Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

..

Inlägg av Evert »

Sedär det blev ju bra :thumbright:
kul att se hur kopiorna blir som kommer att säljas, och vart prislappen hamnar :)

flödningen av IC är intressant, för billiga är dom
så om dom även flödar bra och med lite tryckfall blir dom ännu mer prisvärda :thumbright:
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

man lär ju ha en rätt stum motor annars kommer de slå i fjäderbenstornet eller ser jag fel?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

micke999 skrev:man lär ju ha en rätt stum motor annars kommer de slå i fjäderbenstornet eller ser jag fel?
det fins utrymme för motorn att röra sig men oavsett hur nära nått är så behöver man ett moment stag då effekten överskrider ca 180-250hk på alla volvo bilar.

man kan också bryta dubbelplåt kanten lite om man vill ha mer utrymme mot rambalken.

krister på KL- racing lät nöjd med det nya röret iallafall. jag återkommer om jag hör nått om när det ska börja säljas.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre aug 01, 2008 3:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har sett ett stort uppsving av veteran rally/racing på senare år och efter nåra förfrågningar så ska jag exprimentera lite med en veteran B18/B20 topp till historisk racing lite här framöver.

jag har portat ett 30 tal B20 toppar som har suttit i ett antal 10-11sec dragrace turbo motorer och även en del vassa sugmotorer förut men jag ska försöka komma ett steg längre och därför ska jag jobba på en eller två expriment toppar som ska köras i flödesbänken sen ska det räknas en del i pipe max mm för att få till ett bra konsept till de åkarna som fungerar, jag ska också lusläsa reglementet så man kan ligga på gränsen till vad som är tillåtet i var sin klass (fins flera olika historik race klasser) målet är givetvis inte bara att få till prestandan som fans på 60-70-80 talet utan få till ricktigt vassa modärna toppar.

mer info kommer





nåra bilder på häftiga bru.... volvos mena jag :)



systrarna walfridsson
Bild




Skådespelaren Eva Röhse, aktuell i höstens film Rallybrudar, fullföljde tävlingen på ett mycket hedrande sätt tillsammans med rutinerade Maria Andersson. De placerade sig på 31:a plats bland de 38 som tog sig i mål.
- Det här har varit jätteroligt. Jag skulle kunna åka till Vilhelmina och tillbaka, tror jag, skrattar Eva Röhse, det är så kul med regularity - det borde alla testa.

Bild

bilder och lite text från Midnattssolsrallyts hemsida http://www.midnattssolsrallyt.com/
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre aug 01, 2008 8:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

flödes test 1 och 2 jag testar lite nya ideer i canalen som jag funderat på, vart hyffsat bra med tanke på att canalen är mycket liten (ca 36mm på minsta stället) än och har nästan standard säte och ventil (lite rundade kanter).

test 2 är med en plattare ventil med ca 8 grader vinkel.


mm T1 T2 T6

2 49 50 51

4 93 98 93

6 128 131 126

8 159 160 155

9 170 170 166

10 168 168 171

11 171 170 175

12 174 173 178

13 176 174 180

14 176 xxx 182

18 182 183 188

kan gämföras med erics topp som jag hjälpte till att porta med 45mm ventil. (den är mer normalt portad= större canaler))
Bild

Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre aug 22, 2008 12:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fick lite tid över i värkstan i dag så jag testade vidare på rally topparna.
test 3-6
jag fick ett bakslag på test 3-4 så jag fick börja med en ny canal :(

jag är rätt nöjd med den lilla canalen som är bra vid rally och 44mm ventilen att den flöda så bra sen att den inte får nå turbulens eller backar i fklöde vid 10mm som är vanligt.

ska testa lite mer sen men det börjar bli en rätt fin canal som inte ser ut som nåt jag sett förut i form :wink:
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Rydberg »

fan att man inte tagt kontakt med dig tidigare, skulle vilja uppgradera min steg 2 topp? Något du kan ta på dig?
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Inlägg av wuffee »

bra jobbat jens, hoppas på fina siffror nu så keihin förgasarna kan flöda på max ;)...

