Sida 60 av 71

Re: Jensas STS Speed shop (is race B200 tuning)

Postat: tor apr 09, 2015 8:02 pm
av Jens Gustavsson
med en sts 237 med 114 nock så blir det nog en trevlig gat motor som säkert slinker igenom besiktningen utan att nån ser.

ska bli riktigt fint botten vrid och den är så väldigt mycket mer effektiv på lite högre laddtryck än en mitsu turbo. större ventiler behövs nog inte men skadar inte heller om jobbet är gjort rätt.

en bra kombo är E85 också och 870cc spridare som jag har för rätt peng! med bra mappning så blir det grymma vridmoment :)

mvh jens

Re: Jensas STS Speed shop (is race B200 tuning)

Postat: tor apr 09, 2015 8:48 pm
av Skarholen
Kommer til å kjøre 95 blyfri i starten på lh 2.4, men må nok over på MS3x og E85. Samt modde topp osv litt senere, send meg en PM med pris på HX30w du :)

Re: Jensas STS Speed shop (is race B200 tuning)

Postat: fre apr 10, 2015 1:15 pm
av Jens Gustavsson
Hej priset ligger kring 7000kr för en sån turbo. jag skulle nästan rekomendera att du bygger dit insprutningen direkt på motorn och sätter dit större spridare och pumpar annars riskerar du att köra sönder den då du inte har kontroll över lamda och tänd kurvan.
här har du en hel del läsning och tipps på min hemsida om B230 familjen och B20 http://savarjens.weebly.com/b230-8v.html

mvh jens

Re: Jensas STS Speed shop (is race B200 tuning)

Postat: tis jun 23, 2015 6:08 pm
av Jens Gustavsson
tänkte bara berätta att toppen, custom kamaxeln + MFS HX50 turbo till gat /race M20 jag gjorde iårdning i våras nu är bromsad hos mattias och gav 650 Nav hp på låga 1.5bar med original insugs rör. ska tunas vidare sen på mer ladd sägs det :) standard stakar och kolvar med lite större slag mins inte cc men kring 2.6-2.7 liter blir det tror jag?

sen håller jag på med en 16v topp med 36xstd ventiler till en drifting motor här på forumet som ska va klar innan semestern. är en 2150Rc i dynon med men det är så hemligt så inte lönt att nämna ens :hihi:

mvh jens

Re: Jensas STS Speed shop

Postat: tis jun 23, 2015 9:13 pm
av gjutarolle
bara en fråga om nyfikenhet, när en motor bänkas i din motor dyno, får man bygga på avgasrör som motsvarar bilens eller hur funkar de? för eventuella kattar och ljuddämpare, wg borde väl påverka motryck? mvh olle :roll:

Re: Jensas STS Speed shop

Postat: ons jun 24, 2015 7:32 am
av Jens Gustavsson
man kör med bilens avgasrör. jag har även ett universal om man inte har nått det kan man även testa sig fram med olika längder och vart katt och ljudämpare ska sitta om man vill va riktigt noga.

mvh jens

Re: Jensas STS Speed shop

Postat: ons jun 24, 2015 8:11 am
av gjutarolle
Jaha då va de som ja misstänkte, tack för svar :lol:

Re: Jensas STS Speed shop (is race B200 tuning)

Postat: lör jun 27, 2015 10:54 pm
av benzorama
De låter ut som att de är min topp som ligger under dina händer nu?
Jens Gustavsson skrev:tänkte bara berätta att toppen, custom kamaxeln + MFS HX50 turbo till gat /race M20 jag gjorde iårdning i våras nu är bromsad hos mattias och gav 650 Nav hp på låga 1.5bar med original insugs rör. ska tunas vidare sen på mer ladd sägs det :) standard stakar och kolvar med lite större slag mins inte cc men kring 2.6-2.7 liter blir det tror jag?

sen håller jag på med en 16v topp med 36xstd ventiler till en drifting motor här på forumet som ska va klar innan semestern. är en 2150Rc i dynon med men det är så hemligt så inte lönt att nämna ens :hihi:

mvh jens

Re: Jensas STS Speed shop

Postat: lör jun 27, 2015 11:04 pm
av Jens Gustavsson
jo den är äntligen på gång :) sorry att du har fått vänta.

mvh jens

Re: Jensas STS Speed shop

Postat: mån jun 29, 2015 12:41 pm
av Jens Gustavsson
Har nu fyllt på i lagret med STS B20 kamalar och lyftare och stötstänger. svart fossfaterade, slipade för extra bra snurr på lyftaren för minimalt slitage. dessa kamaxlar med min cougar olja och mina lyftare håller mycket bra och är av högsta kvalitet.

några exempel....

