CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

DreRacing@ : Insug som ser ut så där sitter på många standard-motorer från BMW och Mercedes med 6 cyl, så det är ingen katastrof om det är just en standard-motor. Börjar man vässa toppen med grymmare kamaxel och flöde så är det bara att kasta bort och börja om från början.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

norrback skrev:
Kristoffer skrev: Jag tog ut en bild som visa medelflödet i cfm på en B21 motor vid 7000rpm, 225hp. De översta siffrorna är ingång på röret och undre är utgång på röret. Spridaren är den som sticker ut på runnern, och den höjer värdet en del.
Kan du förklara bilden, är inte riktigt med på den :)

/Andre'
Var lite trött när jag la ut bilden, men det man ser är iaf hela insugsystemet i en gt power modell på en B21 2V. Rören som "ligger" är ett plenum som är ett runt rör med diamater 180mm, volymen är 9,5liter. Det gröna är ingången på plenumet (76mm) och det gula är bara en avslutning på röret, ett "stopp".
Rören neråt är ett för varje cylinder, med runnern först och sen porten (avgränsas med den gråa pluppen). Fyrkanten med det röda är cylindern.
Flödet är i cfm och är beräknat medelföde vid statisk körning på 7000rpm.
Det var för att jämföra med hur det är rimligt att simulera och jämföra flödena.
OlleR
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tor okt 23, 2008 12:52 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av OlleR »

Vad tror ni om att på en sugmotor använda ett plenum per cylinder? Jag är helt ovetandes om insug men när jag tittar på de bilder och texter som postats så får jag känslan av att det liknar ett avgasystem på en tvåtaktsmotor, och där är det inte helt ovanligt med en burk per cylinder ;)
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Kristoffer: Mitt plenum har 50mm runners,som blir ovale (55x33mm) mot toppen. Runneren er 100 mm lang. Røret under er 3" innvendig,ditto spjellhus. Traktene er sveiset inn i bakveggen,med en R=5 radie som stikker 3-4 mm ut av bakveggen (inn i plenum,altså). Plenum i seg selv er en firkantet alu-U-profil (du så den på bildet med masse hull i :) ) med målene innvendig: 108mm høy,60mm dyp og 420mm lang. Lokket bygger ytterligere 35-40mm øverst (formen på det ser du vel best her:

Bild

og her:

Bild

Plata som hullene er laget i er 9mm tykk og har radie = 4,altså trakter,ikke som SEO's. De er henholdsvis 45,39,36,34,30,27,25,23,20 og 17mm dia. (Edit: Damn..tok feil liste i stad,så hull-diameterene er riktige nå.)

Noen flere mål du trenger? :)
Senast redigerad av SWR den tor okt 23, 2008 10:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Måste bara säga KÄMPE BRA INSATS med alla simuleringar!!! :lol:
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

SWR.
Nä det räcker med dem målen, ska bara få lite tid över så ska jag rita upp det.
B20TicPower skrev:Måste bara säga KÄMPE BRA INSATS med alla simuleringar!!! :lol:
Tack, din tråd har man kollat mycket i, jag gör ju nästan samma som dig men du står vid fräsen och sliter och jag sitter vid datorn :thumbright:

Jag kanske får billettoppen som vi diskutera färdig nån gång i framtiden med simulering och allt, så att du sen kan fräsa ut den :D
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

SWR och alla andra!!!

Inlägg av calle Bengtsson »

SWR: Jooo jag tror din polering... kommer att ge 25hk extra, tackar för alla bilder , ser prydligt ut ditt insug var tvúngen att skämta lite,

Kristoffer och allihop mkt intressant alltihop :) Har du gjort nån simulering på volvo femman, joo en gubb motor men jag har jue sån :)

Inte minst tack för en intressant läsning
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: SWR och alla andra!!!

Inlägg av SWR »

calle Bengtsson skrev:SWR: Jooo jag tror din polering... kommer att ge 25hk extra, tackar för alla bilder , ser prydligt ut ditt insug var tvúngen att skämta lite,
Det ga nok krutt til at bilen ble knust på femte prøveturen... :wink: Røsket løs begge bakhjulene på tørr asfalt på 3de gir og dro i en telefonstolpe,sidelengs..
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Re: SWR och alla andra!!!

Inlägg av Kristoffer »

SWR skrev:
calle Bengtsson skrev:SWR: Jooo jag tror din polering... kommer att ge 25hk extra, tackar för alla bilder , ser prydligt ut ditt insug var tvúngen att skämta lite,
Det ga nok krutt til at bilen ble knust på femte prøveturen... :wink: Røsket løs begge bakhjulene på tørr asfalt på 3de gir og dro i en telefonstolpe,sidelengs..
Nu har jag gjort en simulering på ditt plenum, och det ser inte så bra ut :)
Hög hastighet när luften går igenom väggen med hålen i gör att luften fortsätter förbi runners till cylinder 1 och 2. Jag ska prova göra en ändring på röret in och se om det blir bättre.

Flödet fick jag till:
cyl1 144cfm
cyl2 208cfm
cyl3 240cfm
cyl4 288cfm

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Kristoffer den tis okt 28, 2008 4:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Den vinkelen på røret mot plenum er alt for skarp... dessuten går røret under mye lenger bakover mot #3 og 4 før det blir "trangt".

Bild

Det røret slutter også før enden av plenum...pga trykk-nipplene. Stilig simulering,no matter. :thumbright:
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

SWR skrev:Den vinkelen på røret mot plenum er alt for skarp... dessuten går røret under mye lenger bakover mot #3 og 4 før det blir "trangt".

Det røret slutter også før enden av plenum...pga trykk-nipplene. Stilig simulering,no matter. :thumbright:
Då borde det bli mer som detta plenumet då. Flödet blev iaf mycket bättre när jag drog ut röret så det blev mer plats vid cyl 3 och 4.

cyl1 288cfm
cyl2 336cfm
cyl3 368cfm
cyl4 384cfm

Bild

Bild

Bild
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Et bilde sier mer enn 1000 ord.. :wink: I alle fall lettere å forklare med et bilde. Diss nå ikke mine hyfsade Paint-skills.. :hihi:

Bild

Legg merke til retningen lufta har på vei inn i røret,merket med pil..
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

hej Kristoffer

Inlägg av calle Bengtsson »

men ett diffusor plenum verkar funka bra??? , inte dags att bygga ännu men det såg tyckte jag i dina simuleringar???
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Evo insug

Inlägg av nkro »

http://www.magnusmotorsports.com/intake ... ds/dsm.htm

Finns lite info om plenumet.

Vinkeln på spjället är nog en avgörande faktor hur varje kanal flödar.

Niklas
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: Evo insug

Inlägg av SWR »

nkro skrev:Vinkeln på spjället är nog en avgörande faktor hur varje kanal flödar.

Niklas
Det tror jeg også... derfor jeg har spjellet på mitt nesten paralellt med plenumet i seg selv,ikke "feeder"-røret... som på tegningen.

Lurer på om Kristoffer har gått lei av å endre på mitt.. :(
Skriv svar