Mvh
Uffe
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag portar toppar då jag har tid har dock lovat ett antal toppar redan i vinter som skall portas så jag törs inte lova nå fler till de är klar.


jag håller på att göra iårdning en topp åt mig själv nu med de nyaste teorierna inbakade återkommer med info då den är helt klar.

ett trix med den är att jag har höjt canalen lite i början sen svetsat in små rörbitar i insugnings flänsen i botten på canalen då behöver inte toppen plastas.

undra om vad veteran rally besikningen säger om det, om jag inte mins fel enligt reglementet får inte matreal tilläggas på toppen, insuget är dock fritt :wink:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre sep 19, 2008 6:04 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

detta har hänt sista veckorna, jag har fördjupat mig på holley gasare här i slutet och hjälpt bland annat tommy GTO med sin 830DP anular gasare som sitter på en pontiac 455.



vi har gått igenom den och kört med BB lamdan och testat lite olika munstycken och labbat med större 50cc acc pumpar på primiär sidan och ruppet blev klart bättre.



vi ska testa att köra en 50cc på sec också för det går fortfarande snålt då man gasar fullt då convertern biter ihop rätt tidigt.



eventuellt har jag funderat på att göra iårdning en custom E85 race gasare för att testa hur det skulle fungera på en halv vass motor så om nån är intreserad så kan vi göra nått special pris på första förgasaren om jag får bra feedback från nån som kör på strippen nästa år eller tänkt bromsa nån motor i vinter. (gärna nån i norrland)



vi har även testat olika förtändningar, vi ska köra fördelaren i fördelar bänken och tuna så vikterna slår ut tidigare, nu så kommer inte full tändning förens över 4200rpm och men tappar mycke vrid runt de viktiga 3000rpm där converten stallar.

tommy har också låvat att sluta att rita svart sträck runt byn med de gammla hårda bakdäcken och börja åka på bakhjulen genom byn istället nästa år med nya större klistriga däck :hihi: , så det blir nog att plugga pvc ventilen, bestycka upp sec munstyckerna 6-8steg, montera förlängda munstycks hållare och notchade flotörer för att förgasaren ska hänga med framöver :thumbright:

det sägs att dessa modifierigar med förlängda huvudmunstycken och borttagen pvc ventil ska va ett måste när man närmar sig 1.5 i 6+ fot och då ligger men runt 1.3G enligt egna tester.



eventuellt så ska jag fila till insuget och fräsa bort choke huset också i vinter för att hitta lite mer topp effekt.

Bild

det sitter stegar som på lyxele askonan och ricktigt stora hjulhus på denna GTO så helt omöjligt är det inte att hjullyften kommer 8)
Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör sep 20, 2008 8:53 am, redigerad totalt 1 gånger.
Coaster
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: lör dec 22, 2007 10:04 am

Inlägg av Coaster »

Alltid lika skoj att läsa dina djupa teorier och invecklade idéer :thumbright: Önskar man en gång kunde få lämna toppen till dig och se vad du kan göra åt den (Golf 8v Gti).

Mvh
Vw 8v @ 1.5 kg övertryck..
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
Ort: Klippan

Inlägg av Thunderbolt »

Har du någon mer info om GTO:n?
Pontiac Firebird Trans Am -74
Pontiac GTO -05
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av Rohden »

Jens du pratar om att plugga pvc ventilen, är det tillskotsventilen du menar då?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo Rohden jag snackar om tillskots ventilen(powervalven) på sec sidan den pluggas om man närmar sig 1.5 i 60 fot annars drar den bara luft då holleyn inte var gjord för höga G krafter rakt fram från början, lika så huvudmunstyckerna. jag tror att det är därför man ofta får bestycka upp munstyckerna på strippen för att kompensera effter man optimerat bestyckningen i broms bänken.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån sep 22, 2008 8:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Jens, när du ändå snackar Holley nu..
Jag har nu en Holley 4165 650 cfm som jag ska trycka genom. Har tänkt gå till väga så att jag bytar flottörerna till Nitrophyl(plast)flottörer och kommer bestycka upp den lite så man har nått å börja med.

När jag läser i boken "Supertuning and modifying Holley carburetors" och vad dom skriver om att trycka genom förgasaren så står det så här, fritt översatt, :
"Fastän du modoiferar förgasaren på detta vis kommer du va begränsad till ett moderat laddtryck på 10 psi, 0,7 bar. Detta på grund av att en förgasare inte klarar av kompensera för luft med så hög densitet som det blir."

En genväg är ju å bestycka upp sekundär sidan mer, men för att den inte ska gå för fett vid normal körning så blir ju det en begränsning där med?

Vad är dina tankar om detta?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Skriv svar