Gustavs Volvo 740 2,7L n/a Dogbox Provkörd!!
vad är det för extractor du kommer att köra med?

http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Kontakt:
Det är en sånhär:Magnus skrev:vad är det för extractor du kommer att köra med?
http://www.timosmotor.com/PublishedServ ... ode=TM1004
från Timos Motor.
Ett grövre rör för storvolymare, tillverkat för att passa i 140, pv och lite av varje

Gustav Sundberg
-
- För mycket laddtryck
- Gustav
- Kontakt:
Länge sen jag skrev nått här...
Har varit lite semi-aktiv med byggandet.
Rätt mycket tjafs som tar tid oxå, åka på skroten för att köpa en oljestick och lite sånna fåniga grejer...
Lite har blivit gjort över helgen iaf!
Gav mig på att löda om orginal fuelrailen så man får lite vettiga nipplar på den, samt att original tryckregulator tog i insuget och är inte mycket att ha.
Detta slutade mest med rätt många svordomar och könsord så jag lejer bort det åt någon som tror sig kunna/ha rätt grejor istället.

Extractor-röret som är riktigt slim fit tog i en grej till bromsbänken oxå.
Så det var bara att riva ner alltihopa och såga bort ett hörn på svarta plåten.

Här är något kreativt som har hänt iaf.
En liten plåt med olika nipplar som ska svetsas i inusget senare.

Svarvade till några små bungar att svetsa fast på grenröret till avgastemp givarna, hittade även rätt söta pluggar till dom

Vred motorn lite fram å tillbaka tills jag hittade ett bra läge att grundställa kamaxeln på.

Jens och säkert många fler undrade lite i detalj hur turbinen sitter vid motorn.
Först skruvar man fast den här plattan med fjädrat centrum på ett vanligt svänghjul istället för tryckplatta, finns lite olika bultcirklar att använda sig av.

Sen på den här svarta plåten skruvar man fast en sprängkåpa som passar sin motor, i sprängkåpan måste man först svarva in en centreringsring (typ en m40 kåpa behöver man bara svarva en ny ring till)
I den svarta plåten är det lagrat en axel med nå raggar-splines som passar i plattan som är skruvad mot svänghjulet.

Sen skruvar man fast allt på motorn, och ut sticker då axeln som man hänger upp turbinen på.

Själva turbinen...

Har varit lite semi-aktiv med byggandet.
Rätt mycket tjafs som tar tid oxå, åka på skroten för att köpa en oljestick och lite sånna fåniga grejer...
Lite har blivit gjort över helgen iaf!
Gav mig på att löda om orginal fuelrailen så man får lite vettiga nipplar på den, samt att original tryckregulator tog i insuget och är inte mycket att ha.
Detta slutade mest med rätt många svordomar och könsord så jag lejer bort det åt någon som tror sig kunna/ha rätt grejor istället.

Extractor-röret som är riktigt slim fit tog i en grej till bromsbänken oxå.
Så det var bara att riva ner alltihopa och såga bort ett hörn på svarta plåten.

Här är något kreativt som har hänt iaf.
En liten plåt med olika nipplar som ska svetsas i inusget senare.

Svarvade till några små bungar att svetsa fast på grenröret till avgastemp givarna, hittade även rätt söta pluggar till dom

Vred motorn lite fram å tillbaka tills jag hittade ett bra läge att grundställa kamaxeln på.

Jens och säkert många fler undrade lite i detalj hur turbinen sitter vid motorn.
Först skruvar man fast den här plattan med fjädrat centrum på ett vanligt svänghjul istället för tryckplatta, finns lite olika bultcirklar att använda sig av.

Sen på den här svarta plåten skruvar man fast en sprängkåpa som passar sin motor, i sprängkåpan måste man först svarva in en centreringsring (typ en m40 kåpa behöver man bara svarva en ny ring till)
I den svarta plåten är det lagrat en axel med nå raggar-splines som passar i plattan som är skruvad mot svänghjulet.

Sen skruvar man fast allt på motorn, och ut sticker då axeln som man hänger upp turbinen på.

Själva turbinen...

Gustav Sundberg
- Gustav
- Kontakt:
Antingen så måste jag uppdatera oftare, eller så får ni skriva mer, det blir så jobbigt att leta efter tråden när den ramlar ner långt..
Det var ju ett tag sen sist men, lite mer har hänt iaf!
Mattias som gör något magiskt med min vems-box är bortrest till nästa vecka, men såfort han är hemma igen så blir det nog uppstart!
Iallafall..
Det kom ett litet paket på posten med dom här svartingarna, så
nu slipper man oroa sig för att den inte får mat.

Sen svetsade jag färdigt det sista på insuget, blästrade av det och letade rätt på någon erotisk färg att kladda på så alla dåliga svetsar blir täta

Kommer att se riktigt tilltalande ut under huven känner jag på mig..

