Turbogrenrör
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
http://autospeed.com/cms/A_2605/article.html
kanske inte nått egentligt matnyttigt, men längst ner på sidan finns lite utdrag ur olika böcker.
kanske inte nått egentligt matnyttigt, men längst ner på sidan finns lite utdrag ur olika böcker.
Senast redigerad av The den ons mar 04, 2009 1:43 am, redigerad totalt 1 gånger.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6987
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ja det kan vara intressant o höra vad han säger.Christer J skrev:Halloj alla glada....Jag ska prata med Lennarth (Zander) imorrn och
höra om han har lust att sprida lite ljus över grenrörsdesign på
turbomotorer, helst då på greppbar Svenska.
/Christer
han fick väl turboinstallation att funka ganska bra på en 2takt mc(125a) har jag för mig.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ja gör görna det jag har alla hans kompendier, intresant läsningChrister J skrev:Halloj alla glada....Jag ska prata med Lennarth (Zander) imorrn och
höra om han har lust att sprida lite ljus över grenrörsdesign på
turbomotorer, helst då på greppbar Svenska.
/Christer

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag rensade bort lite som inte hörde till denna diskution (bruks bils grenrör)
jag tycker vi borde enas om en viss motor typ varvtals område och ett vist avgastryck om man ska kunna komma så mycket längre i denna diskution om det optimala avstämda turbo grenröret.
jag tycker vi borde enas om en viss motor typ varvtals område och ett vist avgastryck om man ska kunna komma så mycket längre i denna diskution om det optimala avstämda turbo grenröret.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Känns lite som att folk diskuterar lite olika saker här...
Vad är egentligen ett optimalt grenrör? Är ett som är konstruerat för att flöda mest vid 12´000rpm mer optimalt än ett som är konstruerat för att att ge hög medeleffekt över ett visst register?
Vad är egentligen ett optimalt grenrör? Är ett som är konstruerat för att flöda mest vid 12´000rpm mer optimalt än ett som är konstruerat för att att ge hög medeleffekt över ett visst register?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Turbo grenrör
Går det inte att köra 'för långa' rör så tryckreflexen kommer EFTER överlapp?Erland Cox skrev:Jag vill starta en diskussion om längden på extraktorrör till turbo. Jag såg att Jens gillade långa rör. Ett rör som är utformat som ett N/A rör borde ge en tryckreflektion tillbaka till avgasventilen under överlapp? Är inte korta rör att föredra eftersom tryckpulsen då kommer innan insug öppnar? Kortare rör behåller värmen bättre. Det viktiga är väl att få till så långa raka rör som möjligt in i kollektorn och så långa svängar på rören som möjligt? Vad har ni andra för teorier? Erland.
Hur gick det med den tekniska förklaringen?Erland Cox skrev:Jag hittade bara en turbo bok som tog upp avgasgrenröret, Haynes automotive supercharging and turbo charging manual. Jag ska scanna kapitlet och lägga ut det här i veckan, jag behöver bara lite hjälp med det. Det finns 4 exempel på rörlängder varav den som är beräknad att stämma till en atosfärisk motor är den absolut sämsta:
1. Långt rör, tryckpulsen kommer tillbaka när avgas stängt.
2. Kortare rör, rätt tuning till N/A, tryckpulsen kommer tillbaka under överlapp.
3. Ännu kortare rör, Två reflektioner innan insug öppnar som hjälper till att tömma cylindern men fortfarande övertryck på avgas när insug öppnar.
4. Mycket kort rör, tryckvågorna supepositionerar och ökar den tillgängliga energin.
Det står en ganska vettig teknisk förklaring som jag lägger ut så fort som möjligt. Det ovan är bildtexter till olika skeenden. Erland

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Kadett 4wd:
Jens:
Upp upp upp, lugn i stormen=) det är testat på fler håll, mitt sånt grenrör som byggdes enligt dessa principer funkade alldelens utmärkt...hade mkt stabilt laddtryck.... och den drog villigt till 9740rpm trots korta rör, tänka sig jens=)Det grenröret var uppbyggt med 'separat' grenrör för wastegaten, med anslutning till vanliga röret i väldig närhet till portarna i toppen.
Det funkade helt enkelt inte tillfredsställande.(satt på en driftingbil i svenska eliten bland dessa,säsongen 2008)
Jens:
Kunde inte låta bli att små-le när du kallar andra för teorinissar.....GIK får gärna fortsätta med sina 140-180hk kitt så bygger jag vidare på mina 600hk B20 konsept Smile .
som sakt jag kan inte förklara vad jag kommit fram till i fina teoretiska ord och avanserade matte uträkningar och ärligt talat så skiter jag i det för tillfället Smile det käns inte viktigt för mig.
jag låter resultaten i bromsbänken/strippen tala för sig själv istället i mina motorer och i mina kunders motorer.
men det är en intresant diskution jag inväntar vad ni teori nissar kommer fram till ni tycker är det optimala.
mvh jens

det kommer nog så småningom,, han har ganska mkt att stå i....
jag tycker och tror personligen att ska man köra med långa rör dvs 65cm+ så ska man gå upp i dimension för att undvika motryck...
att folk väljer ett rör av mindre dimension bara för att kompensera för utrymmes ökning av långa rör är ganska så bakvänt tycker jag.
längre smala rör leder ju till motryck då gaserna har en längre väg att färdas innan dom kan evakueras... sen så blir där väl en ganska stor friktionsförluster med långa rör?
jag tycker och tror personligen att ska man köra med långa rör dvs 65cm+ så ska man gå upp i dimension för att undvika motryck...
att folk väljer ett rör av mindre dimension bara för att kompensera för utrymmes ökning av långa rör är ganska så bakvänt tycker jag.
längre smala rör leder ju till motryck då gaserna har en längre väg att färdas innan dom kan evakueras... sen så blir där väl en ganska stor friktionsförluster med långa rör?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Vad händer om man bygger ett rör där 4 rör går till 2 kollectorer och sedan vidare till turbon som är pulssplittad, som på ett 4-2-1 suggrenrör, alternativt 4 rör till en kollector och en rörbit till turbon?
Borde man inte kunna stämma av så man får en sugpuls från kollektorn vid överlappet, och tryckpulsen från turbon kommer efter överlappet?
Borde man inte kunna stämma av så man får en sugpuls från kollektorn vid överlappet, och tryckpulsen från turbon kommer efter överlappet?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6987
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6987
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Det blir tvärt om. Tryckpulsen kommer under överlapp först och sugpulsen kommer in på högre varv. Sugpulsen kommer innan överlapp på låga varv. Lågt varv=längre tid för pulsen att förflytta sig. Alltså hinner reflektionen längst bort i grenröret tillbaka under överlapp och de andra pulserna kommer innan överlapp. Ett grenrörs tuning under överlapp börjar med kollektorpulsen och allteftersom varvet ökar så hinner bara reflektioner längre upp mot ventilen tillbaka.HansM skrev:Vad händer om man bygger ett rör där 4 rör går till 2 kollectorer och sedan vidare till turbon som är pulssplittad, som på ett 4-2-1 suggrenrör, alternativt 4 rör till en kollector och en rörbit till turbon?
Borde man inte kunna stämma av så man får en sugpuls från kollektorn vid överlappet, och tryckpulsen från turbon kommer efter överlappet?
Man har nytta av undertrycksreflektioner innan överlapp också för att minska trycket i grenröret jämfört med cylindertrycket. Det ger ökat utflöde.
Erland.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå