
Volvo 242 Turbo -75 (SÅLD!)
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jag är glad om maskin håller ihop vid 1,3-1,4 bar. De blir nog en lämplig effekt skulle jag tro. Man vill ju gärna att övriga saker håller oxå så man slipper skruva så mycket utan får köra mera. Jag lägger hellre pengar på lås till dörrarna, skuffen, matta, innertak osv så man får upp bruksvärdet lite. Nu är de som en plåtcontainer.
Blir garagedag idag iaf. Måste se om nån lashcaps lagts sig på sne eller vad som kan ha hänt, sen även justera in kammen, märka upp kamsynken. Med lite tur kanske man rullar ut ur garaget.
// N.

Blir garagedag idag iaf. Måste se om nån lashcaps lagts sig på sne eller vad som kan ha hänt, sen även justera in kammen, märka upp kamsynken. Med lite tur kanske man rullar ut ur garaget.

// N.
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
En lashcaps har gett sig, den är ihop pressad.
Så den får ett ventilspel på 1,4mm istället för 0,35mm som är rekommenderat för kammen. Inte undra på att den lät styggt när vi startade upp den.
Nu sitter K-kammen där så den får agera inkörningskam för motorn så får man ta den värre kammen senare. Ska beställa nya lashcaps.
Nu blir de 02-turbo mek istället!
// N.

Så den får ett ventilspel på 1,4mm istället för 0,35mm som är rekommenderat för kammen. Inte undra på att den lät styggt när vi startade upp den.
Nu sitter K-kammen där så den får agera inkörningskam för motorn så får man ta den värre kammen senare. Ska beställa nya lashcaps.
Nu blir de 02-turbo mek istället!
// N.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
en lach caps trycks inte ihop 1 mm så lätt nått måste va grovt fel??
va det rätt mått på dem så den inte stod mot knastret istället för mot ventilen?
va det rätt mått på dem så den inte stod mot knastret istället för mot ventilen?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jag har mätt dem, och de skiljer mellan dem. Ska tilläggas att när de första uppstart försöktes så baksmall de två ggr. Dessutom syns de på den att den komprimerat lite. Men funderar på om du har nån kam Jens med org bascirkel som är nånstans mitt emellan K-kam och FS296?Jens Gustavsson skrev:en lach caps trycks inte ihop 1 mm så lätt nått måste va grovt fel??
va det rätt mått på dem så den inte stod mot knastret istället för mot ventilen?
Men de blir och beställa nya lashcaps, är ju inte så dyra.
// N.
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Mätte upp lashcapsen här för en lite stund sen. Den ventil med 0,3mm ventilspel hade lashcaps med 2,52mm lashcapsen.
Men iaf, såhär såg de ut.
1: 5mm lång, 2,02mm djup, förlänger ventilen med 2,98mm.
2: 5mm lång, 2,22mm djup, förlänger med 2,78mm.
3: 4.92mm lång, 2,4mm djup, förlänger med 2,52mm. (Denna var mest rätt)
4: 5mm lång, 2,38mm djup, förlänger med 2,62mm.
5: 4.4mm lång, 2,36mm djup, förlänger med 2,04mm. Satt på den som slamrade mest.
6: 4,76mm lång, 2,18mm djup, förlänger med 2,58mm.
7: 5mm lång, 2,3mm djup, förlänger med 2,7mm.
8: 5mm lång, 2,28mm djup, förlänger med 2,72mm.
Pratade med Peppe lite och kom fram till att ta den lashcaps som hade bäst ventilspel, flyttar runt den på alla ventiler och mäter ventilspel. Stämmer de på alla så får jag tillverka en ny, samt slipa ner 6st till rätt mått i planslipen.
Toppen är inte mirafräst eller så. Org med ventilerna inslipade med ventilpasta så de blev tätt. Och växlar ventilspelet så får man anpassa lashcaps efter ventilspel tills de blir rätt.
// N.
Men iaf, såhär såg de ut.
1: 5mm lång, 2,02mm djup, förlänger ventilen med 2,98mm.
2: 5mm lång, 2,22mm djup, förlänger med 2,78mm.
3: 4.92mm lång, 2,4mm djup, förlänger med 2,52mm. (Denna var mest rätt)
4: 5mm lång, 2,38mm djup, förlänger med 2,62mm.
5: 4.4mm lång, 2,36mm djup, förlänger med 2,04mm. Satt på den som slamrade mest.
6: 4,76mm lång, 2,18mm djup, förlänger med 2,58mm.
7: 5mm lång, 2,3mm djup, förlänger med 2,7mm.
8: 5mm lång, 2,28mm djup, förlänger med 2,72mm.
Pratade med Peppe lite och kom fram till att ta den lashcaps som hade bäst ventilspel, flyttar runt den på alla ventiler och mäter ventilspel. Stämmer de på alla så får jag tillverka en ny, samt slipa ner 6st till rätt mått i planslipen.
Toppen är inte mirafräst eller så. Org med ventilerna inslipade med ventilpasta så de blev tätt. Och växlar ventilspelet så får man anpassa lashcaps efter ventilspel tills de blir rätt.
// N.
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Ja, vart ska man börja?? Mattias inkallades efter många tråkiga och ogivande försök att få ordning på den här bilen. Vi började med att stroba tändningen, de gick la sådär. Mattias fina stroblampa ville inte vara med på Vofflan, funkade dock fint på 520in. Blev ett lån av en klassisk stroblampa i ett av garagen inte så långt från mitt. De funkade väl sådär me de oxå, när knappen väl va intryckt. 
Nåväl, vi konstaterade att något var galet då lampan inte ville blinka som vi, men vi hade gnista i de fria. Så de blev en kaffe och inköp av nya tändstift på macken. Tillbaka till garaget och meka dit tändstiften, prova o stroba. Jodå, de funkade ju fint nu!
Dit med spridarkontakterna och Mattias började att försöka starta upp den. Jo, mycket riktigt, den hoppade igång o de va ju inte några större problem. Spec när tändningen stod rätt, vilket den inte heller gjorde från början. Nu kanske många tycker jag är en sopa, o de får man tycka om man vill. Jag är en glad amatör med snälla kompisar som ställer upp med sin kunskap, så kan man hjälpa dem med sin kunskap inom något annat.
Nu lever bilen, vi började prata om att fara o provköra, men bränsleslangar som stått över vintern, jaa, vi behöver inte säga så mycket mer än så att de var en del bränsle på backen. Tur de är grusuppfart vid garaget, som kommer vara fri från ogräs i sommar.
För er som läser den här tråden, och kanske håller på och bygger och inte kommit till uppstarten än, här kommer några små tips.
Har motorn fördelare, använd dig av den tändningen så länge du bara kan. De finns tändspolar och annat för att ge en stadig gnista så du klarar dig bra nog långt. Separata spolar, kam.synk kan man vänta med. Med facit i hand hade jag gjort de, men Mattias har ju ställt upp och hjälpt mig, men alla har inte en Mattias och jag är evigt tacksam att han ställer upp.
Sen, lägg pengar på vettiga kopplingar och slangar till soppasystemet, Jag trodde att mina slangar skulle sköta sig men uppenbarligen inte. Man har igen det om man inte snålar på en sån sak. Krisar de, ja köp på macken men byt ut till bättre kvalisort när tillfälle ges.
De är lite grejor som ska införskaffas nu, sen ska de till en mapparkväll. Och med lite tur så kan man snart börja påfresta grejorna i en konbana. Vilket jag byggt bilen för bland annat.
De va en rapport härifrån.
// N.

