Turbogrenrör

Diskussioner för erfaret folk
Christer J
För mycket laddtryck

Inlägg av Christer J »

Halloj alla glada....Jag ska prata med Lennarth (Zander) imorrn och
höra om han har lust att sprida lite ljus över grenrörsdesign på
turbomotorer, helst då på greppbar Svenska.
/Christer
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

http://autospeed.com/cms/A_2605/article.html

kanske inte nått egentligt matnyttigt, men längst ner på sidan finns lite utdrag ur olika böcker.
Senast redigerad av The den ons mar 04, 2009 1:43 am, redigerad totalt 1 gånger.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det skulle vara bra. Gärna utan TAXY och sånt som gör att man måste sitta med ordbok när man läser. Erland.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Christer J skrev:Halloj alla glada....Jag ska prata med Lennarth (Zander) imorrn och
/Christer
ja det kan vara intressant o höra vad han säger.
han fick väl turboinstallation att funka ganska bra på en 2takt mc(125a) har jag för mig.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Christer J skrev:Halloj alla glada....Jag ska prata med Lennarth (Zander) imorrn och
/Christer
ja gör görna det jag har alla hans kompendier, intresant läsning :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag rensade bort lite som inte hörde till denna diskution (bruks bils grenrör)

jag tycker vi borde enas om en viss motor typ varvtals område och ett vist avgastryck om man ska kunna komma så mycket längre i denna diskution om det optimala avstämda turbo grenröret.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Känns lite som att folk diskuterar lite olika saker här...

Vad är egentligen ett optimalt grenrör? Är ett som är konstruerat för att flöda mest vid 12´000rpm mer optimalt än ett som är konstruerat för att att ge hög medeleffekt över ett visst register?
Torbjörn.A
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Re: Turbo grenrör

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Jag vill starta en diskussion om längden på extraktorrör till turbo. Jag såg att Jens gillade långa rör. Ett rör som är utformat som ett N/A rör borde ge en tryckreflektion tillbaka till avgasventilen under överlapp? Är inte korta rör att föredra eftersom tryckpulsen då kommer innan insug öppnar? Kortare rör behåller värmen bättre. Det viktiga är väl att få till så långa raka rör som möjligt in i kollektorn och så långa svängar på rören som möjligt? Vad har ni andra för teorier? Erland.
Går det inte att köra 'för långa' rör så tryckreflexen kommer EFTER överlapp?
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Erland Cox skrev:Jag hittade bara en turbo bok som tog upp avgasgrenröret, Haynes automotive supercharging and turbo charging manual. Jag ska scanna kapitlet och lägga ut det här i veckan, jag behöver bara lite hjälp med det. Det finns 4 exempel på rörlängder varav den som är beräknad att stämma till en atosfärisk motor är den absolut sämsta:
1. Långt rör, tryckpulsen kommer tillbaka när avgas stängt.

2. Kortare rör, rätt tuning till N/A, tryckpulsen kommer tillbaka under överlapp.

3. Ännu kortare rör, Två reflektioner innan insug öppnar som hjälper till att tömma cylindern men fortfarande övertryck på avgas när insug öppnar.

4. Mycket kort rör, tryckvågorna supepositionerar och ökar den tillgängliga energin.

Det står en ganska vettig teknisk förklaring som jag lägger ut så fort som möjligt. Det ovan är bildtexter till olika skeenden. Erland
Hur gick det med den tekniska förklaringen? :)
Torbjörn.A
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

Kadett 4wd:
Det grenröret var uppbyggt med 'separat' grenrör för wastegaten, med anslutning till vanliga röret i väldig närhet till portarna i toppen.
Det funkade helt enkelt inte tillfredsställande.(satt på en driftingbil i svenska eliten bland dessa,säsongen 2008)
Upp upp upp, lugn i stormen=) det är testat på fler håll, mitt sånt grenrör som byggdes enligt dessa principer funkade alldelens utmärkt...hade mkt stabilt laddtryck.... och den drog villigt till 9740rpm trots korta rör, tänka sig jens=)

Jens:
GIK får gärna fortsätta med sina 140-180hk kitt så bygger jag vidare på mina 600hk B20 konsept Smile .

som sakt jag kan inte förklara vad jag kommit fram till i fina teoretiska ord och avanserade matte uträkningar och ärligt talat så skiter jag i det för tillfället Smile det käns inte viktigt för mig.

jag låter resultaten i bromsbänken/strippen tala för sig själv istället i mina motorer och i mina kunders motorer.

men det är en intresant diskution jag inväntar vad ni teori nissar kommer fram till ni tycker är det optimala.

mvh jens
Kunde inte låta bli att små-le när du kallar andra för teorinissar..... :hihi:
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

det kommer nog så småningom,, han har ganska mkt att stå i....

jag tycker och tror personligen att ska man köra med långa rör dvs 65cm+ så ska man gå upp i dimension för att undvika motryck...

att folk väljer ett rör av mindre dimension bara för att kompensera för utrymmes ökning av långa rör är ganska så bakvänt tycker jag.

längre smala rör leder ju till motryck då gaserna har en längre väg att färdas innan dom kan evakueras... sen så blir där väl en ganska stor friktionsförluster med långa rör?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
HansM
Lite mer laddtryck

Inlägg av HansM »

Vad händer om man bygger ett rör där 4 rör går till 2 kollectorer och sedan vidare till turbon som är pulssplittad, som på ett 4-2-1 suggrenrör, alternativt 4 rör till en kollector och en rörbit till turbon?

Borde man inte kunna stämma av så man får en sugpuls från kollektorn vid överlappet, och tryckpulsen från turbon kommer efter överlappet?
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det som tar tid för mig är att jag behöver hjälp att lägga upp texten som en pdf fil. Den är flera sidor lång. Det blir nog på söndag kväll. Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

HansM skrev:Vad händer om man bygger ett rör där 4 rör går till 2 kollectorer och sedan vidare till turbon som är pulssplittad, som på ett 4-2-1 suggrenrör, alternativt 4 rör till en kollector och en rörbit till turbon?

Borde man inte kunna stämma av så man får en sugpuls från kollektorn vid överlappet, och tryckpulsen från turbon kommer efter överlappet?
Det blir tvärt om. Tryckpulsen kommer under överlapp först och sugpulsen kommer in på högre varv. Sugpulsen kommer innan överlapp på låga varv. Lågt varv=längre tid för pulsen att förflytta sig. Alltså hinner reflektionen längst bort i grenröret tillbaka under överlapp och de andra pulserna kommer innan överlapp. Ett grenrörs tuning under överlapp börjar med kollektorpulsen och allteftersom varvet ökar så hinner bara reflektioner längre upp mot ventilen tillbaka.
Man har nytta av undertrycksreflektioner innan överlapp också för att minska trycket i grenröret jämfört med cylindertrycket. Det ger ökat utflöde.
Erland.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

väldigt intressant tråd :thumbright:
finns det nån som har bromsat med olika grenrör på samma motor vid samma tillfälle?
Bild
Skriv svar