Projekt arbetsvecka, a 40h? =)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

vad är de för mått och avgashus på hx50?
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Evileyer

Hehe nä det börja fan se tungt ut, gav dock upp den tidslimiten då flänsarna inte dök upp i tid samt stödlagret visade sig vara fel, fick vänta 1½v sammanlagt på de sakerna vilket var trist för man hade lite mer tid då än nu kring allt julstök. Provkörning ser ut att bli ett tag bort!

Vad som är kvar:
>Helsvetsa grenröret
>Dra bränsleledningar +montera bränslefilter samt skruva fast tanken
>Montera kylare samt IC
>Bygga tryckrör
>Montera kopplingscylinder i pedalställ samt dra ny slang- lufta
>Fixa fäste för gaswire
>Koppla in sprutet, dra el för soppapumpar, startmotor osv
>Svetsa ihop kardanen (fixa fram en svarvad hylsa med måtten: inre dia: 44mm och yttre: 56mm som distans till kardanen) +fixa tunneln så allt går fritt

Hehe, ja snart äre fest ;) Vad hände med skotran? Rasa den?

Micke999

Vet faktiskt inte för det är inte mitt aggregat, men det var iaf 16:ons avgashus på den. Fredrik kanske vet? hx35:an som sitter där på bilderna har stlk 14 på avgashuset, ca 53in 60ut om jag inte minns fel.
50'in var väldigt liten o smidig i yttermåtten tycker jag.
taz82
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

Coolt med busig isbil! Sånt hör man inte talas om här nere ;(
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Ja det är väl kanske det bästa med vintern o kylan här uppe, att möjligheten för att t.ex. köra på sjön finns =)

Har ni någon snö där nere på västkusten då?

Nu är hylsan till kardanet fixad, bara kapa-kapa-svetsa-lite så blire klockers :crashed:
taz82
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

Turbokoftan skrev:Ja det är väl kanske det bästa med vintern o kylan här uppe, att möjligheten för att t.ex. köra på sjön finns =)

Har ni någon snö där nere på västkusten då?

Nu är hylsan till kardanet fixad, bara kapa-kapa-svetsa-lite så blire klockers :crashed:
Det kom lite snö en kväll när det var minus, extremt lite... 0.5 cm och så har det vart
snöslask, kanske 1cm en gång också... Men vi väntar tålmodigt. Det brukar komma
lite senare det som är, slutat januari.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Hehe okej! Så här såg det ut uppe hos oss i förra veckan (3mil utanför Örnsköldsvik), hade kommit lite blötsnö hehe

Bild

Bild

:)
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Var med skotern på isarna idag det höll iaf :) Men det skulle ju vara 5-10 minus hela veckan så kanske det går att köra innan -09, bara fortsätta skruva :)
Peter Strandberg
Alfa kombi
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

om hx50in ska säljas så pm mig den som nu äger den hehe!!
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Hehe kan nog tyvärr nästan säga på engång att den inte kommer säljas för den är väl tänkt ska ge andningshjälp åt en Alfa 75:a med v6:a så småningom (isbil) ;)
Men om Fredrik som äger den läser detta så får han gärna rätta mig om jag har fel.. =)

Får även passa på att tacka just Fredrik som just för stunden är o handlar bränsleslang åt mig på Hydroscand!
Glömde nämna att jag senast kapade bort förra batteriplaceringen ur kofferten samt någon form av järnvikt som satt där och gjorde lite plats, kastade även in e34:a tanken o denna verkar kunna passa med påfyllnadsröret upp genom bakrutan (plast, borraborra).. 8) Så nästa projekt är väl bränslesystemet då, ska i med en originalpump till i tanken för o vara på den säkra sidan med etanolen =)

Peter, har snön satt sig något på sjön? Var ju bara puder senast som låg o isolerade så det hade ju inte frusit åt något då :?
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

micke999 skrev:om hx50in ska säljas så pm mig den som nu äger den hehe!!
Enligt uppgift ska den sparas för att försvara de grön-vit-röda färgerna när det behövs, i nuläget verkar det vara italienskt på toppen :ferrari: :mrgreen:

Nä han var påväg till björna nu när jag talade med honom :D Vi körde inte vid sjönäset utan mot sidensjö och där hade det inte satt sig, åkte mest på ställ på sjöarna
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

jol skrev:
micke999 skrev:om hx50in ska säljas så pm mig den som nu äger den hehe!!
Enligt uppgift ska den sparas för att försvara de grön-vit-röda färgerna när det behövs, i nuläget verkar det vara italienskt på toppen :ferrari: :mrgreen:

Dessa uppgifter måste ju bara Esab-man skriva under på eller, han harj u en egen liga där man får poäng om man ligger sist och skjuter vevstakar genom blocket. *host* Nej skämt å skidor, pressen på de andra stallen är nog så stor nu när vi baktalat Alfa hela sommaren :) 2 nya volvo´s är nu också "Diffade" så Volvo teamen tar i med hårdhandskarna! :D
Nä han var påväg till björna nu när jag talade med honom :D Vi körde inte vid sjönäset utan mot sidensjö och där hade det inte satt sig, åkte mest på ställ på sjöarna
Jag och jonas var ut och kollade isen på lördagen före snöfallet. Isen på sjönäset håller nog för en lättare bil med plog, det är dock dubbelis så att våga sig ut med Gmc´n igen kan innebära problem ! :)
Lägger in några plogbilder i alla fall! (Notera dekaltrimningen och lacken som är ny för sesongen, att Karlsson har rakat sig hör ju inte heller till årets vanligaste händelser haha)
Bild
Bild
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Härlig update Oskar! :hihi:
Du har ingen bild på när den gick igenom?

Ja, gmc:n har ni lyckats bra med, börjar ju se redigt bra ut nu! Hörde av Kristoffer att ni agadiffat! :thumbright:

Hur som haver, ford teamet kommer också ta i med hårdhandskarna ska bara rekrytera lite drivers o fler fordon.. 8)
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Har du inget bättre för dig så kan du komma upp till stugan min i Sunnersta under mellandagarna och dricka lite sprit. Är du i mellansel så är det ju nästan granngårds. :thumbright:
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Hoppla, dags för uppdatering tycker jag!

Knåpade lite med bränslepumparna idag, bonmeckade ihop ett y-kors och moddade därefter hållaren för pumparna så jag fick ner dubbla originalpumpar i armaturen i tanken. Tog sedan bort nivåröret då det mest var ivägen och ej kommer till användning i denna bil, bränsletanken kommer från reservdelsbilen:
Bild
Bild

För att spara tid och behålla ledningen framför volvofolket ( :hihi: ) får man trimma vissa moment, tanka-fort-hål fixat! :thumbright:
Bild

Tog sedan och helsvetsade grenröret, fick hinka ur motorn för att kunna montera det vilket blev lite drygt.
Men när det äntligen satt där med alla 24bult ( :thumbdown: ) så fixades även oljereturen, provmonterad slang på bild:
Bild

Kylarbalken kom på plats:
Bild

Även herrejösses disselkylen:
Bild

Sedan byggdes det lite tryckrör, dragningen var inte tänkt så från början men gjorde det lätt för mig, på bild 76-51mm:
Bild
Bild
Bild

Bild

TIME REMAINING: 7 H
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck

Inlägg av EsabMan »

Ser mycket bra ut det där.
Räckte slangen? dom hade inte 9m på lager så jag tog det dom hade.

Imorrn ska vi ner och se om det inte går att ploga upp en bana så det blir nån åkning innan det nya året kommer.
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
Skriv svar