Nåväl, vi konstaterade att något var galet då lampan inte ville blinka som vi, men vi hade gnista i de fria. Så de blev en kaffe och inköp av nya tändstift på macken. Tillbaka till garaget och meka dit tändstiften, prova o stroba. Jodå, de funkade ju fint nu!

Nu lever bilen, vi började prata om att fara o provköra, men bränsleslangar som stått över vintern, jaa, vi behöver inte säga så mycket mer än så att de var en del bränsle på backen. Tur de är grusuppfart vid garaget, som kommer vara fri från ogräs i sommar.
För er som läser den här tråden, och kanske håller på och bygger och inte kommit till uppstarten än, här kommer några små tips.
Har motorn fördelare, använd dig av den tändningen så länge du bara kan. De finns tändspolar och annat för att ge en stadig gnista så du klarar dig bra nog långt. Separata spolar, kam.synk kan man vänta med. Med facit i hand hade jag gjort de, men Mattias har ju ställt upp och hjälpt mig, men alla har inte en Mattias och jag är evigt tacksam att han ställer upp.
Sen, lägg pengar på vettiga kopplingar och slangar till soppasystemet, Jag trodde att mina slangar skulle sköta sig men uppenbarligen inte. Man har igen det om man inte snålar på en sån sak. Krisar de, ja köp på macken men byt ut till bättre kvalisort när tillfälle ges.
De är lite grejor som ska införskaffas nu, sen ska de till en mapparkväll. Och med lite tur så kan man snart börja påfresta grejorna i en konbana. Vilket jag byggt bilen för bland annat.
De va en rapport härifrån.
// N.
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jo, eller de är iaf vad jag/vi tror. De blev ju ordning på grejorna. Dock så har mitt batteri nog lite för svagt med kräm för att starta upp bilen, och därav så gav den lite för klen gnista när vi drog runt den på starten. Så de blev startkablar från Passöten. Tror att 110A batteriet från 520in åker i Volvon och att batteriet från Volvon sätts i BMW;n istället.peppe skrev:Det löste sig alltså med stiften?
Jag minns då vi höll på sist så var det ju det sista vi pratade om, men gav oss för kvällen istället. Mao sitter kamsynken rätt nu?
Du är ingen sopa Nicke, knappast värre än någon av alla andra glada amatörer som hänger här på forumet.
Mvh
Nu ska alla bränsleslangar bytas, rören gör ju sitt jobb men slangarna ska bytas där de är slang, nya tändkablar och sen ska den nog varmköras ordentligt, kanske köras lite. Sen kommer nog ett filter och oljebyte.
// N.
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Grymmt! va bra. Du fick det bäst
Vi grävde plintar igår och myggen grävde på oss
Vi grävde plintar igår och myggen grävde på oss

BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist