Sida 7 av 9
Postat: fre jun 19, 2009 4:54 pm
av Mattias J
NikkO skrev:Tackar
Blir antagligen att kosta på flödning av en kanal så jag vet om jag ska lägga ner allt som har med portning att göra.
Antar att man flödar med insug monterat? För det är ju så det är när man väl kör med motorn...?
bara för man inte lyckas dom första gångerna så betyder ju inte det att man ska sluta med det man gör .. man ska taggas och sporras till att lära sig mer och göra saker bättre och bättre
man kan flöda både med insug och utan.. det vanligaste är utan, då finns det lättare tillgång till andras flödespapper och hur en original kanal fungerar... har man ett dåligt original insug så vill man ju inte gärna att det ska påvera det jobbet man lagt ner på toppen..
men ska man vara noga och se hur insug och sådant lirar ihop med den nya toppen så kan man ju göra ett separat test .. så får man ju svar på om inuget är något att ha
Mvh Mattias
Postat: fre jun 19, 2009 5:03 pm
av NikkO
Gjorde i ordning toppen till min kxf 250 i vintras, (förbränningsrum, höjde avgaskanalen osv) blev väldigt nöjd med registret efteråt då den känns mycket mer linjär och bättre botten(antagligen backcuten på insug).
Då får jag ta o fixa en sån flödning.
Insuget blev lite av en kompromiss för att få gasarna att sitta bra. 18 graders vinkel (mot flänsen) neråt så att säga, men jag tror att jag fått till kanalen mot insuget hyffsat.
Egentligen inget märkvädrigt då toppen är sliten och den ska sitta på en sliten lågfriktionsmotor, så billigt som möjligt har jag tänkt.
Postat: lör jun 20, 2009 2:46 pm
av NikkO
Börjar bli klart nu
Fixa rätt yta på insug och kanske lite mer epoxy runt styrningarna kvar. Avgas ska också bara snyggas till och poleras. Ska slipa alla ventilerna också, med 30 graders backcut på insug. Blocket, b230a 86 helt orört, är det någon som vet hur mycket jag ska plana för att få säg 12:1 i komp? Dyrt att plana typ 0.5 mm åt gången o räkna på kompet så man inte tar för mycket
Ni som kan det här bra, ser ni direkt något fel jag har gjort?
Och det här kanske funkar?
Inte så mycket att göra här, höjt och rundat taket lite.

Postat: lör jun 20, 2009 3:24 pm
av G.Nauta
Du kan mäta/räkna ut komp. Mäta förbränningsrum och grop i kolvar etc.
Det finns ett par trådar här om det vet jag

Postat: lör jun 20, 2009 3:29 pm
av NikkO
Ränka ut komp vet jag hur man gör, kolvgrop, packningen och förbränningsrummet. Men vad har förbränningsrummet för cc om jag planar tex 2 mm?
Postat: sön jun 21, 2009 9:29 pm
av NikkO
Postat: tis jun 23, 2009 10:19 pm
av NikkO
Toppen ska monteras ihop, avgassystem ska byggas, bbl ska kopplas in och så måste jag fixa en seg laptop att logga på.
Målade insuget igår, det blev röd som föll mig i smaken just då. Så den färgen blev det
Fixat remmar till ventilslipen och slipat ventiler idag, fixade 30´ backcut på insugsventilerna också. Planat toppen 2 mm.

Postat: fre jun 26, 2009 11:42 pm
av NikkO
Skruvat ihop toppen idag, ska shimsa imorgon och skruva dit den på motorn om jag hinner.
ca 11,8:1 i kompratio blir det. förbränningsrummet är på 45cc, packningen är på 9 cc? och b230a-kolvarna, är det nå i dom? räknade som om det inte va nå.

Postat: lör jun 27, 2009 9:15 pm
av Rasmus Annander
b230a kolvar har 0,6mm grop.. mät hur mycket cc de blir på kolvarna med
Postat: sön jun 28, 2009 8:26 pm
av NikkO
Mätte inget på kolvarna, men tack för infon.
Började igår kväll med att skruva fast toppen.
Idag svetsade jag avgassystem À la sidepipe. Växellådsbalken va ivägen, löste det med lite fulsmide
Varmt

Fritt för flexröret nu

Hydraulmutter fick agera lambdamutter

Fult som f.., men det va för enkelhetens skull att slippa dra över bakaxeln osv. Inbringar säkert nån placebohästkraft.
Ställde in kammen och satt dit resten, förgasare mm
Filter till vevhusventilationen.

Ser bättre ut nu med extraktor och rött insug
Kass film från mobilen, men här är en kort snutt iaf.
http://www.youtube.com/watch?v=OM7yL3zuATI
Testkörde lite på asfalt med den, släppte mer på kopplingen än på hjulen

Postat: sön jun 28, 2009 9:03 pm
av Mattias J
gött att den är vid liv

Postat: mån jun 29, 2009 8:38 pm
av NikkO
Jorå, det känns bra
Tog ur stiften i morse innan jobbet, dom såg inte använda ut... hm började ana att det gick snålt som fasen redan igår då grenröret va blånerat upptill.
Kopplade in bredbandslambdan idag, va blånerat även ner vid kollektorn, så det måste ha gått jävlat varmt.
Lambda på tomgång dvs 1 k rpm va upp mot 1.50

, efter lite tunande på luftskruven fick jag ner det på 1.10 vid 2 k rpm, men det är ju skitsnålt ändå... Eller är det läckage som orsakar det höga värdet, om den ens skulle gå med så snålt bestyckat?
Tur att ingen kolv smälte när jag provkörde igår
Antar att det finns lite mer effekt att hämta med rätt bestyckat.
ca 0.88 rakt igenom hela registret, kan det vara lagom?
Postat: mån jun 29, 2009 9:16 pm
av mattias
NikkO skrev:ca 0.88 rakt igenom hela registret, kan det vara lagom?
Skulle satsa på 0.85, du tappar inte effekt på att ligga så fet på sugmotor och röd-blocken verkar gilla lite mer, kan ju bero på hur jämna cylindrarna är också, men dessutom bra att ligga lite safe istället för att ligga lean en dag med "fel" väder (säsongen är lång).
Postat: mån jun 29, 2009 9:19 pm
av NikkO
Okej gör så, blir till att köpa stora munstycken.
Någon som vet vart man kan få tag på munstycken till mikuni cv 40? Suttit på gsxr 1100 91-92. Visst mc-handlarn här har, men dom skulle ha över hundringen per munstycke!!! Blir dyrt att köpa på sig några olika...
Postat: mån jun 29, 2009 9:29 pm
av PiLlEvAN
hör med några som kört cross de borde ha ligga och behöver inte ha nu när det är kehin lr insprutning
