Gustavs Volvo 740 2,7L n/a Dogbox Provkörd!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

vad är det för extractor du kommer att köra med?
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Magnus skrev:vad är det för extractor du kommer att köra med?
Det är en sånhär:
http://www.timosmotor.com/PublishedServ ... ode=TM1004

från Timos Motor.
Ett grövre rör för storvolymare, tillverkat för att passa i 140, pv och lite av varje :)
Gustav Sundberg
Björn/242power
För mycket laddtryck
Inlägg: 424
Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Ort: Ånäset, byn som gud glömde

Inlägg av Björn/242power »

:shock: :D måste säga att detta motorbygge är verkligen hårresande! verkligen snyggt bygge! (ja jag är verkligen förtjust i just vässade sugmaskiner ) :wink:
volvo 242 DL 2,5 ;)
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Länge sen jag skrev nått här...
Har varit lite semi-aktiv med byggandet.
Rätt mycket tjafs som tar tid oxå, åka på skroten för att köpa en oljestick och lite sånna fåniga grejer...


Lite har blivit gjort över helgen iaf!
Gav mig på att löda om orginal fuelrailen så man får lite vettiga nipplar på den, samt att original tryckregulator tog i insuget och är inte mycket att ha.
Detta slutade mest med rätt många svordomar och könsord så jag lejer bort det åt någon som tror sig kunna/ha rätt grejor istället. :)
Bild

Extractor-röret som är riktigt slim fit tog i en grej till bromsbänken oxå.
Så det var bara att riva ner alltihopa och såga bort ett hörn på svarta plåten.
Bild

Här är något kreativt som har hänt iaf.
En liten plåt med olika nipplar som ska svetsas i inusget senare.
Bild

Svarvade till några små bungar att svetsa fast på grenröret till avgastemp givarna, hittade även rätt söta pluggar till dom :)
Bild

Vred motorn lite fram å tillbaka tills jag hittade ett bra läge att grundställa kamaxeln på.
Bild

Jens och säkert många fler undrade lite i detalj hur turbinen sitter vid motorn.
Först skruvar man fast den här plattan med fjädrat centrum på ett vanligt svänghjul istället för tryckplatta, finns lite olika bultcirklar att använda sig av.
Bild

Sen på den här svarta plåten skruvar man fast en sprängkåpa som passar sin motor, i sprängkåpan måste man först svarva in en centreringsring (typ en m40 kåpa behöver man bara svarva en ny ring till)
I den svarta plåten är det lagrat en axel med nå raggar-splines som passar i plattan som är skruvad mot svänghjulet.
Bild

Sen skruvar man fast allt på motorn, och ut sticker då axeln som man hänger upp turbinen på.
Bild

Själva turbinen...
Bild
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Antingen så måste jag uppdatera oftare, eller så får ni skriva mer, det blir så jobbigt att leta efter tråden när den ramlar ner långt.. :P

Det var ju ett tag sen sist men, lite mer har hänt iaf!
Mattias som gör något magiskt med min vems-box är bortrest till nästa vecka, men såfort han är hemma igen så blir det nog uppstart!

Iallafall..
Det kom ett litet paket på posten med dom här svartingarna, så
nu slipper man oroa sig för att den inte får mat.
Bild

Sen svetsade jag färdigt det sista på insuget, blästrade av det och letade rätt på någon erotisk färg att kladda på så alla dåliga svetsar blir täta :P
Bild

Kommer att se riktigt tilltalande ut under huven känner jag på mig.. :roll:
Bild

Hittade nå slangstumpar som jag kapade till och satte fast på ena insugshalvan. 35-42cm insugslängd (trattkant till ventiltallrik) går att justera nu!
Bild

Sen borrade jag även sönder det nya avgasningsröret för tempgivarbungarna...
Bild

Och ett hål till bredbandarn.
Bild
Gustav Sundberg
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Det är alltid lika kul o kika in i den här tråden ! det blir ballt :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

En dag till i garaget avverkad...

Prövade att flödestesta insuget med värmepicka!
Det gick bra, blev lika varmt överallt.. :)
Eller så var det bara tråkigt att kolla på när bajs-färgen torkade så jag försökte stressa upp den lite 8)
Bild

När färgen var så gott som torr orkade jag inte vänta längre så jag hängde på insuget på motorn och skruvade fast alla småprylar som sitter på det.
Bild

Snart är det dags att stå på rätt sida om det skottsäkra glaset :P
Bild
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

fan va fränt, diggar insuget, mer skitbrunt åt folket haha :thumbright: :hihi:
team weber power
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Haha, ja brunt är fint! :hihi:


Nåja.
Blev inget gjort med motorn idag.
Men lite mek med bromsbänken.
Flyttade vattenpumpen till turbinen med allt vad det innebär, bygga om väggfäste, löda om en massa stora vattenrör, flytta elskåp och kablar mm..

Uppstart är fortfarande planerad i slutet av veckan! känns inte orimmligt att det blir så heller :)
Gustav Sundberg
Björn/242power
För mycket laddtryck
Inlägg: 424
Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Ort: Ånäset, byn som gud glömde

Inlägg av Björn/242power »

väntar med spänning på uppstarten! :D :thumbright:
volvo 242 DL 2,5 ;)
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Björn/242power skrev:väntar med spänning på uppstarten! :D :thumbright:
Jo jag med! :lol:

Lite mer småfix gjort idag...

Har äntligen köpt alla kopplingar, nipplar, slangar och pluppar som behövs för att få ett fungerande bränslesystem i bromsbänken..
Bild

Hämtade extraktorn och monterade fast den med alla sladdar.
Bild

Här är helgens lödövningar...
Man ser botten på vattentanken till bromsbänken, pumpen, tryckregulator osv..
Bild
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

vad brukar man använda för gänga på tempgivarbungarna?

Du skulle ha haft en videokamera på plats och dokumenterat lite uppstart/mappning/bromsning
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Steve skrev:vad brukar man använda för gänga på tempgivarbungarna?

Du skulle ha haft en videokamera på plats och dokumenterat lite uppstart/mappning/bromsning
Man kör tydligen 1/8" NPT... konisk skitgänga från det heliga landet på andra sidan pölen.
Ett hor att svarva bungar då man får göra några olika med olika borrhål, mäta hur lång man får nippeln och bestämma sig för ett borrmått som var lagom.. :)
Sen går gängtappen tungt som svinet att dra ner för att få ordentlig gänga.

Man kanske ska borra hålet koniskt egentilgen? men sånna grejer har inte jag..


Jodå! Det ska filmas :) Mats A kommer att vara på plats med utrustning!
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Några timmar till avverkat.


Fabricerade ihop ett Longdick DeLuxe generatorstag till en opel-generator som jag hade liggande...
Bild

Målade fuel-railen och skruvade dit den och slangarna för sista gången.
Notera även High Performance tändkablarna! ;)
Bild

Fixade färdigt det sista med soppasystemet till bänken.
Bild
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Gustav skrev:Några timmar till avverkat.


Fabricerade ihop ett Longdick DeLuxe generatorstag till en opel-generator som jag hade liggande...
Har väntat på nån Londick mojäng :lol:
Skriv svar