Toyota Starlet - B230, 574hk@6540, 25.1E Dragster, Sidan 12

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

fy fan måste ju vara rekord nästan det (nöjd) :)

Grattis
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
mathias_a6
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: lör dec 29, 2007 6:53 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mathias_a6 »

Tommy Luhr skrev:fy fan måste ju vara rekord nästan det (nöjd) :)

Grattis
Man ska bara byta ut om man måste... annars kör man vidare tills det säger.. ja poff som igår.. då märker man, fan de är dax att byta nu :P

tack för hjälpen med toppen... måste iof svetsa toppen och sedan plana den men annars kör vi på bara :D ... sköna är att jag har ju spridahål i toppen så saknas de soppa så är de "bara" modifiera insuget och slänga på en spridarbrygga... Men de borde va lugnt... tror Emil pratade om att vi använder ca80% av spridarna.. så de finns lite till att hämta med E85
TEAM N o r r o r t R a c i n g . S e -> http://www.norrortracing.se
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Inlägg av Toffe »

Shit, de e ju riktigt bra.

Ska bli kul å se de pristera på stripp och backa upp det hela :thumbright:

Bilen måste vara helt jävla vild..hua :hihi:
Användarvisningsbild
mathias_a6
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: lör dec 29, 2007 6:53 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mathias_a6 »

Toffe skrev:Shit, de e ju riktigt bra.

Ska bli kul å se de pristera på stripp och backa upp det hela :thumbright:

Bilen måste vara helt jävla vild..hua :hihi:
Ja verkligen... vi gjorde detta endast för att få en liten arbetsorder som Emil döper det till inför nästa år. vad som fungerar och inte.

Mitt mål är 201m på gatan men självklart ska vi köra 402m på tex. kjula
TEAM N o r r o r t R a c i n g . S e -> http://www.norrortracing.se
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

grattis till grym effekt

Tommy Luhr skrev:660 motor hk det med 15%
man räknar väl ändå 10% är ju ingen 4wd
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

när vi har bromsat och bänken själv räknat ut drivlineförlusten så brukar vi hamna på 15% på en volvo.

Men det vettu är en svår siffra att säga att "så här är det"
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Inlägg av Toffe »

Tommy Luhr skrev:när vi har bromsat och bänken själv räknat ut drivlineförlusten så brukar vi hamna på 15% på en volvo.

Men det vettu är en svår siffra att säga att "så här är det"
Menar du volvolåda som i VOLVO eller volvo motor som i VOLVO`?

Är väl endå inte motorn som avgör drivlineförlusten,så klen är inte en 8v :thumbright:

Riktigt bra med pulver är det iaf med std ventlier helt klar. men 10% är nog mer närma sanningn är 15%

om nu det är intresant? 574 på hjulen är 574 på hjuel, de vet vi ju med säkerhet.
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

Toffe skrev:
Tommy Luhr skrev:när vi har bromsat och bänken själv räknat ut drivlineförlusten så brukar vi hamna på 15% på en volvo.

Men det vettu är en svår siffra att säga att "så här är det"
Menar du volvolåda som i VOLVO eller volvo motor som i VOLVO`?

Är väl endå inte motorn som avgör drivlineförlusten,så klen är inte en 8v :thumbright:

Riktigt bra med pulver är det iaf med std ventlier helt klar. men 10% är nog mer närma sanningn är 15%

om nu det är intresant? 574 på hjulen är 574 på hjuel, de vet vi ju med säkerhet.
för ovanlighetens skull måste håller jag med dig här :thumbright:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Men grabbar!

En volvo består av mer än en motor, hur många ventiler den har har ju inget att göra med vilken drivline förlust vi har.
Hur tänkte du där Toffe?

Det som tar effekt är ju : växellåda, knutar på kardanen, vinkelväxeln i bakvagnen samt friktionen mellan däck och rullar.

Skulle vara kul att se den vinkelväxeln som är så effektiv så att en hel drivlina för en bakhjulsdriven bil klarar av att endast stjäla 10%

På framhjulsdrivna bilar kan man räkna med ett spann run 8-12% drivline förlust beroende på delar i drivlinan.

Den bilen som vi egentligen disskuterar är byggd på volvodelar med volvo axel om inte jag missminner mig helt.
Tex om inte ett knutkors linear upp helt och hållet tar det stora mängder kraft.

