Tommy Luhr skrev:fy fan måste ju vara rekord nästan det (nöjd)
Grattis
Man ska bara byta ut om man måste... annars kör man vidare tills det säger.. ja poff som igår.. då märker man, fan de är dax att byta nu
tack för hjälpen med toppen... måste iof svetsa toppen och sedan plana den men annars kör vi på bara ... sköna är att jag har ju spridahål i toppen så saknas de soppa så är de "bara" modifiera insuget och slänga på en spridarbrygga... Men de borde va lugnt... tror Emil pratade om att vi använder ca80% av spridarna.. så de finns lite till att hämta med E85
En volvo består av mer än en motor, hur många ventiler den har har ju inget att göra med vilken drivline förlust vi har.
Hur tänkte du där Toffe?
Det som tar effekt är ju : växellåda, knutar på kardanen, vinkelväxeln i bakvagnen samt friktionen mellan däck och rullar.
Skulle vara kul att se den vinkelväxeln som är så effektiv så att en hel drivlina för en bakhjulsdriven bil klarar av att endast stjäla 10%
På framhjulsdrivna bilar kan man räkna med ett spann run 8-12% drivline förlust beroende på delar i drivlinan.
Den bilen som vi egentligen disskuterar är byggd på volvodelar med volvo axel om inte jag missminner mig helt.
Tex om inte ett knutkors linear upp helt och hållet tar det stora mängder kraft.
Säg att allt är i utomordentlig ordning och det endast åtgår 12% i drivline förlust så kommer fortfarande motorn att plocka ut 640hk
Micke999 vart har du fått dina siffror om 10% ifrån på en bakhjulsdriven bil med vinkelväxel och som bromsas i rullande?
En volvo består av mer än en motor, hur många ventiler den har har ju inget att göra med vilken drivline förlust vi har.
Hur tänkte du där Toffe?
Det som tar effekt är ju : växellåda, knutar på kardanen, vinkelväxeln i bakvagnen samt friktionen mellan däck och rullar.
Skulle vara kul att se den vinkelväxeln som är så effektiv så att en hel drivlina för en bakhjulsdriven bil klarar av att endast stjäla 10%
På framhjulsdrivna bilar kan man räkna med ett spann run 8-12% drivline förlust beroende på delar i drivlinan.
Den bilen som vi egentligen disskuterar är byggd på volvodelar med volvo axel om inte jag missminner mig helt.
Tex om inte ett knutkors linear upp helt och hållet tar det stora mängder kraft.
Säg att allt är i utomordentlig ordning och det endast åtgår 12% i drivline förlust så kommer fortfarande motorn att plocka ut 640hk
Micke999 vart har du fått dina siffror om 10% ifrån på en bakhjulsdriven bil med vinkelväxel och som bromsas i rullande?
Antalet ventiler va mest på skämt
Va mest nyfiken på hur du räknade... tyckte 15% lätt mkt. men vem vet.???
Jag har BMW ZF låda med BMW kardan första biten.. alltså en rak som Sedan kommer till ett stödlager och sedan ett knutkors och vidare till ett till knutkors på bakaxeln... där sitter en 1031 bakaxel som är AGA svetsad.
Min bil ska ha ca 7% drivlineförlust med jericolådan enligt rullarna vi dragit ca 25 repor i. en V-tech bänk.
Om det stämmer eller inte vet jag inte, men den gav ca 520hk på hjulen vid 2.1-2.2bars ladd med en 61mm Hx50, så det ska nog gå att ha en bit under 10% i drivlineförlust på en bakhjulsdriven bil om allt är i skick tror jag.
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Det är ju intressant micke, du kör väl ford 9"?
De ska väl vara ganska tungdrivna, pga. lågt liggande pinjong enl. vad man hört. Men det kanske är en myt då.
Grattis iaf. mathias till bra 8v effekt
Tråkigt med ras, men det verkade väl inte allt för allvarligt.
j björk skrev:Det är ju intressant micke, du kör väl ford 9"?
De ska väl vara ganska tungdrivna, pga. lågt liggande pinjong enl. vad man hört. Men det kanske är en myt då.
Grattis iaf. mathias till bra 8v effekt
Tråkigt med ras, men det verkade väl inte allt för allvarligt.
Inga problem... Ny packning, ny tråd och svetsa o plana toppen så är de klart... Då vet vi att vi måste ha kylning nästa år och vad som kan hända... och de är ju inte så farligt sålänge inte blocket tar stryk.
är bromsat flera bilar hos vm performance som är körde i båda motorbänk och sen i rullarna!!men visst alla kan räkna på sitt sätt men sen är ju motor effekt helt ointressant är ju de som finns på hjulen som gör att bilen går framåt!!¨
vill man veta motoreffekt så åker man till motorbänk!!!!!!!!!!!!!!!