7,50 140,1064whp hästars volvo 4,a motor säljes
- Fredde Johansson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 203
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
- Ort: Skellefteå
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Pratade med jocke idag, Han sa att det med lätthet finns massa mos kvar att kräma ut så Norrback, du har nog nått där;)
Ja det är så här nu, jag kommer ta semester från garaget lite nu.
Har hållt på konstant i 3månader varenda kväll nästan efter jobbet så man är sliten nu..
Sommarstugan -öl -grill -fiske och polare är på menyn nu..
Sen behöver man repa sig ekonomiskt efter en sådan här tillställning.
Skall börja plocka isär motorn nu och gå igenom allt i minsta detalj och studera hur mina speciallösningar har funkat samt hur toppen klarat sig då den är kraftigt ombyggd och modifierad.
Men det verkar ju funka bra alla lösningar så det finns nog risk att denna motorn kommer i en bänk igen framöver för med mos plockning.
Det är inte så troligt att det kommer bli nått åka i år med den, måste få någon som kan hjälpa mig att kolla chassiet så det funkar och göra om elen osv.
Lägga igen rutan och huven efter sur v8an som satt i där förut.
Kommer nog bli en del bilsnack nu framöver i denna tråden:)
Ja det är så här nu, jag kommer ta semester från garaget lite nu.
Har hållt på konstant i 3månader varenda kväll nästan efter jobbet så man är sliten nu..
Sommarstugan -öl -grill -fiske och polare är på menyn nu..
Sen behöver man repa sig ekonomiskt efter en sådan här tillställning.
Skall börja plocka isär motorn nu och gå igenom allt i minsta detalj och studera hur mina speciallösningar har funkat samt hur toppen klarat sig då den är kraftigt ombyggd och modifierad.
Men det verkar ju funka bra alla lösningar så det finns nog risk att denna motorn kommer i en bänk igen framöver för med mos plockning.
Det är inte så troligt att det kommer bli nått åka i år med den, måste få någon som kan hjälpa mig att kolla chassiet så det funkar och göra om elen osv.
Lägga igen rutan och huven efter sur v8an som satt i där förut.
Kommer nog bli en del bilsnack nu framöver i denna tråden:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Norrback,
att bara skala effekten upp och ner med laddtrycket funkar bara så länge
difftrycket (avgasmottrycket relativt laddtrycket) över motorn är konstant
när difftrycket minskar eller ökar påverkas motorns fyllnadsgrad
avsevärt. I tommys fall så nådde han antagligen chokad strömning under
ventilöverlapp då deltaP var så högt under alla körda laster.
Tommy, med snällare kammar så kan du nog få ett betydligt längre
register och mer effekt relativt laddtryck. Fast den känns nog inte trött
som den är....hehe
Gött jobbat!
/Christer
att bara skala effekten upp och ner med laddtrycket funkar bara så länge
difftrycket (avgasmottrycket relativt laddtrycket) över motorn är konstant
när difftrycket minskar eller ökar påverkas motorns fyllnadsgrad
avsevärt. I tommys fall så nådde han antagligen chokad strömning under
ventilöverlapp då deltaP var så högt under alla körda laster.
Tommy, med snällare kammar så kan du nog få ett betydligt längre
register och mer effekt relativt laddtryck. Fast den känns nog inte trött
som den är....hehe
Gött jobbat!
/Christer
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Var sker den choken och varför?Christer J skrev:I tommys fall så nådde han antagligen chokad strömning under ventilöverlapp då deltaP var så högt under alla körda laster.
/Christer
Högt deltaP, är det stor skillnad mellan medeltrycket före turbon och medeltryclet i plenum?
Intressant med nån med erfarenhet som orkar diskutera

/Andre'
power
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Christer, frågan är om jag vill ha längre och tidigare register.
Med mer vrid så kommer mer problem, du förstår ju nog
Med mer vrid så kommer mer problem, du förstår ju nog