Hittade nå slangstumpar som jag kapade till och satte fast på ena insugshalvan. 35-42cm insugslängd (trattkant till ventiltallrik) går att justera nu!

Sen borrade jag även sönder det nya avgasningsröret för tempgivarbungarna...

Och ett hål till bredbandarn.

Det var ju ett tag sen sist men, lite mer har hänt iaf!
Mattias som gör något magiskt med min vems-box är bortrest till nästa vecka, men såfort han är hemma igen så blir det nog uppstart!
Iallafall..
Det kom ett litet paket på posten med dom här svartingarna, så
nu slipper man oroa sig för att den inte får mat.

Sen svetsade jag färdigt det sista på insuget, blästrade av det och letade rätt på någon erotisk färg att kladda på så alla dåliga svetsar blir täta

Kommer att se riktigt tilltalande ut under huven känner jag på mig..

Hittade nå slangstumpar som jag kapade till och satte fast på ena insugshalvan. 35-42cm insugslängd (trattkant till ventiltallrik) går att justera nu!

Sen borrade jag även sönder det nya avgasningsröret för tempgivarbungarna...

Och ett hål till bredbandarn.

Gustav Sundberg
- Gustav
- Kontakt:
En dag till i garaget avverkad...
Prövade att flödestesta insuget med värmepicka!
Det gick bra, blev lika varmt överallt..
Eller så var det bara tråkigt att kolla på när bajs-färgen torkade så jag försökte stressa upp den lite

När färgen var så gott som torr orkade jag inte vänta längre så jag hängde på insuget på motorn och skruvade fast alla småprylar som sitter på det.

Snart är det dags att stå på rätt sida om det skottsäkra glaset

Prövade att flödestesta insuget med värmepicka!
Det gick bra, blev lika varmt överallt..

Eller så var det bara tråkigt att kolla på när bajs-färgen torkade så jag försökte stressa upp den lite

När färgen var så gott som torr orkade jag inte vänta längre så jag hängde på insuget på motorn och skruvade fast alla småprylar som sitter på det.

Snart är det dags att stå på rätt sida om det skottsäkra glaset

Gustav Sundberg
- weber-power
- Forumsberoende
- Gustav
- Kontakt:
Haha, ja brunt är fint!
Nåja.
Blev inget gjort med motorn idag.
Men lite mek med bromsbänken.
Flyttade vattenpumpen till turbinen med allt vad det innebär, bygga om väggfäste, löda om en massa stora vattenrör, flytta elskåp och kablar mm..
Uppstart är fortfarande planerad i slutet av veckan! känns inte orimmligt att det blir så heller

Nåja.
Blev inget gjort med motorn idag.
Men lite mek med bromsbänken.
Flyttade vattenpumpen till turbinen med allt vad det innebär, bygga om väggfäste, löda om en massa stora vattenrör, flytta elskåp och kablar mm..
Uppstart är fortfarande planerad i slutet av veckan! känns inte orimmligt att det blir så heller

Gustav Sundberg
-
- För mycket laddtryck
- Gustav
- Kontakt:
Jo jag med!Björn/242power skrev:väntar med spänning på uppstarten!![]()

Lite mer småfix gjort idag...
Har äntligen köpt alla kopplingar, nipplar, slangar och pluppar som behövs för att få ett fungerande bränslesystem i bromsbänken..

Hämtade extraktorn och monterade fast den med alla sladdar.

Här är helgens lödövningar...
Man ser botten på vattentanken till bromsbänken, pumpen, tryckregulator osv..

Gustav Sundberg
- Gustav
- Kontakt:
Man kör tydligen 1/8" NPT... konisk skitgänga från det heliga landet på andra sidan pölen.Steve skrev:vad brukar man använda för gänga på tempgivarbungarna?
Du skulle ha haft en videokamera på plats och dokumenterat lite uppstart/mappning/bromsning
Ett hor att svarva bungar då man får göra några olika med olika borrhål, mäta hur lång man får nippeln och bestämma sig för ett borrmått som var lagom..

Sen går gängtappen tungt som svinet att dra ner för att få ordentlig gänga.
Man kanske ska borra hålet koniskt egentilgen? men sånna grejer har inte jag..
Jodå! Det ska filmas

Gustav Sundberg
- Gustav
- Kontakt:
Några timmar till avverkat.
Fabricerade ihop ett Longdick DeLuxe generatorstag till en opel-generator som jag hade liggande...

Målade fuel-railen och skruvade dit den och slangarna för sista gången.
Notera även High Performance tändkablarna!

Fixade färdigt det sista med soppasystemet till bänken.

Fabricerade ihop ett Longdick DeLuxe generatorstag till en opel-generator som jag hade liggande...

Målade fuel-railen och skruvade dit den och slangarna för sista gången.
Notera även High Performance tändkablarna!

Fixade färdigt det sista med soppasystemet till bänken.

Gustav Sundberg