Sida 7 av 40

Postat: lör jan 30, 2010 12:05 am
av mrzances
Haha kommer du verkligen få plats i den bilen Mattias :P Inget illa ment :D

// Kenneth

Postat: lör jan 30, 2010 9:11 am
av Mattias Jonsson
Jo då, om jag vevar ner sidrutan och lämnar sällskapet hemma så ska det nog funka :hihi:

Postat: lör jan 30, 2010 10:07 am
av fugazi
Mattias Jonsson skrev:Jo då, om jag vevar ner sidrutan och lämnar sällskapet hemma så ska det nog funka :hihi:
Du får väl sätta stolen i mitten..... :roll:

Postat: lör jan 30, 2010 3:21 pm
av subw000fer
Fyfasiken va grymt de blir :thumbright: :thumbright: :thumbright:

inklistrat från Rejsa.nu

Postat: fre feb 05, 2010 11:17 pm
av Mattias Jonsson
Inklippt från rejsa.nu:
Jag provar att blotta strupen i detta forum som jag läst ingående under några månader.
Jag förstår en del, men inte allt som skrivs här. Därför behöver jag råd och hjälp.

Bild

Jag har jobbat med bilar hela vuxna livet (dagtid och kvällstid :) )
Jag har bra koll på "dom vanliga" hjulvinklarna och hur dom påverkar köregenskaperna på allmän väg.
Jag har liten näsa, så var snäll och skriv inte på den ;)

Bild

Förutsättningarna är:
Renault Dauphine 1962 med 30 kusar (svansmotor) 760 kg tjänstevikt.
Bilen ska besiktigas som ombyggt fordon hos SFRO, och ska inte tävlas med.
Däremot avser jag att följa banreglementet för störtburen bl.a.
Motor, växellåda och framvagn kommer från Audi 1,8t årsm.2000 (Subframen syns på bilden ovan.)
Hela hjulupphängningen och drivaxlar, bromsar följer med in i baken på Renaulten.
Spårvidden bak är därmed 1500 mm.

Bild

Renaultens framvagn har original dubbla a-armar och ska ha så framöver också.

Bild

Nu har jag skapat förutsättningar för valfria infästningspunkter.

Bild
Det röda är tillfälliga förstärkningar.

Jag har upptäckt att chassimåtten inte är helt olika Ferrari 355 som analyserats här i forumet. Analysen säger jag ingenting om men måtten intresserar mig, eftersom spårvidd, hjulbas och drivlinans placering är väldigt lik dom som min bil ska få.
Bild

Hjulbas f355 2450mm hjulbas Dauphine 2270 mm.

Fråga 1: Är det en lämplig målsättning att sikta mot Ferrarins chassigeometri ?
Fråga 2: Om jag använder en omräkningsfaktor på 0,9 på alla mått så blir hjulbas, spårvidd identiska. Kan man göra så ? En skalenlig modell bord väl behålla egenskaperna om vikten följer efter i motsvarande grad ?
Fråga 3: Det finns visserligen 2 Ferrarispindlar att köpa i Sverige, men dom kostar lika mycket som resten av min bil, finns det någon värdig ersättare ? Volvo 140-spindlar ger för hög rideheight, tror jag.

Fråga 3:Kan audins framvagn läggas in i t.ex casim-programmet för animation ? Audin kommer ju få låst styrning därbak i Renaulten och jag bedömer att den kommer agera som dubbla a-armar därför.
Bild

Inklistrat fdrån Rejsa.nu

Postat: fre feb 05, 2010 11:20 pm
av Mattias Jonsson
Detta har hänt:
Efter att ha kapat bort originalframvagn började jakten på den perfekta spindeln.
Ferrari 355 utgör förebild när det gäller geometrin, men valet av spindlar föll till sist på Wilwood Prospindle 2" dropped.
Spindlarna ska troligtvis åka båt över atlanten, så jag behöver inte ställa klockan imorgon bitti :D i alla fall.
Polyuretanbussningar är beställda 28mm?? ytterdiameter.

Jag kommer bygga av 3mm stålplåt och 25mm rör till armarna.

Bild

Bild


En coilover kommer att monteras mellan nedre länkarm och framvagnsstrukturens översta del.

Bild
Bild
Bild

Jag vill gärna ha synpunkter på ovanstående data. Gärna konstruktiva synpunkter, eftersom framvagnen inte ännu är byggd.

Spårvidd 1500
vikt ca 750 kg
mittmotor 150hk
original audiframvagn där bak
sfro-besiktas som ombyggt fordon
Ska kunna uppföra sig på bana och i trafiken.

http://wilwood.com/Start/New_Product_Re ... index.html

Postat: sön feb 07, 2010 7:23 pm
av Mattias Jonsson
I helgen har jag gjort ett ryck med framvagnen. Nästan bara tråkigt och skitigt arbete med att kapa plåt och borra svetshål. Men nu är "medarna" klara för att svetsas fast.
Bild

Bild

Bild

Bild

Framvagner kommer på det här sättet att vara direktlänkad till störtburens främre golvstötta. Den svarta trekanten (nä, vad säger jag :shock: ), kommer få en trekantig fästplåt för störtburen.