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
skulle va kul att diskutera lite djupare i detta norrback mm.norrback skrev:Då blir det 275hk grundmotor (12 bar BMEP), skulle bli med 3.3bar 1170hk, vilket inte låter omöjligt med lite mera tid att ställa in grejerna.Tommy Luhr skrev:den gav 497hk på 0,8bar faktiskt.
Men jag var väll för feg på tändning på dom större effekterna helt enkelt;)
Teori...
/Andre'
jag skulle vilja säga att man inte ricktigt kan räkna effektökningen rent mattematiskt så rakt av på en motor som byggts för 3 bars laddtryck.
den är helt enkelt optimerad för det laddtrycket, vad den skulle ge helt utan tryck kommer inte avspegla effekten vidd fullt laddtryck.
tommy har du nån koll på hur mycket luft motorn äter vid 1000hk?
vilken insugnings temp har du nära toppen?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
bromsrums tempen var ju runt 30-35grader eftersom fläkten i bromsrummet tog luft precis under taken på byggnaden, antagligen var det varmare än så luften den drog i sig..
Har inte exakt koll på tempen innan spjällen, men den är nog inte så jätte kall.
Tyvärr körde vi inte med massmätare, det fanns ingen till bänken.
men nu vet man att en varm sommardag ger den 1000hk iaf
antagligen mer på kvällarna då den luften skrämmer liv i det mesta med motor känns det som.
Bänken som jag bromsade i var ju en "Land and sea" nästan exakt som en superflow, lös broms så jag kunde använda min motorbänk jag gjort själv.
Hur bra och enkelt som hellst
plockade ner motorn och lastade på en timme tänker jag med kaffe paus.
Kikat lite och land and sea bänkarna skall vara rätt tungdrivna och visa ärliga siffror.
Sen syns det på filme jag lade ut på någa sida tillbaka att bänken håller hårt i motorn och släpper den sakta, alltså blir det inget studs i bänken som kan göra att det sprätter upp i effekt som kanske inte egentligen finns.
Så tänker man efter så är det riktigt bra detta. Är riktigt jädra nöjd:)
Har inte exakt koll på tempen innan spjällen, men den är nog inte så jätte kall.
Tyvärr körde vi inte med massmätare, det fanns ingen till bänken.
men nu vet man att en varm sommardag ger den 1000hk iaf
antagligen mer på kvällarna då den luften skrämmer liv i det mesta med motor känns det som.
Bänken som jag bromsade i var ju en "Land and sea" nästan exakt som en superflow, lös broms så jag kunde använda min motorbänk jag gjort själv.
Hur bra och enkelt som hellst
plockade ner motorn och lastade på en timme tänker jag med kaffe paus.
Kikat lite och land and sea bänkarna skall vara rätt tungdrivna och visa ärliga siffror.
Sen syns det på filme jag lade ut på någa sida tillbaka att bänken håller hårt i motorn och släpper den sakta, alltså blir det inget studs i bänken som kan göra att det sprätter upp i effekt som kanske inte egentligen finns.
Så tänker man efter så är det riktigt bra detta. Är riktigt jädra nöjd:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Så fränt! Gött att höra att du är nöjd själv med. Det ska du vara!
Ställer mig i hyllningsledet och applåderar!
Hoppas på en fortsättning.
Kan några siffor i huvudet på Limmets bil.
Första versionen med M3 breddad kaross.
1,7 bar
814hk @ 7000
1075nm @ 6000
Som sugis:
309hk @ 7000
330nm @ 6000
komp 8.0:1
Nej jag skojar. Jag kan det inte i huvudet, tog det från Gothenburg by night filmen...
Ställer mig i hyllningsledet och applåderar!
Hoppas på en fortsättning.

Kan några siffor i huvudet på Limmets bil.
Första versionen med M3 breddad kaross.
1,7 bar
814hk @ 7000
1075nm @ 6000
Som sugis:
309hk @ 7000
330nm @ 6000
komp 8.0:1
Nej jag skojar. Jag kan det inte i huvudet, tog det från Gothenburg by night filmen...

(//Lappen
-Daniel Sohlin-
-Daniel Sohlin-
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Grattis Tommy!
Såg turbon när den var på väg ihop och det är en bad ass turbo helt klart!
Från http://www.limmet.se :
Motorn bromsad och mappad hos svensk turboservice AB (Ic test).
309hk/330nm utan turbo.
Motorn misstände tyvärr när vi gick på med laddtryck efter 5000rpm.
814hk/1075nm vid 1,7bar @ 5000rpm.
Sen blev det 999,99hk på hjulen, eller 1129hk i motorn räknat, när motorn fick sjunga ut helt utan problem hösten 2006. Christer J har säkert mer info.
Sorry för ev. O.T. Tommy
Såg turbon när den var på väg ihop och det är en bad ass turbo helt klart!
Från http://www.limmet.se :
Motorn bromsad och mappad hos svensk turboservice AB (Ic test).
309hk/330nm utan turbo.
Motorn misstände tyvärr när vi gick på med laddtryck efter 5000rpm.
814hk/1075nm vid 1,7bar @ 5000rpm.
Sen blev det 999,99hk på hjulen, eller 1129hk i motorn räknat, när motorn fick sjunga ut helt utan problem hösten 2006. Christer J har säkert mer info.
Sorry för ev. O.T. Tommy