Projekt arbetsvecka, a 40h? =)
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Evileyer
Hehe nä det börja fan se tungt ut, gav dock upp den tidslimiten då flänsarna inte dök upp i tid samt stödlagret visade sig vara fel, fick vänta 1½v sammanlagt på de sakerna vilket var trist för man hade lite mer tid då än nu kring allt julstök. Provkörning ser ut att bli ett tag bort!
Vad som är kvar:
>Helsvetsa grenröret
>Dra bränsleledningar +montera bränslefilter samt skruva fast tanken
>Montera kylare samt IC
>Bygga tryckrör
>Montera kopplingscylinder i pedalställ samt dra ny slang- lufta
>Fixa fäste för gaswire
>Koppla in sprutet, dra el för soppapumpar, startmotor osv
>Svetsa ihop kardanen (fixa fram en svarvad hylsa med måtten: inre dia: 44mm och yttre: 56mm som distans till kardanen) +fixa tunneln så allt går fritt
Hehe, ja snart äre fest
Vad hände med skotran? Rasa den?
Micke999
Vet faktiskt inte för det är inte mitt aggregat, men det var iaf 16:ons avgashus på den. Fredrik kanske vet? hx35:an som sitter där på bilderna har stlk 14 på avgashuset, ca 53in 60ut om jag inte minns fel.
50'in var väldigt liten o smidig i yttermåtten tycker jag.
Hehe nä det börja fan se tungt ut, gav dock upp den tidslimiten då flänsarna inte dök upp i tid samt stödlagret visade sig vara fel, fick vänta 1½v sammanlagt på de sakerna vilket var trist för man hade lite mer tid då än nu kring allt julstök. Provkörning ser ut att bli ett tag bort!
Vad som är kvar:
>Helsvetsa grenröret
>Dra bränsleledningar +montera bränslefilter samt skruva fast tanken
>Montera kylare samt IC
>Bygga tryckrör
>Montera kopplingscylinder i pedalställ samt dra ny slang- lufta
>Fixa fäste för gaswire
>Koppla in sprutet, dra el för soppapumpar, startmotor osv
>Svetsa ihop kardanen (fixa fram en svarvad hylsa med måtten: inre dia: 44mm och yttre: 56mm som distans till kardanen) +fixa tunneln så allt går fritt
Hehe, ja snart äre fest

Micke999
Vet faktiskt inte för det är inte mitt aggregat, men det var iaf 16:ons avgashus på den. Fredrik kanske vet? hx35:an som sitter där på bilderna har stlk 14 på avgashuset, ca 53in 60ut om jag inte minns fel.
50'in var väldigt liten o smidig i yttermåtten tycker jag.
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Det kom lite snö en kväll när det var minus, extremt lite... 0.5 cm och så har det vartTurbokoftan skrev:Ja det är väl kanske det bästa med vintern o kylan här uppe, att möjligheten för att t.ex. köra på sjön finns =)
Har ni någon snö där nere på västkusten då?
Nu är hylsan till kardanet fixad, bara kapa-kapa-svetsa-lite så blire klockers
snöslask, kanske 1cm en gång också... Men vi väntar tålmodigt. Det brukar komma
lite senare det som är, slutat januari.
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Hehe kan nog tyvärr nästan säga på engång att den inte kommer säljas för den är väl tänkt ska ge andningshjälp åt en Alfa 75:a med v6:a så småningom (isbil)
Men om Fredrik som äger den läser detta så får han gärna rätta mig om jag har fel.. =)
Får även passa på att tacka just Fredrik som just för stunden är o handlar bränsleslang åt mig på Hydroscand!
Glömde nämna att jag senast kapade bort förra batteriplaceringen ur kofferten samt någon form av järnvikt som satt där och gjorde lite plats, kastade även in e34:a tanken o denna verkar kunna passa med påfyllnadsröret upp genom bakrutan (plast, borraborra)..
Så nästa projekt är väl bränslesystemet då, ska i med en originalpump till i tanken för o vara på den säkra sidan med etanolen =)
Peter, har snön satt sig något på sjön? Var ju bara puder senast som låg o isolerade så det hade ju inte frusit åt något då

Men om Fredrik som äger den läser detta så får han gärna rätta mig om jag har fel.. =)
Får även passa på att tacka just Fredrik som just för stunden är o handlar bränsleslang åt mig på Hydroscand!
Glömde nämna att jag senast kapade bort förra batteriplaceringen ur kofferten samt någon form av järnvikt som satt där och gjorde lite plats, kastade även in e34:a tanken o denna verkar kunna passa med påfyllnadsröret upp genom bakrutan (plast, borraborra)..