SRM 239 /1.27mm, 8.05mm kam lyft, 108 grader nock. bra gat kam för 150hk sug motorer med weber 45:or mm och turbo gat motorer med super hx 35 mm upp mot 450+hk. 2490kr

SRM 252 /1.27mm, 8.9mm kam lyft, 108 grader nock. bra gatkam för 160-180hk sug motorer med weber 45:or och bra race turbo kam för super hx 40 upp till 600+hk, 2490kr

SRM 270 /1.27mm 9.1mm kam lyft, 108 grader nock. bra sugmotor kam för motorer med 190+hk gärna med större volym och weber 48-50:or. turbo?? ja för den som ska va värre än mig isåfall :) har ej testat den än på turbo men den dagen normännen dynat högre effekt än mig så ska den testas med en Hx55 PRO :lol: 2790kr



lyftare B20 8st av bästa sort och extra besiktigade 1250kr

stötstänger 7.9mm 222mm som passar lyftarna 1390kr



Har gott om B230 STS247 kammar mm också i lager.

på gång en massa ventilfjädrar också mot slutet av veckan till b230.

mvh jens

Re: Jensas STS Speed shop

Postat: tis aug 04, 2015 6:30 pm
av Jens Gustavsson
Hej jag har semester men försöker hålla lite koll på mail men åskan har knäckt mitt internät så lånar bara dator ibland. återkommer senare i sommar. går att få tag i på sms 0738063737

Re: Jensas STS Speed shop

Postat: tis okt 13, 2015 10:05 am
av Jens Gustavsson
håller i dag på med LS 4.8L toppar. ska inte va nå värsing men lite bättre samt se till att säterna tätar och så.

lite grund data på motorn 96mm borrning (käns igen från annan motor :) )

48mm insugs ventil som alla värkar tycka är för liten men förstår inte varför? den är ju 50% av borret samt så sitter den inte där den ska då det är ca 5mm mellan ventilerna.

39.5mm avgasventil.

ska flöda dem i min bänk men måste rengöra dem ordäntligt först (va välldigt äkliga med svart bränd olja i kanaler och förbränings rum, varför nån typ av ERG standard eller vevhus vent som inte fungerar??

rätt knepiga toppar detta då de stallar över 10-12mm då flödet går upp. men då man tänker till så behöver man inte så många cfm då man jämför med en volvo 8v med turbo så är de ju riktigt bra redan standard.

det är ingen synvilla avgasventilen skrapar nästan i cylindern och det är ca 2.8mm på insugssidan redan med 48mm ventil ändå monterar folk 50.8mm ventil där oftast :shock:

Bild

Bild

Bild

Re: Jensas STS Speed shop

Postat: tis okt 13, 2015 10:14 am
av Jens Gustavsson
sätes jobbet ser konstigt ut också? ser ut att va en väldigt smalt ca 60 graders under 45 gradarn men sen ett typ 80 graders som går hela vägen ned till aluminiumen.

har beställt ett stål med 38 45 60 nu med 1.3mm säte som ser ut att passa bättre i en sådan här topp, tror det hette 4030? (kör med singel 75 graders stålet på slutet om det behövs).

mvh jens

Re: Jensas STS Speed shop! mer LS toppar!

Postat: tis okt 13, 2015 10:47 am
av Kadett4wd
egr ventilerna används idag för att minska pumpförluster och på så vis dra ned bränsleförbrukning.

Re: Jensas STS Speed shop! mer LS toppar!

Postat: tis okt 13, 2015 12:05 pm
av Jens Gustavsson
fungerar möjligtvis första milen men som det ser ut i en motor efter några år så tror jag inte på det :lol: ser ut som om den gått med en flödande holley i 40000mil :doh: