BMW 750 V12 Dubbelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Kapade till en rörstump som var i lämplig dimension och valsade in rillor i bägge ändar.
Bild

Det var så kul så det blev en stump till, sen borrades det två hål i varje rör och några nipplar med gängor masakerades.
Bild

Men vad bidde det då? Jo, anslutningar för vatten in och vatten ut till turbosarna! Provade för första gången att hårdlöda och det var lätt som en plätt, blev snortätt visade det sej efter trycktest. Noob som man var så bakade man onödigt mycket i början men fick in snitsen till slut. Doppade dom i lite mattsvart så det skulle se lite diskret ut.
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Monterade slangnipplarna för vatten till turbona, gick lysande och det passade bra:
Bild

Sen när jag kapat slangen där vattenreturen skall in så vart jag lite snopen:
Bild

Visade ju sej att dom valt att variera tjockleken på slangarna en hel del :mad:
Sönderklippt slang och ingen vattenretur, -bara otur....
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Ett littet men ack så oviktigt inlägg. Vi stötte ju på lite patrull med slangarna som går mellan block och oljefilterhållare. Gick helt enkelt inte att komma förbi med luft till ena turbon. Kan ju låta enkelt att bara dra om slangarna men de har en rätt speciell koppling och det är trångt som f-n.
Bild

Kapade av slangen så nära kopplingen som möjligt och svetsade dit en snygg böj, ska försöka göra en liten snygg stålomspunnen slang mellan slangkopplingarna så blir det nog bra...
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Utvecklades lite mer idag, ska försöka valsa rillor i rören och koppla in slang i morgon.
Bild

De misslyckade vattenreturerna som jag svetsade in i ett rör för att skarva in i en slang är kasserade. Fann en ny lösning som troligen blir överdivet bra.

Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Keep up the good work :thumbright:
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Vart ett väldans kliande i skallen och en hel del professor Baltazar-promenader innan denna anskrämliga konstruktion droppade ur apparaten. Vart en S-kurva och vips så hamnade oljeledningarna under luftröret och längre från grenröret. Det som var lite lurigt var att få till vinklarna så att slangen inte behövde böjas så mycket och att det blev tillräcklig längd på slangarna så de kan ta upp rörelserna på motorn. Provmonterade med några skitslangar. Ser ju så lätt och självklart ut nu...
Bild

Sen åkte motorn ur för vad vi tror sista gången, lär ju inte blir så men hoppas kan man ju :) Slutmontering påbörjad. Det är ju alltid kul att sätta ihop rena och nya saker!
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

äntligen :) kände precis att jag ville åka lite kokainsläde innan snön faller
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Har varit ner och skruvat i går och ikväll. Riktigt bra tempo nu. Har beställt ny fläktkoppling och fläkt då de var helt slut. Skulle slutmontera turboaggregaten ikväll, men upptäckte att jag inte hade några packningar mellan turbo och grenrör. Det har jag köpt tidigare men man är ju lite lätt senil så jag har förlagt dom helt...

Inte så mycket att fota men lite mera detaljer är monterade, skall skruva lite annan bil nu tors. fred. sen blir det beemer i helgen igen :)
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Nu har jag supit fram nya packningar mellan grenrör och turbo så det blev en seriös montering ikväll. I stället för de fjädrar som sitter orginal i grenröret så monterade jag rör och använde pinnskruvar och kopparskruv, lär ju inte gängas loss eller gå sönder i första taget! Tillverkade även ett stag från blocket till grenröret för att avlasta det senare. Detta är ju nu enbart gjort på den "enkla" sidan.
Bild

Lindade gjutjärnsdelarna av grenrören med avgasbandage och skruvade dit några värmeskyddsplåtar. Kan ju förhoppningsvis undvika den totala brandförstörelsen, vid provstarten i allafall. (Räknar med att den kommer senare). Lämnade de tacksamt ingjutna skruvanslutningarna olindade för att kunna montera temp- och tryckgivare i grenröret.
Bild
Notera att även startmotorn med värmesköld är monterad och den tar mot förmodan inte i någonting (för tillfället)

Vissa motordetaljer har vi lackat med motorfärg som uppges tåla 650 grader från mekonomen. En enkel och billig lösning som vi tagit till på grund av ekonomiska och bekväma skäl. En kul detalj som upptäcktes som gör produkten mycket mer trovärdig är valet av motor på burken:
Bild

Det är ju en BMW V12 M70 på burken :)
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Hade en praktikant i garaget ikväll som fick ge sej på det mindre hälsosamma och icke ärofyllda jobbet att linda grenrören på andra sidan. Han är van vid 1,8-liters motorer så det var ju säkert rätt ballt ändå :)

Jonas in action:
Bild

Jag fortsatte att linda som värsta ortopeden, och några mil senare så ser det inte snyggt ut, men jag har blivit kontaktad av regisören till "Mumien återvänder 8" som förste lindare.
Bild

Bild

Ser ut som bandaget är rätt slappt, men det är det inte, måste vara kameran :)
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

hehe gött att kunna skylla på praktikanten ifall nån klagar på bandaget :P
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
peppli
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: fre apr 28, 2006 9:10 am
Ort: Örebro

Inlägg av peppli »

om man får så ger jag ett litet råd att blöta bandaget när du ska linda så går det mycket smärtfriare :)

tummen upp för ett grymmt konsept! :thumbright:
Bruksbilen http://www.garaget.org/?car=205505" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Givetvis var allt praktikantens fel :lol:

Vart ju inte så farligt faktiskt, ser som sagt lite värre ut på bilderna. Vet ju om det där med vatten, men hade ingen tillgång till vatten i garaget då och ivrig som jag var så spottade jag i händerna (i stället för på bandaget) och torrlindade.

Förmodligen har jag glömt något så jag måste linda av allt igen :doh:

Fick tipset på ett annat forum att blanda citronsyra i vattnet så rostar inte metallen under, kan ju vara en tanke! Tror inte att det är något större problem med rost iofs.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

ja skyll på "praktikanten" :P
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
Pakko
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: tor okt 07, 2004 9:25 pm
Ort: Kiruna/ Fd Arvidsjaur

Inlägg av Pakko »

Escort4tw skrev:ja skyll på "praktikanten" :P
som för övrigt är "nån"
Skriv svar