Peter, har snön satt sig något på sjön? Var ju bara puder senast som låg o isolerade så det hade ju inte frusit åt något då

Enligt uppgift ska den sparas för att försvara de grön-vit-röda färgerna när det behövs, i nuläget verkar det vara italienskt på toppenmicke999 skrev:om hx50in ska säljas så pm mig den som nu äger den hehe!!


Nä han var påväg till björna nu när jag talade med honom

Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
jol skrev:Enligt uppgift ska den sparas för att försvara de grön-vit-röda färgerna när det behövs, i nuläget verkar det vara italienskt på toppenmicke999 skrev:om hx50in ska säljas så pm mig den som nu äger den hehe!!![]()
Dessa uppgifter måste ju bara Esab-man skriva under på eller, han harj u en egen liga där man får poäng om man ligger sist och skjuter vevstakar genom blocket. *host* Nej skämt å skidor, pressen på de andra stallen är nog så stor nu när vi baktalat Alfa hela sommaren


Jag och jonas var ut och kollade isen på lördagen före snöfallet. Isen på sjönäset håller nog för en lättare bil med plog, det är dock dubbelis så att våga sig ut med Gmc´n igen kan innebära problem !Nä han var påväg till björna nu när jag talade med honomVi körde inte vid sjönäset utan mot sidensjö och där hade det inte satt sig, åkte mest på ställ på sjöarna

Lägger in några plogbilder i alla fall! (Notera dekaltrimningen och lacken som är ny för sesongen, att Karlsson har rakat sig hör ju inte heller till årets vanligaste händelser haha)


-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Hoppla, dags för uppdatering tycker jag!
Knåpade lite med bränslepumparna idag, bonmeckade ihop ett y-kors och moddade därefter hållaren för pumparna så jag fick ner dubbla originalpumpar i armaturen i tanken. Tog sedan bort nivåröret då det mest var ivägen och ej kommer till användning i denna bil, bränsletanken kommer från reservdelsbilen:


För att spara tid och behålla ledningen framför volvofolket (
) får man trimma vissa moment, tanka-fort-hål fixat!

Tog sedan och helsvetsade grenröret, fick hinka ur motorn för att kunna montera det vilket blev lite drygt.
Men när det äntligen satt där med alla 24bult (
) så fixades även oljereturen, provmonterad slang på bild:

Kylarbalken kom på plats:

Även herrejösses disselkylen:

Sedan byggdes det lite tryckrör, dragningen var inte tänkt så från början men gjorde det lätt för mig, på bild 76-51mm:




TIME REMAINING: 7 H
Knåpade lite med bränslepumparna idag, bonmeckade ihop ett y-kors och moddade därefter hållaren för pumparna så jag fick ner dubbla originalpumpar i armaturen i tanken. Tog sedan bort nivåröret då det mest var ivägen och ej kommer till användning i denna bil, bränsletanken kommer från reservdelsbilen:


För att spara tid och behålla ledningen framför volvofolket (



Tog sedan och helsvetsade grenröret, fick hinka ur motorn för att kunna montera det vilket blev lite drygt.
Men när det äntligen satt där med alla 24bult (


Kylarbalken kom på plats:

Även herrejösses disselkylen:

Sedan byggdes det lite tryckrör, dragningen var inte tänkt så från början men gjorde det lätt för mig, på bild 76-51mm:




TIME REMAINING: 7 H
- EsabMan
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
- Ort: Gottne/Mellansel
Ser mycket bra ut det där.
Räckte slangen? dom hade inte 9m på lager så jag tog det dom hade.
Imorrn ska vi ner och se om det inte går att ploga upp en bana så det blir nån åkning innan det nya året kommer.
Räckte slangen? dom hade inte 9m på lager så jag tog det dom hade.
Imorrn ska vi ner och se om det inte går att ploga upp en bana så det blir nån åkning innan det nya året kommer.
Fredrik Karlsson
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar
