7,50 140,1064whp hästars volvo 4,a motor säljes

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Fredde Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Fredde Johansson »

Nu blir det åka av, vart blir premiärtävlingen?
Mulle Elmeck :)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Pratade med jocke idag, Han sa att det med lätthet finns massa mos kvar att kräma ut så Norrback, du har nog nått där;)

Ja det är så här nu, jag kommer ta semester från garaget lite nu.
Har hållt på konstant i 3månader varenda kväll nästan efter jobbet så man är sliten nu..
Sommarstugan -öl -grill -fiske och polare är på menyn nu..
Sen behöver man repa sig ekonomiskt efter en sådan här tillställning.

Skall börja plocka isär motorn nu och gå igenom allt i minsta detalj och studera hur mina speciallösningar har funkat samt hur toppen klarat sig då den är kraftigt ombyggd och modifierad.

Men det verkar ju funka bra alla lösningar så det finns nog risk att denna motorn kommer i en bänk igen framöver för med mos plockning.

Det är inte så troligt att det kommer bli nått åka i år med den, måste få någon som kan hjälpa mig att kolla chassiet så det funkar och göra om elen osv.
Lägga igen rutan och huven efter sur v8an som satt i där förut.

Kommer nog bli en del bilsnack nu framöver i denna tråden:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Norrback,
att bara skala effekten upp och ner med laddtrycket funkar bara så länge
difftrycket (avgasmottrycket relativt laddtrycket) över motorn är konstant
när difftrycket minskar eller ökar påverkas motorns fyllnadsgrad
avsevärt. I tommys fall så nådde han antagligen chokad strömning under
ventilöverlapp då deltaP var så högt under alla körda laster.

Tommy, med snällare kammar så kan du nog få ett betydligt längre
register och mer effekt relativt laddtryck. Fast den känns nog inte trött
som den är....hehe
Gött jobbat!
/Christer
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Christer J skrev:I tommys fall så nådde han antagligen chokad strömning under ventilöverlapp då deltaP var så högt under alla körda laster.
/Christer
Var sker den choken och varför?

Högt deltaP, är det stor skillnad mellan medeltrycket före turbon och medeltryclet i plenum?

Intressant med nån med erfarenhet som orkar diskutera :thumbright:

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Christer, frågan är om jag vill ha längre och tidigare register.
Med mer vrid så kommer mer problem, du förstår ju nog :wink:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback skrev:
Tommy Luhr skrev:den gav 497hk på 0,8bar faktiskt.
Men jag var väll för feg på tändning på dom större effekterna helt enkelt;)
Då blir det 275hk grundmotor (12 bar BMEP), skulle bli med 3.3bar 1170hk, vilket inte låter omöjligt med lite mera tid att ställa in grejerna.

Teori...

/Andre'
skulle va kul att diskutera lite djupare i detta norrback mm.

jag skulle vilja säga att man inte ricktigt kan räkna effektökningen rent mattematiskt så rakt av på en motor som byggts för 3 bars laddtryck.

den är helt enkelt optimerad för det laddtrycket, vad den skulle ge helt utan tryck kommer inte avspegla effekten vidd fullt laddtryck.

tommy har du nån koll på hur mycket luft motorn äter vid 1000hk?

vilken insugnings temp har du nära toppen?
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Jens Gustavsson skrev:har du nån koll på hur mycket luft motorn äter vid 1000hk?
Den skulle vel svelge 38-39 m³ luft i minuttet på den effekten..
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

bromsrums tempen var ju runt 30-35grader eftersom fläkten i bromsrummet tog luft precis under taken på byggnaden, antagligen var det varmare än så luften den drog i sig..
Har inte exakt koll på tempen innan spjällen, men den är nog inte så jätte kall.
Tyvärr körde vi inte med massmätare, det fanns ingen till bänken.

men nu vet man att en varm sommardag ger den 1000hk iaf
antagligen mer på kvällarna då den luften skrämmer liv i det mesta med motor känns det som.

Bänken som jag bromsade i var ju en "Land and sea" nästan exakt som en superflow, lös broms så jag kunde använda min motorbänk jag gjort själv.
Hur bra och enkelt som hellst
plockade ner motorn och lastade på en timme tänker jag med kaffe paus.
Kikat lite och land and sea bänkarna skall vara rätt tungdrivna och visa ärliga siffror.
Sen syns det på filme jag lade ut på någa sida tillbaka att bänken håller hårt i motorn och släpper den sakta, alltså blir det inget studs i bänken som kan göra att det sprätter upp i effekt som kanske inte egentligen finns.

Så tänker man efter så är det riktigt bra detta. Är riktigt jädra nöjd:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Christer J, du har väl data på Limmets S50 som bromsades för många år sedan?

Den bromsades väl som sugmotor också? Posta gärna effektsifrorna NA, överladddad på olika ladd om möjligt, varvtal.


/Andre'
power
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Istämmer i ledet,Grattis te finfina siffror :thumbright: Ser ut o va hos halvarsson?Skulle vart där o sett besten,Bor trots allt 1-1,5 mil max därifrån hehe :)
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Så fränt! Gött att höra att du är nöjd själv med. Det ska du vara!
Ställer mig i hyllningsledet och applåderar!
Hoppas på en fortsättning. :thumbright:


Kan några siffor i huvudet på Limmets bil.

Första versionen med M3 breddad kaross.
1,7 bar
814hk @ 7000
1075nm @ 6000

Som sugis:
309hk @ 7000
330nm @ 6000
komp 8.0:1

Nej jag skojar. Jag kan det inte i huvudet, tog det från Gothenburg by night filmen... :hihi:
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Jens:
Har för mig att tempen på insugningsluften låg på ca 85 grader på lufttemp sensorn till sprutet. Detta då i plenumet. Mättes inte längre in mot motorn.

/Ante
Fyrken
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Fyrken »

Grattis Tommy!
Såg turbon när den var på väg ihop och det är en bad ass turbo helt klart!

Från http://www.limmet.se :
Motorn bromsad och mappad hos svensk turboservice AB (Ic test).

309hk/330nm utan turbo.

Motorn misstände tyvärr när vi gick på med laddtryck efter 5000rpm.



814hk/1075nm vid 1,7bar @ 5000rpm.

Sen blev det 999,99hk på hjulen, eller 1129hk i motorn räknat, när motorn fick sjunga ut helt utan problem hösten 2006. Christer J har säkert mer info.
Sorry för ev. O.T. Tommy
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Det var väl iofs inte med samma snurra som den första bromsningen heller?
Fyrken skrev:Sen blev det 999,99hk på hjulen, eller 1129hk i motorn räknat, när motorn fick sjunga ut helt utan problem hösten 2006. Christer J har säkert mer info.
Sorry för ev. O.T. Tommy
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Ante Karlsson skrev:Hej!

Jens:
Har för mig att tempen på insugningsluften låg på ca 85 grader på lufttemp sensorn till sprutet. Detta då i plenumet. Mättes inte längre in mot motorn.

/Ante
Metanol har ju en tendens att sänka tempen efter spridarna :)

/Andre'
power
Skriv svar