Bild

Nedre kanten på den här 3mm plåten är i exkat nivå med karossens undersida, med andra ord bilens rideheight. Därför blir det enklare att bygga vidare nu, eftersom jag vet att jag har en linje som följer markplanet. När länkarmsinfästningarna hittat sin position är det möjligt att jag kapar bort överflödigt material.

Postat: sön feb 07, 2010 8:41 pm
av Mattias Jonsson
Jag råkade ta bort golvet också :shock:

Bild

Bild

Jag vill inte ha nuvarande hålen i mitten kvar. Jag funderar på att dra rören utmed tröskeln. Vatten, bränsle, broms, vacuum. Skulle kunna göra som en kardantunnel ovanpå golvplåten och dra rören där, men jag vet inte...

Postat: sön feb 07, 2010 9:26 pm
av j björk
Här händer det grejer :D

Vore det inte bättre med ett kryss istället för den mittre extra balken?

Vet du vad sfro tycker om att det börjar ändras ganska mycket undertill?

(det ska väl bli ombyggt fordon)

Postat: sön feb 07, 2010 9:49 pm
av Mattias Jonsson
j björk skrev:Här händer det grejer :D

Vore det inte bättre med ett kryss istället för den mittre extra balken?

Vet du vad sfro tycker om att det börjar ändras ganska mycket undertill?

(det ska väl bli ombyggt fordon)
Jo ett kryss vore ju bättre, men min tanke med det här är att behålla något av originalkänslan.
Jag lyssnar på SFRO, och det här måste han godkänna innan jag gör något. Vi får se, men golvet hoppas jag få lägga dit ett nytt utan fotbaljor bak i alla fall.

Postat: sön feb 07, 2010 10:01 pm
av fugazi
Ammenvaffaan... inte för att vara elak, men så produktiv som du verkar vara så måste du ju ha en diagnos av nåt slag.... :doh: :lol:
Man får skämmas för sig själv i ett hörn där ingen ser en helt enkelt!

SFRO kan nog ha synpunkter på "ombyggt fordon"...
Kryssförstärkning under golvet känns som mer vridstyvt och bättre rent säkerhetsmässigt tycker jag.
Att detta kommer att bli bra är det väl knappast nån tvekan om!

Postat: sön feb 07, 2010 11:10 pm
av Mattias Jonsson
fugazi skrev:Ammenvaffaan... inte för att vara elak, men så produktiv som du verkar vara så måste du ju ha en diagnos av nåt slag.... :doh: :lol:
Man får skämmas för sig själv i ett hörn där ingen ser en helt enkelt!

SFRO kan nog ha synpunkter på "ombyggt fordon"...
Kryssförstärkning under golvet känns som mer vridstyvt och bättre rent säkerhetsmässigt tycker jag.
Att detta kommer att bli bra är det väl knappast nån tvekan om!
Diagnos ? jag? :shock: Näe. :hihi:
Jag mailade nyss till besiktningsmannen, ni kommer få veta vad utfallet blir.
Jag tror också att det kommer bli bra, jag har bestämt mig från början för att inte försöka ändra SFRO, utan lägga den energin på att göra rätt i stället.

Postat: tor mar 11, 2010 1:26 pm
av Toni
Hej Mattias

Ett tips:

Jag håller oxå på med ett mittmotorbygge, där jag använder en Audi V8 med 6-växlad dito låda och drivaxlar.
Jag använder quattrons bakre uprights och hembyggda bärarmar.
Det är bolt on, drivaxelsplinesen passar, skitbra!

Motorn är från en -92 V8.
Lådan är från Audi 100 -94 2 wdr
Uprights och bromsar bak från Audi Quattro A6 -03

Bolt on.

Postat: tor mar 11, 2010 5:01 pm
av David V
Härligt bygge! Helrätt bil!! :thumbright:

Jag har funderat en bra stund på att bygga på något franskt, men då en Peugeot 403 med lite mer normal motorplacering. Men detta blir ju förskräckligt fränt!

Kul att se!
/David

Postat: tor mar 11, 2010 7:54 pm
av Mattias Jonsson
Toni skrev:Hej Mattias

Ett tips:

Jag håller oxå på med ett mittmotorbygge, där jag använder en Audi V8 med 6-växlad dito låda och drivaxlar.
Jag använder quattrons bakre uprights och hembyggda bärarmar.
Det är bolt on, drivaxelsplinesen passar, skitbra!

Motorn är från en -92 V8.
Lådan är från Audi 100 -94 2 wdr
Uprights och bromsar bak från Audi Quattro A6 -03

Bolt on.
Mycket intressant. Aldrig får man vara värst :shock: . Näe, det har jag nog aldrig strävat efter. Vad bygger du på för bil då? har du en projekttråd kanske ?
Jag tror att jag gör bäst i att behålla subframen från audin. Det räcker med att jag ska konstruera en framvagn från scratch :?
Men, berätta mer om ditt bygge !