Re: Lola t91-v6 film från Anderstorp

Postat: tor feb 20, 2014 12:36 pm
av knotan
har blivit nått gjort nu iallafall :D

skickat iväg beställning via Mekonomen på ett till likadant yellowtop batteri till bilen, har ju sedan alltid haft lite småstrul att starta bilen, ursprungligen pga den usla lösningen med länkaget till startmotorn, nu förra vintern så bytte jag ju tlil större startdrev och fick motorn placerad på rätt plats.
det som hände då var istället att det blev än värre strömfall över starten som ledde till att jag ibland tappar triggersignalen till sprutet >:)

förutom det så sjunker spännigen rätt snabbt när man står i depå osv på tomgång i väntan på att få rulla ut å köra, speciellt som man ibland måste dra igång kylfläkten

nu kommer jag ha två batterier i bilen, en med grov matning över till starten, och en som huvudsyftet att mata styrboxen, förhoppningsvis å sen kopplas om så båda laddas när bilen väl är i rull.
förhoppningsvis ska det blir bättre på båda punkter med detta.

i övrigt inbokat för mappning igen hos AG:s siste mars, har ju inte fått den översedd i mappen sen uppgraderingen av turbosarna i höstas, nu ska vi köra så långt det går med dessa agg (td04hl/15t typ "saab aero" agg)
ska passa på att få den mappad för bensin samtidigt, funderar på å sälja vartefter å jag misstänker att utländska köpare föredrar om det även finns en mapp för bensin före e85 :p

sist men tyvär även dyrast så var jag i kontakt med Johan på Rajamäki racing igår å beställde helt nya Avon däck nu inför sommaren :D

tänker att det kanske blir sista sommaren med bilen nu så vill jag veta hur den känns under absolut rätt förutsättningar, nyrenoverad låda, rätt effekt och nya mjuka däck :up:

får nog försöka hitta nått "extrajobb" nu under våren för att dryga ut CSN bidraget lite för att ha råd med allt bara :(

Re: Lola t91-v6 film från Anderstorp

Postat: sön mar 09, 2014 10:59 pm
av knotan
lite ändrat med laddtrycksstyrningen nu inför mappning, och testkörning hade ju vart bra på bana, men ingen vettig bra bana i närheten öppet idag, plus en bekant har längtat efter att få testköra, så vafan, jag själv skulle ju uppenbarligen inte testa den , men fine, "you brake it you buy it" right???

som tur är känner min polare någon på kommunen så vi fick en fil på riksväg 51 avstängd en stund för testkörning , smart va :P :)

ska in på mappning igen hos tony för mer laddtryck och lite funjustering på kallstarterna på AG:s den siste mars :D

men går riktigt fint på grundladd, hur stark som helst för den låga vikten

http://www.youtube.com/watch?v=v62siGrv ... e=youtu.be :thumbright:

Re: Lola t91-v6 film från Anderstorp

Postat: sön mar 09, 2014 11:19 pm
av Timsan
Helt otroligt gött ljud ur maskin! Hoppas allt går vägen för dig på mappningen. Och det inte blir något säljande av bilen! :thumbdown:

Re: Lola t91-v6 film från Anderstorp

Postat: sön mar 09, 2014 11:22 pm
av Toni
Ho ho, måste blivit kalsongbyte på den mötande vita skåpbilen!!!
Fräckt, gillas!

Re: Lola t91-v6 film från Anderstorp

Postat: ons mar 19, 2014 11:27 pm
av knotan
om någon är van att arbeta med ARDUINO så kan ni ju höra av er till mej precis köpt ett "startkitt" och jag kommer behöva lite hjälp framöver då jag inte hittat någon som vill hjälpa mej programera med eventuella framtida paddleshiftsystem så måste man väll i vanlig ordning lära sej å göra själv :bang: :bang2:


men lite tips på vägen och någon att bolla med är alltid en bra början