Jensas Swedish Racing Motors. Ny Web shopp öppnad!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck

Re: Jensas STS Speed shop (STS 50mm WG uppdaterad)

Inlägg av swerobin91 »

:thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (STS 50mm WG uppdaterad)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi va på is race sm i går med kjell och provkörde nya b200 EFI motorn.

vi hadde en hel den barn sjukdomar och små fix efter första heatet mest problem att kopplingen inte fungerade och gjorde att den synkade lådan inte växlade så bra men det va bara vajer problem så det fixades sen kändes motorn svag och efter felsökning så fann mattias felet! nån hadde flyttat säkringen till laddtrycks ventilen så den gick på 0.7bar grundtryck så vi kom mer eller mindre sist i första racet men vi tog oss runt och det va målet.

sen i andra heatet så va det mer drag i maskinen och lådan gick att växla så då hängde kjell med hyggligt efter nicklas, sören och jansson som dock ligger i en egen högre klass men vi hängde på skapligt iallafall men efter 2-3 varv så blev det moddigt och kjells bil fungerade dåligare där så det tappades plaserigar och i data loggen ser man att kjell leta fäste hela tiden på halvgas men vi lär oss och vi klurar vidare. sävar gänget hadde tyvär inte tid att va i morjärv hela helgen men zinken kommer i dag och hjälper till.
kommer nog lite film senare.

mvh Jens , Erik sandström, Mattias, Conny, Roger, olje sven, Ramona!

knyckte en bild av roger :) fyll gärna på med fler om ni har?
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Is race sm)

lite film från mattias på de två heaten på lördag!
heat 2 start med mera laddtryck vid 7.05 sek https://www.youtube.com/watch?v=GA1yDM1_m6c
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Har pratat med kjell och i det stora så kändes det bra efter första test helgen med nya motorn men det felsöks varför den tappar greppet efter 2-3 varv mer än konkurrenternas bilar.

sen va det problem med gas länkage som strulande så det vart lite svår växlat ibland.

ska åka och se till motorn en sväng i morgon så den är redo till nästa helgs final race.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Har snackat med kjell nu lite snabbt från dagens tävling i kalix och uppdateringarna på chassit verka fungera rätt bra i dag och han va i ledning men efter ett par varv så sprutade det vatten från banan på generator/vatten pumps remmen så så den for sen vart motorn överhettad så gaveln på biltema vatten kylarn exploderade. kylar vatten droppade ut ur grenröret så kjell tvingades kasta in handuken till nästa heat. undra om en modernare multi-rib rem klarar vatten sprut bättre?

men kul ändå att kjell med sina små medel och budget hänger med nu iallafall bland de stora grabbarna, gäller bara att fin putsa och få alla små detaljer att lira.

385 sävar hk på veven räcker ändå rätt långt värkar det som :thumbright:

det va varvstopp några sekunder (8300rpm) på slutet av rakan 8) ska va 198km/t räknat med halva dubben i isen om jag mins rätt! sen halt som fan in i kroken haha vilka galningar ni är som kör sånt här... :lol:

mvh jens
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Liknade hände Stefan i Östersund tidigare i vinter remmen hoppade och han fick bryta tävlingen dock så klarade sig motorn fast
det gick lite varmt ett tag....

Jag och Parre funderade en hel del på vad man kan/skall göra för att undvika koka sönder en motor när sånt här händer.
Varningslampa men när tävlingshornen växt ut så kanske den inte uppmärksammas alla gånger......
Vad som däremot kan vara en bra variant är en till axel i varvstoppen vatten tempen, när den börjar stiga på ett sätt
som inte är normalt sänker man varvstoppen.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
S1NN3S
För mycket laddtryck

Inlägg av S1NN3S »

Bra fråga angående multiremmen men en fundering, en elvattenpump ?
Även om generatorn slirar lite så spelar de inte så stor roll elmässigt
och kylvattnet pumpar ändå. Med dom effekterna så är de ju inte en jättestor
strömåtgång under ett heat så även om remmen hoppar av eller liknande
så kan man ändå fullfölja. I värsta fall får man ladda i depån.

