robbz BMW M3 e30, 976hk / 1060Nm på 2.2bar www.robbz.se

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pitbull
Forumsberoende
Inlägg: 903
Blev medlem: mån dec 31, 2007 11:18 am
Ort: Olofström

Inlägg av Pitbull »

Grattis Robbz!! =)
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

Galet :) grattis :thumbright:
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

grattis grymt med effekt å framför allt vrid :thumbright:
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

http://www.pbz.se/blog.php

Bra sammanfattning. :)
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

grattis till finfin siffror :thumbright:
blir det till att köra på dedär laddet i sommar eller kommer det att ställas ned för hållbarhet/körbarhet någe? :wink:
2002tii
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: tis jan 24, 2006 9:10 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av 2002tii »

Grattis till den fina effekten :)
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Inlägg av robbz »

tack allihopa!!

nja, känns som att jag kommer ställa den på grundtrycket som är 1bar, då kommer den att ladda strax över det och jag kommer ha en lätt gatbil med ca 600hk på bakhjulen och ruskigt bra driftsäkerhet.

en sak är säker, det kommer gå åt några bakdäck :thumbright:
/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Bild

Vet inte om jag är kass på att läsa av kompressor mappar, men den känns lite offside. :wink:

(Om Andreas A. skulle läsa)
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Du kan räkna ungefär 11gånger lbs/m så får du effekten ut, lite olika hur effektiv motor man har.
eller 925hk / 11 = 84 lbs/m då hamna man nästan mitt i mappen. :)
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Pro-Mille skrev:Du kan räkna ungefär 11gånger lbs/m så får du effekten ut, lite olika hur effektiv motor man har.
eller 925hk / 11 = 84 lbs/m då hamna man nästan mitt i mappen. :)
Aha, då har ja räknat fel mao :P Dock så gav den ju bara 925hk vid 6300rpm eftersom rotortestet vart överbelastat och inte registrerade mer efter det, 970-980hk är nog mer nära sanningen.

Men då är det ju avgashuset som är lite trångt mao.

Men går man på den här sidan så blir det sjukt mkt lägre dock. http://www.rbracing-rsr.com/turbotech.html

Edit: Ändrade nu.
Blåa pluttarna är enligt din info, vilket verkar stämma mkt bättre, för jag hoppas verkligen inte den där amerikanska skitsidan jag länkade till stämmr iaf :P
Bild

Nu ökar ju inte effekten linjärt med laddtrycket, men känns ändå att även om avgashuset varit större så ligger linjen lite för mkt till höger för att ladda på mer.

Har kollat lite på en annan turbo, som skulel passa mkt mkt bättre, dock hittar jag inte på den mappen ingen :(
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Har faktiskt fått tummen ur och börjat klura lite på växlings grejen.

Slutade med att ja reviderade hela skiten. men har ju bara ett fåtal delar kvar till den förra som ska tillverkas så är den klar, så den ska ju givetvis testas.

Är lite halvkass på att cad:a så ja satte mig ner för att klura lite idag hur man gör för att få till nya modellen.

Ett test:
Bild

Funderar på att prova köra fram den där å kontrollmäta mot soliden så det blir bra tillverkningsmässigt oxå innan jag fortsätter.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

gratis till den fina effekten :thumbright:

klipper bänken på högre varv? eller på vridet?

vart (RPM) har ni toppeffekten på ett lägre laddtryck?

loggar ni nån temp just efter turbon och har ni nån mätning på avgastryck?

såg att ni hyrt in proffset jocke melmberg att tuna :thumbright: han skulle du lura in på sävar forumet det vore kul att höra lite om tuning teknik på ricktigt vassa turbo motorer av han :thumbright: väldigt rutinerad skulle jag gissa :thumbright:
jag såg han i "nitroz motorsoffan" ricktigt intresant men det skulle va kul att gå djupare in i det hela :)
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

10hk per 1lbs/min är ett rättesnöre som stämmer väldigt bra, på e85 så
kan man komma till ca 11hk per 1 lbs/min.
Vad det gäller kompressormappar så stämmer maxflödena ofta väldigt
bra ,men man kan oftast köra på ett högre turbinvarvtal och på det viset
få ut maxflödet på ett högre tryckförhållande än vad mappen visar.
96000rpm är bara 512m/s , 580m/s är ett ofta använt maxvärde för
kontiunerlig drift, men jag vet vissa som är över 640m/s , dock inte att
rekomendera....
Vilken turbin använder ni, 83-74,5mm? Den är lite på gränsen till 75mm
kompressorn speciellt om man använder den på en lite "större" motor .
Men sen finns det ju andra aspekter också som respons osv,
och då känns den väl som ett bra alternativ. Det går säkert att klämma ur kanske 75-100hk till men ni kommer att få ladda mer per hk sett
jämfört med lägre effektuttag, men spelar det når roll? Det är ju i slutänden hur bilen fungerar som spelar roll och inte vad som är bäst
på papper. Fast det är ju roligt att göra sitt bästa också...
/Christer
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Inlägg av robbz »

ser riktigt nice ut nobbe!
-du får ligga i så vi kan prova det där skventiella köret i sommar, bra manligt om det skulle fungera :thumbright:

Jens: tack, bänken bottnade pga vridet. toppeffekten ligger precis på 7000rp/m sen börjar det dala neråt. så hade den fått varva ur så hade vi haft 850-860hk på hjulen vid 2.2bars laddtryck. totalt sett så hade vi kanske kommit upp till ca 900hk på hjulen vilket är max vad turbon orkar med.

vi får se om PBZ kommer investera i ny programvara för att uppgradera bänken, (mekaniskt så är det inga problem) isf så kommer jag ev att investera i en ny turbo som vi har kollat upp ska bli perfekt på min motor.
-och då är det laddtryck över 3bar som gäller precis vad motorn är byggd för....känns som den går på sparlåga nu.... :roll:

tyvärr så hade vi ingen utrustning för att logga det du undrade över,
-kanske är mottrycket på väg in i bilden också(?)...

ska se vad jag kan göra för att få in jocke här :wink: , det är en trevlig prick och fruktansvärd duktig....han mappar mycket autronic bilar på PBZ nu btw....

/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

robbz skrev: känns som den går på sparlåga nu.... :roll:
Du måste vara en sjuk man :hihi:
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar