Sida 7 av 24
Postat: tis feb 16, 2010 7:07 pm
av subw000fer
kul läsning här då jag har lite planer på att kanske hänga i bmw motor i min 242a med

kul o se hur mkt plats de blir

Postat: tis feb 16, 2010 11:03 pm
av reine
Turbokoftan helt omögligt med tråget framåt.. annars hade de nog blive m30 motor tror jag.. nog för att tråget går att bygga om men..
låter ju kanon de där med att turbon blir lagom

hur mycket krut fick du ut med den turbon på din motor då?
Stener går trögt som fan här serru.. försöker spara pengar till cop-spolar,spridare och sprut.. har just nu samlat ihop ca 0kr haha
Rikard B ska försöka hinna med lite framöver nån helg.. jobbar ju i ghetto stockholm nu så det blir lite skruva.. gjort nå mer på din kärra då?
subw000fer jo det blir lite trångt för turbo och grenrör.. jag har funderat lite på att gå lös med släggan så det blir mer plats
har lite planer på att tilta upp motorn lite för att få mer plats på avgas-sidan.. är det bara en dum ide? tänkte mest på att tråget och pickupen kommer luta oxå.. men man tycker ju att de borde va lugnt.. annars vetta fan hur jag ska få plats med ett riktigt grenrör senare.
Postat: tis feb 16, 2010 11:26 pm
av subw000fer
jo de ser trångt ut

borde gå att tilta lite utan modifikation? sen om man svetsat om tråget och pickupen så borde de gå och luta upp den rätt skapligt va, eller är det nåt mer som säger ifrån om man lutar upp den?
Sen tänkte jag på en till sak, jag har hört att bmw har ganska låg utväxling (jämfört med volvo då) i växellådorna och sen högre i bakaxeln. (skulle ju göra att bilen blir starkare men lägre toppfart)
Men om det nu är så så kan det väl inte va så jättefarlig skillnad? ja menar det är ju ganska många som sätter i bmw-lådor i sina volvos för att de håller bättre
har du/nån några uppgifter om utväxlingen får du gärna skicka det till mig

Postat: ons feb 17, 2010 10:00 am
av Stener
reine skrev:har lite planer på att tilta upp motorn lite för att få mer plats på avgas-sidan.. är det bara en dum ide? tänkte mest på att tråget och pickupen kommer luta oxå.. men man tycker ju att de borde va lugnt.. annars vetta fan hur jag ska få plats med ett riktigt grenrör senare.
I värsta fall får du väl bygga om tråget så att det blir snett så att all olja rinner dit pickupen är... Tycker absolut du ska rakställa eller åtminstone göra en mindre lutning så du får mer plats

Postat: ons feb 17, 2010 4:56 pm
av Rikard B
reine skrev:Rikard B ska försöka hinna med lite framöver nån helg.. jobbar ju i ghetto stockholm nu så det blir lite skruva.. gjort nå mer på din kärra då?
nej inte gjort nå mer bara kört går i sälja tankar tyvärr,men man vet aldrig lär till å regga nu ialf

Postat: ons feb 17, 2010 9:05 pm
av reine
rakställning blir det inte men ev tilta lite om det går.. orkar verkligen inte modda tråget nu när jag har så lite tid att skruva på. tar kanske och sätter vinkelslipen i skärmen istället för att få mer plats..
nu till helgen blir det ev till att bygga ett lite tystare avgas till reggbes. tror inte dom diggar 3" med en liten fullflödesdämpare
har ingen koll på växellådans utväxling.
men det där går ju att trixa med hur mycket som hellst eftersom volvo har en miljon olika utväxlingar till bakaxeln.
själv kör jag 3:73 och det känns faktiskt rätt lagom, men det är ju en smaksak om man vill växla som en galning och toppa 170 eller om man vill sätta fartrekord.. vilket man nog inte vill i en 240i

