Sida 7 av 53
Postat: ons dec 24, 2008 11:52 pm
av Lissjos
Jag tror att det är snöskotern som fått härdsmälta

Postat: tor dec 25, 2008 2:00 pm
av Micke Johansson
Haha drömma kan man ju

Postat: tor dec 25, 2008 11:13 pm
av sleeper pv
Micke: hur många ggr per dag drömmer du om att rita 100 tals meter lakritsremmar på alla växlar???? Att torrköra, fundera, drömma och spekulera är det som ger drivkraft att slutföra sina projekt. Det är massor av ggr man smyger ut i garaget, tittar och klappar på grejerna men får inget gjort. dessa tillfällen är lika sköna som när man tokmeckar en hel helg. Livet är inte bara verkligheten med skit under naglarna utan även tiden man drömmer och njuter.
Lissjos: Ingen skoter som havererat. Skotersäsongen är kort här hemma ( räknar man januari till och med mars så är det 12 helger. Varannan av dessa veckor har jag min son,ger 6 helger. hur många av dessa tar man sig tid att åka skoter? hälften av dem är 3ggr.....Alldeles för lite åka för att vara värt investeringen för mig ) och har därför prioriterats bort.
På båtfronten har det vart lugnt nu under julhelgen. Jag har affärat med lite grejer för att ha råd att gå vidare med projektet. Denna racerbåt byggs med minimal budget och alla kostnader måste hållas ner för att det överhuvudtaget skall vara möjligt att genomföra projektet.
Postat: tis dec 30, 2008 5:43 pm
av sleeper pv
Det här vill man juh inte ska hända.....
Anders knäckte denna Verdistake i sin kompressormotor ( bmw M10 ). Jag har en misstanke att det kan ha vart kolvbulten som gett med sig, dom var rätt klena.....
Postat: tis dec 30, 2008 5:55 pm
av sleeper pv
Här är mina Volvo B230 H-profilare ( extreem engineering ) med ny bussning i lilländan för Audi kolven. Bredden på staken är nersvarvad för att passa BMW veven. Nu skall det bara fixas nya spår för BMW lagren i storändan.

Postat: tis dec 30, 2008 5:58 pm
av sleeper pv
Fläns till Wastegate samt rörböjar. hål är gjorda i grenröret så dessa skall "bara" svetsas fast efter lite kontroll i båten hur jag vill att wastegaten skall sitta. Turbo samt wastegate är tänkta att sitta utanför själva skrovet.

Postat: tis dec 30, 2008 6:03 pm
av sleeper pv
Insuget med plenum börjar nu ta form. mycket TIG-svetsning blir det. Återstår insugsflänsen, en gavel samt spjällhuset.

Postat: tis dec 30, 2008 9:22 pm
av peppe
Jäklar vad du jobbar på freddan!

Postat: tis dec 30, 2008 9:55 pm
av ogge
sleeper pv skrev:Här är mina Volvo B230 H-profilare ( extreem engineering ) med ny bussning i lilländan för Audi kolven. Bredden på staken är nersvarvad för att passa BMW veven. Nu skall det bara fixas nya spår för BMW lagren i storändan.

Vart finns dom fina stakarna att köpa. hehehe
Ca pris på dom ?:)

:)
Postat: tis dec 30, 2008 11:27 pm
av sleeper pv
Peppe: Jag kämpar på. blir nog mkt gjort i helgen som kommer då jag är barnledig. Vill få ihop bottendelen nu snart så jag kan börja montera ihop den lille.
Ogge: Tror bla KG säljer dessa stakar. Är nog inget märkvärdigt, Made in China som alla andras

Postat: fre jan 02, 2009 3:28 am
av sleeper pv
Idag ( nyårsdagen ) vart det en del gjort efter ett litet uppehåll över jul

. Stakarna är nu färdiga ( förutom horna bussningen till exakt mått i lilländan som motorfirman får göra ), det var mkt mickel att fräsa spåren för lagrena

. Kontrollerat frigång i blocket för stakarna ( blir trångt pga fodrena ). samt mätt hur mkt som skall tas bort på kolvarna ( självklart måste även dom justeras

). Nästa steg är att toppdecka blocket samt fräsa spår för foderflänsarna samt pyramidringarna.
ÄNTLIGEN är man på G igen
// Freddan.
Postat: fre jan 02, 2009 4:09 am
av robban
sleeper pv skrev: 300 hk i min motor är mer än 205hk/liter, det är rätt mkt för en motor som konstruerades på 60 talet ( visst fanns M10 motorn då????

). översätt detta till en cheva 350 så skulle den ha nästan 1200 hkr

skulle räcka långt i många powerboats

.Det är tex bara 8 ventiler, en svag länk är vipparmarna ( men jag har super heavyduty billetvippor

). Sedan skall motorn gå med den litereffekten på höga varv samt laddtryck i lååånga stunder åxå. Framtiden får utvisa vart det slutar men jag står fast vid min ursprungliga plan= ca 250 hkr och bättre effekt på lägre varv.
Ja första versionen i slutet av 50talet.
Effekten tror inte jag är ett problem, inte heller varvet förvipporna. Vilka vippor kör du? Fjädertryck inspänning/max? Vad kommer den varva?
Postat: fre jan 02, 2009 3:28 pm
av sleeper pv
Robban: I första steget kommer det köras med en snäll kam för att få tillräckligt med effekt lågt i registret för att orka upp i plan. Då kommer det varvas ca 6500 rpm. Men jag bygger motorn för att klara högre varv så maxvarv blir ca 7500 rpm. Att tänka på är att en båtmotor ligger konstant ( om sjön tillåter såklart ) på dessa varv och jobbar och inte korta stunder som tex på en racebil.
Vipporna jag kör på är hemgjorda "billet" vippor. Mkt jobb gjorda på dessa i svarv, fräs och gnist. Dessa borde vara jordens stabilaste M10 vippor

Skall lägga upp bild vid tillfälle.
Postat: fre jan 02, 2009 3:56 pm
av Micke Johansson
sleeper pv skrev:
Vipporna jag kör på är hemgjorda "billet" vippor. Mkt jobb gjorda på dessa i svarv, fräs och gnist. Dessa borde vara jordens stabilaste M10 vippor

Skall lägga upp bild vid tillfälle.
Vad kostar sånna m20 vippor freede;)?
Postat: fre jan 02, 2009 4:06 pm
av robban
Tror aldrig att det är problem med vanliga vippor då du aldrig går på regulator eller har launch/respons. Eller kör extrema fjädertryck på de varvtalen.
Ja lägg gärna upp bild på dem, vilken härdning har ni gjort på klacken? Alla
som har försökt tillverka vippor har fått göra om dem minst 2-3ggr, då
menar jag _alla_! Inte bara geometrin utan vilket ämne och härdning ämnet har är mycket viktigt.
Jag lyfter ett finger bara, vore tråkigt att köra ner en dyrkam pga att dina vippor inte är utprovade.
Irland eng. hade problem med de första versionerna, lika så ppm i australien. Skidmark gick i konkurs pga att de fick ersätta alla kunder som hade köpt de första versionen vippor. Gefo (vad dom nu heter) fick samma problem, kostnaden för att ta fram och testa vart för dyrt. Även därför PPF inte har vippor till M20 numera som NUKE körde fram.
skidmarks första ..
ppms med 336gr kam..