Kanske kunde vara nått ? Dom kostar förvisso endel men de kan ju vara värt
att fundera på.
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

En tät och ordentlig bukplåt är ju ett måste men de fungerar ju för alla andra då ni kan ju haft otur
Kanna lite som gå över ån för att hämta vatten med att bygga om

Sen om remmen hoppar så slutar den ju ladda och man bör ju ha en ganska stor laddlampa och oljetrycklampa som inte går ignorera om den börjar lysa
Börjar generator lampan lysa helt plötsligt så går de ju räkna ut ganska fort att vattenpumpen slutat snurra om de går på samma rem

Elpump kör ju dom flesta seriösa med speciellt om man har kylaren bak och då går de även köra eftercirkulation när motorn är avslagen så de inte börjar koka när man vridit av sen går ju en sån pump i regel köra i olika lägen och inställningar hur man vill ha de och en sån pump har då längre livslängd än en rallybil å kostar typ 4 lappar så de är ganska billigt mot att koka sönder motorn

Mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

vid 1.50 ungefär då de ligger jämsides åker remen skulle jag tro. https://www.youtube.com/watch?v=7i96Io8lqWU#t=129

kul att kjell börja få upp laddtrycket lite iallafall :) och vi är revanch sugen till nästa år då ska allt va provkört i tid så allt fungerar som det ska. kjell hadde nån teori om att den nya eloxiderade aluminium remskivan va halkigare då den vart blöt så han skulle svarva bort det blåa och även göra spåret lite djupare sen skulle vi göra teflon bustningar till generatorn men vi hann alldrig. det sitter plast kåpa under bilen.

mvh jens

några fina bilder av eilert gezelius se fler på motor norr facebook

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Hej denna vecka har varit intresant vi (jag och magnus larsson och kjell P) har jobbat med en 2150 volvo motor väldigt hårt och testat alla möjliga kombinationer av insugs längder, olika grenrör och lamda bestyckningar och fått ett riktigt trevligt register som går fort runt banan.

tyvärr har telefon och e mail tiden varit minimal så jag ber om ursäkt om jag har varit svår att få tag i. jag ska bättra mig på den punkten nästa vecka. trevlig helg alla motor nördar :) !

mvh jens och sävar turbo mekarna
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (2150RC)

fortsättning från sid 50-51 i denna tråd med restriktor special HX30 turbon jag byggde. den sitter nu i bilen och jag har grov mappat i bränsle och laddtrycks styrningen i GEMS styrsytemet så markus kan testa den i skogen i helgen.
då mattis har tid ska den fin putsas i chassi dynon i sävar också då kommer vi plocka minst 15hk till för jag har varit försiktig och kör fet lamda, lågt ladd och låg tändning. går dock tilräckligt bra för att mapparen ska bli åkrädd än fast vi kör på en bred asfalts väg ute i skogen.

är mappad så pik laddtrycket är på 1.4bar nu samma som tidigare men laddtrycket kommer ca 800rpm tidigare och det fins mycket mer tryck att tillgå senare och denna turbo kommer hålla bättre är jag rätt säker på än T28 som användes tidigare.

ett par bilder

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Byt luftfilter så spoolar det hårdare och tidigare.
ITG är det sämsta jag personligen testat.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo jag har rekommenderat det samma med nytt filter och även att skärma av filtret från motor rummet så densiteten blir så hög som möjligt på luften då den ska igenom restriktorn :thumbright:

mvh jens
Nyberg_
Forumsberoende

Re: Jensas STS Speed shop (rally holset HX30w)

Inlägg av Nyberg_ »

vilket filter skulle ni rekomendera?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (rally holset HX30w)

det beror nog på vad det är för rally man ska köra på vintern så ska det bara hålla undan is bitar och på sommaren fin sand som dammar.

mvh jens
Skriv svar