Säg att allt är i utomordentlig ordning och det endast åtgår 12% i drivline förlust så kommer fortfarande motorn att plocka ut 640hk


Micke999 vart har du fått dina siffror om 10% ifrån på en bakhjulsdriven bil med vinkelväxel och som bromsas i rullande?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Inlägg av Toffe »

Tommy Luhr skrev:Men grabbar!

En volvo består av mer än en motor, hur många ventiler den har har ju inget att göra med vilken drivline förlust vi har.
Hur tänkte du där Toffe?

Det som tar effekt är ju : växellåda, knutar på kardanen, vinkelväxeln i bakvagnen samt friktionen mellan däck och rullar.

Skulle vara kul att se den vinkelväxeln som är så effektiv så att en hel drivlina för en bakhjulsdriven bil klarar av att endast stjäla 10%

På framhjulsdrivna bilar kan man räkna med ett spann run 8-12% drivline förlust beroende på delar i drivlinan.

Den bilen som vi egentligen disskuterar är byggd på volvodelar med volvo axel om inte jag missminner mig helt.
Tex om inte ett knutkors linear upp helt och hållet tar det stora mängder kraft.

Säg att allt är i utomordentlig ordning och det endast åtgår 12% i drivline förlust så kommer fortfarande motorn att plocka ut 640hk


Micke999 vart har du fått dina siffror om 10% ifrån på en bakhjulsdriven bil med vinkelväxel och som bromsas i rullande?


Antalet ventiler va mest på skämt :hihi:

Va mest nyfiken på hur du räknade... tyckte 15% lätt mkt. men vem vet.???


Vi vet vad som e på hjulen med säkerhet iaf. :thumbright:

De e bra med mos.....
Användarvisningsbild
mathias_a6
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: lör dec 29, 2007 6:53 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mathias_a6 »

Jag har BMW ZF låda med BMW kardan första biten.. alltså en rak som Sedan kommer till ett stödlager och sedan ett knutkors och vidare till ett till knutkors på bakaxeln... där sitter en 1031 bakaxel som är AGA svetsad.
TEAM N o r r o r t R a c i n g . S e -> http://www.norrortracing.se
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Min bil ska ha ca 7% drivlineförlust med jericolådan enligt rullarna vi dragit ca 25 repor i. en V-tech bänk.
Om det stämmer eller inte vet jag inte, men den gav ca 520hk på hjulen vid 2.1-2.2bars ladd med en 61mm Hx50, så det ska nog gå att ha en bit under 10% i drivlineförlust på en bakhjulsdriven bil om allt är i skick tror jag.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det är ju intressant micke, du kör väl ford 9"?
De ska väl vara ganska tungdrivna, pga. lågt liggande pinjong enl. vad man hört. Men det kanske är en myt då.

Grattis iaf. mathias till bra 8v effekt :thumbright:
Tråkigt med ras, men det verkade väl inte allt för allvarligt.
Användarvisningsbild
mathias_a6
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: lör dec 29, 2007 6:53 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mathias_a6 »

j björk skrev:Det är ju intressant micke, du kör väl ford 9"?
De ska väl vara ganska tungdrivna, pga. lågt liggande pinjong enl. vad man hört. Men det kanske är en myt då.

Grattis iaf. mathias till bra 8v effekt :thumbright:
Tråkigt med ras, men det verkade väl inte allt för allvarligt.
Inga problem... Ny packning, ny tråd och svetsa o plana toppen så är de klart... Då vet vi att vi måste ha kylning nästa år och vad som kan hända... och de är ju inte så farligt sålänge inte blocket tar stryk.

:D
TEAM N o r r o r t R a c i n g . S e -> http://www.norrortracing.se
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

Tommy Luhr skrev:Men grabbar!






Micke999 vart har du fått dina siffror om 10% ifrån på en bakhjulsdriven bil med vinkelväxel och som bromsas i rullande?
är bromsat flera bilar hos vm performance som är körde i båda motorbänk och sen i rullarna!!men visst alla kan räkna på sitt sätt men sen är ju motor effekt helt ointressant är ju de som finns på hjulen som gör att bilen går framåt!!¨

vill man veta motoreffekt så åker man till motorbänk!!!!!!!!!!!!!!!
Skriv svar