Postat: sön mar 14, 2010 9:26 pm
av reine
ja då har man byggt ett lite tystare avgas till kärran då.. vart 3" med en 2,5" dämpare, vart helt klart tystare men får väll se om det räcker eller om man måste slänga dit nå mer..
började även med en kollektor.. inte topfueldragster-klass på grejerna men inte helt piss heller.
ska väll snickra vidare på grenröret nästa lön när man beställt rör-böjar
har fått hem lite mer grejer
6st 115r cop-spolar
Och det tog inte mer än ca 5sek innan min inte helt oklantiga kompis tappade ena spolen i golvet så det sprack
va även iväg och köpte 2 svänghjul.
ett plant m30 svänghjul ifrån en 528 e28.
och ett m20 svänghjul ifrån en 323 e30.. minns inte årsmodel men det är mindre gods på baksidan så man behöver inte svarva det för att få plats på m50 iallafall. och det va även lättat och ballanserat.
så man får väll se vilket man väljer senare..
m30 svänghjul framsida
m30 baksida
m20 framsida
m20 baksida
m20 lilla startmotorn
inte så rolig uppdatering men ni ser ju att projektet fortfarande lever iallafall

Postat: sön mar 14, 2010 9:44 pm
av subw000fer
Alltid kul med updates här

som du kanske förstår är jag mkt intresserad av hur det går dethär

Postat: sön mar 14, 2010 9:51 pm
av reine
kul man har en trogen läsare iallafall
jag ska försöka snabba på me bygget lite framöver när det blir lite skönare väder.. har ju kallgarage tyvär.
du då
subw000fer, har du börjat på nått me ditt bygge?
Postat: sön mar 14, 2010 9:59 pm
av subw000fer
reine skrev:kul man har en trogen läsare iallafall
jag ska försöka snabba på me bygget lite framöver när det blir lite skönare väder.. har ju kallgarage tyvär.
du då
subw000fer, har du börjat på nått me ditt bygge?
Haha det kan du ge dig på att du har
Jobbigt med kallgarage :/ Jodå, händer en del, men inget med motorbygget eller nåt sånt. Börjar med det roligaste, rosten.

Ska updatera imorrn i min tråd förresten, 65 nya bilder

Postat: sön mar 14, 2010 10:00 pm
av G.Nauta
Kall garage är för riktiga män

Som gillar att frysa fast fingrarna i alla fasta nycklar
Kommer säkerligen bli en rolig bil

Postat: sön mar 14, 2010 10:11 pm
av reine
haha, jo det har ju hänt att man fått springa in i huset för att värma lös diverse metallföremål ur handen med varmvatten

Postat: lör apr 10, 2010 12:53 am
av reine
ja då har man börjat punkta ihop ett grenrör till.
orkade inte vänta på långradieböjar så det blev endast kortradie men ser inga problem med det förutom utseendet..
va ett jäkla strul att ligga och punkta ihop det på plats med pinne själv..
som tur var fick man hjälp på slutet
här är iallafall en bild. endast punktat och ska finjusteras senare.
är inte riktigt nöjd med ena röret in emot kollektorn då det lutar.. men kanske inte gör så mycket? funkar kina-rören så borde de här funka med!
ska man gå upp i storlek på rören till wastegaten eller kan man köra dubbla 42mm som går ihop till ett 60mm? eller ska man gå upp till 48>60?
bling bling 60mm wastegate. ska tätas och lackas om!
även en fjortisfärgad vakumstation.. ska lackas om!
Och ett lite lagom stort luftfilter
allt för den här gången, får väll se om man orkar göra nått mer imorgon

Postat: lör apr 10, 2010 9:12 am
av Manne
Här händer de grejer

Har du strävat efter att får rören lika långa?
Hur långa blev dom isåfall?

Hur har du löst oljereturen nu då?
Skulle vara kul att se en bild med grenröret på plats

Längtar inte tills dagen när ja ska börja bygga grenrör, trångt!
Postat: lör apr 10, 2010 10:27 am
av Stener
banan vilket långt grenrör
Har du beställt vacuumstationen och de från ridetech eller? Funderade på att bygga en egen så man slipper borra hundra hål i mitt nya insug... Undra hur grov vacuumslang man behöver isåfall för att kunna förse hela bilens vacuum-behov inkl. bromsservo
