robbz BMW M3 e30, 976hk / 1060Nm på 2.2bar www.robbz.se
- lord_nordkvist
- Forumsberoende
- Inlägg: 581
- Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
- Ort: Lit/Jämtland
tack allihopa!!
nja, känns som att jag kommer ställa den på grundtrycket som är 1bar, då kommer den att ladda strax över det och jag kommer ha en lätt gatbil med ca 600hk på bakhjulen och ruskigt bra driftsäkerhet.
en sak är säker, det kommer gå åt några bakdäck
/mvh
nja, känns som att jag kommer ställa den på grundtrycket som är 1bar, då kommer den att ladda strax över det och jag kommer ha en lätt gatbil med ca 600hk på bakhjulen och ruskigt bra driftsäkerhet.
en sak är säker, det kommer gå åt några bakdäck

/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar
spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Aha, då har ja räknat fel maoPro-Mille skrev:Du kan räkna ungefär 11gånger lbs/m så får du effekten ut, lite olika hur effektiv motor man har.
eller 925hk / 11 = 84 lbs/m då hamna man nästan mitt i mappen.

Men då är det ju avgashuset som är lite trångt mao.
Men går man på den här sidan så blir det sjukt mkt lägre dock. http://www.rbracing-rsr.com/turbotech.html
Edit: Ändrade nu.
Blåa pluttarna är enligt din info, vilket verkar stämma mkt bättre, för jag hoppas verkligen inte den där amerikanska skitsidan jag länkade till stämmr iaf


Nu ökar ju inte effekten linjärt med laddtrycket, men känns ändå att även om avgashuset varit större så ligger linjen lite för mkt till höger för att ladda på mer.
Har kollat lite på en annan turbo, som skulel passa mkt mkt bättre, dock hittar jag inte på den mappen ingen

Har faktiskt fått tummen ur och börjat klura lite på växlings grejen.
Slutade med att ja reviderade hela skiten. men har ju bara ett fåtal delar kvar till den förra som ska tillverkas så är den klar, så den ska ju givetvis testas.
Är lite halvkass på att cad:a så ja satte mig ner för att klura lite idag hur man gör för att få till nya modellen.
Ett test:

Funderar på att prova köra fram den där å kontrollmäta mot soliden så det blir bra tillverkningsmässigt oxå innan jag fortsätter.
Slutade med att ja reviderade hela skiten. men har ju bara ett fåtal delar kvar till den förra som ska tillverkas så är den klar, så den ska ju givetvis testas.
Är lite halvkass på att cad:a så ja satte mig ner för att klura lite idag hur man gör för att få till nya modellen.
Ett test:

Funderar på att prova köra fram den där å kontrollmäta mot soliden så det blir bra tillverkningsmässigt oxå innan jag fortsätter.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
gratis till den fina effekten
klipper bänken på högre varv? eller på vridet?
vart (RPM) har ni toppeffekten på ett lägre laddtryck?
loggar ni nån temp just efter turbon och har ni nån mätning på avgastryck?
såg att ni hyrt in proffset jocke melmberg att tuna
han skulle du lura in på sävar forumet det vore kul att höra lite om tuning teknik på ricktigt vassa turbo motorer av han
väldigt rutinerad skulle jag gissa 
jag såg han i "nitroz motorsoffan" ricktigt intresant men det skulle va kul att gå djupare in i det hela

klipper bänken på högre varv? eller på vridet?
vart (RPM) har ni toppeffekten på ett lägre laddtryck?
loggar ni nån temp just efter turbon och har ni nån mätning på avgastryck?
såg att ni hyrt in proffset jocke melmberg att tuna



jag såg han i "nitroz motorsoffan" ricktigt intresant men det skulle va kul att gå djupare in i det hela

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
10hk per 1lbs/min är ett rättesnöre som stämmer väldigt bra, på e85 så
kan man komma till ca 11hk per 1 lbs/min.
Vad det gäller kompressormappar så stämmer maxflödena ofta väldigt
bra ,men man kan oftast köra på ett högre turbinvarvtal och på det viset
få ut maxflödet på ett högre tryckförhållande än vad mappen visar.
96000rpm är bara 512m/s , 580m/s är ett ofta använt maxvärde för
kontiunerlig drift, men jag vet vissa som är över 640m/s , dock inte att
rekomendera....
Vilken turbin använder ni, 83-74,5mm? Den är lite på gränsen till 75mm
kompressorn speciellt om man använder den på en lite "större" motor .
Men sen finns det ju andra aspekter också som respons osv,
och då känns den väl som ett bra alternativ. Det går säkert att klämma ur kanske 75-100hk till men ni kommer att få ladda mer per hk sett
jämfört med lägre effektuttag, men spelar det når roll? Det är ju i slutänden hur bilen fungerar som spelar roll och inte vad som är bäst
på papper. Fast det är ju roligt att göra sitt bästa också...
/Christer
kan man komma till ca 11hk per 1 lbs/min.
Vad det gäller kompressormappar så stämmer maxflödena ofta väldigt
bra ,men man kan oftast köra på ett högre turbinvarvtal och på det viset
få ut maxflödet på ett högre tryckförhållande än vad mappen visar.
96000rpm är bara 512m/s , 580m/s är ett ofta använt maxvärde för
kontiunerlig drift, men jag vet vissa som är över 640m/s , dock inte att
rekomendera....
Vilken turbin använder ni, 83-74,5mm? Den är lite på gränsen till 75mm
kompressorn speciellt om man använder den på en lite "större" motor .
Men sen finns det ju andra aspekter också som respons osv,
och då känns den väl som ett bra alternativ. Det går säkert att klämma ur kanske 75-100hk till men ni kommer att få ladda mer per hk sett
jämfört med lägre effektuttag, men spelar det når roll? Det är ju i slutänden hur bilen fungerar som spelar roll och inte vad som är bäst
på papper. Fast det är ju roligt att göra sitt bästa också...
/Christer
ser riktigt nice ut nobbe!
-du får ligga i så vi kan prova det där skventiella köret i sommar, bra manligt om det skulle fungera
Jens: tack, bänken bottnade pga vridet. toppeffekten ligger precis på 7000rp/m sen börjar det dala neråt. så hade den fått varva ur så hade vi haft 850-860hk på hjulen vid 2.2bars laddtryck. totalt sett så hade vi kanske kommit upp till ca 900hk på hjulen vilket är max vad turbon orkar med.
vi får se om PBZ kommer investera i ny programvara för att uppgradera bänken, (mekaniskt så är det inga problem) isf så kommer jag ev att investera i en ny turbo som vi har kollat upp ska bli perfekt på min motor.
-och då är det laddtryck över 3bar som gäller precis vad motorn är byggd för....känns som den går på sparlåga nu....
tyvärr så hade vi ingen utrustning för att logga det du undrade över,
-kanske är mottrycket på väg in i bilden också(?)...
ska se vad jag kan göra för att få in jocke här
, det är en trevlig prick och fruktansvärd duktig....han mappar mycket autronic bilar på PBZ nu btw....
/mvh
-du får ligga i så vi kan prova det där skventiella köret i sommar, bra manligt om det skulle fungera

Jens: tack, bänken bottnade pga vridet. toppeffekten ligger precis på 7000rp/m sen börjar det dala neråt. så hade den fått varva ur så hade vi haft 850-860hk på hjulen vid 2.2bars laddtryck. totalt sett så hade vi kanske kommit upp till ca 900hk på hjulen vilket är max vad turbon orkar med.
vi får se om PBZ kommer investera i ny programvara för att uppgradera bänken, (mekaniskt så är det inga problem) isf så kommer jag ev att investera i en ny turbo som vi har kollat upp ska bli perfekt på min motor.
-och då är det laddtryck över 3bar som gäller precis vad motorn är byggd för....känns som den går på sparlåga nu....

tyvärr så hade vi ingen utrustning för att logga det du undrade över,
-kanske är mottrycket på väg in i bilden också(?)...
ska se vad jag kan göra för att få in jocke här

/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar
spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Du måste vara en sjuk manrobbz skrev: känns som den går på sparlåga nu....![]()

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;