Båt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Hoho...vart har du hittat den där triggerskivan (bil modell) ??
//ch
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

chellquist skrev:Hoho...vart har du hittat den där triggerskivan (bil modell) ??
//ch
Den kommer från någon Ford med Edis 4 Tändning. Vet ej exakt då det köptes som ett komplett kit från USA.
Tror den är ganska vanlig om man tittar på bilskrotarna.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Har haft provkörning förra veckan. Det gick ganska bra och vi fick den att gå betydligt rakare nu med trimplanen så det var bara att testa att ge fullgas men med 0.3 bar i laddtryck så orkade den bara varva ca 3500 och vet ej riktigt vilken fart det blev då vi ej hade med oss GPS. Allt såg ut att funka bra men då.......

"KABRAK" en lättare övervarvning och det slutade driva. Nu när jag rivit isär så visade det sig att det är en drivknut som har skurit ihop. Lite svårt att säga vad exakt som är orsaken då allt är ganska trasigt.

Delarna är nästan helt fria från fett så antagligen har damasken pajjat eller så har det gått så varmt att allt fett kokat bort. Hur det nu är möjligt.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Ser ut som om det är denna ring som ska hålla kulorna kvar i knuten som har gett sig först. Jag hittade flera av kulorna inne i skrovet under motorn
Bild

Men drivknuten var av märket Biltema så jag far och handlar en orginalknut så får vi se om den håller bättre och det kanske är bättre kvalite på gummit till damasken så att de lilla fett som är i knuten stannar kvar där. Istället för att sprida ut det i hela båten där det inte blir till någon nytta. Skam den som ger sig.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

typiskt! :cry:


har ni kollat med någon lamda nu eller?

det blir att ladda på lite mer nästa provtur då :twisted: ?

hur högt är varv stoppen satt? tänkte att den kanse inte ska va så högt satt då det blir en jävla kraft på drivningen om motorn går upp i 8000rpm tex sen får propellern fäste i vattnet igen?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Vet inte om det gäller just dom knutarna ni har men Bosse Lidgren berättade om när dom körde en saab v4 turbo i rallycross för tusen år sen, då hade dom som körde med nya knutar problem med att dom gick varm, nöp o pajade. Givetvis körde dom med gamla, som dom kylde med vattenkanna. :lol:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Fulla varv då man landar efter en luftfärd är ju A & O för lycka på sjön, dels för att man slipper krossa ryggen och sedan går det ju så mycket fortare då.

Jag har kört lös ett par centrum på lilla race båten, och det är inga dåliga proppellrar.

Det är precis som du säger Jens, att efter luft färd och sedan då man dimper ned med fulla varv kan det greppa rätt bra. Vi löste proppeller problemet igenom att löda om centrument samt stifta det. Det håller än idag, även om centrum lödningen spruckit så håller stiften proppellern.

Jag tror med på Freddes teori om varför axeln har gått sönder.

En baksida av problemet med att landa med höga varv är ju att det kan gå sönder, en annan sak som gör att det går sönder är då man landar utan spektakulär snurr på proppen och sedan kliver på, vi har ju averkat ett par momenthylsor på såvis med gubbens båt. Jens du var ju med då en flög av på tomgång nästan :)


- Lyckat till med båtandet, hoppas ni får bukt på problemen.


PS. Talade med farsan i helgen, han var rätt sugen på göra ett garagebesök om möjligheten fanns, han gillar ju allt som går på vattnet, då jag sedan skvallrade om drev som var smidda i vebon blev han inte mindre sugen.

Mvh.
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Jens Gustavsson skrev:typiskt! :cry:


har ni kollat med någon lamda nu eller?

det blir att ladda på lite mer nästa provtur då :twisted: ?

hur högt är varv stoppen satt? tänkte att den kanse inte ska va så högt satt då det blir en jävla kraft på drivningen om motorn går upp i 8000rpm tex sen får propellern fäste i vattnet igen?
Har inte hunit titta med lamda ännu men avgastempen sjönk från 900 till 690°C då jag ändrade tändningen från ca24° till 29° så det blev åt de bättre hållet. Har idag inte satt någon varv stopp då det inte ännu har varit tal om några luftfärder Tror det snart blir att ladda mer bara knutstackarn slutar rappla
fredde_vit_pv skrev:vet inte om det gäller just dom knutarna ni har men Bosse lidgren berättade om när dom körde en saab v4 turbo i rallycross för tusen år sen hadde dom som körde med nya knutar problem med att dom gick varm nöp o pajade,givetvis körde dom med gamla :lol: som dom kylde
med vattenkanna.
Jag har tänkt i banorna att ta en knut från en bil som gått 30000 Mil men å andra sidan så köper man en ny så borde det ju vara garanti åtminstonde någon månad :lol:
Nog fan ska jag minst spränga några knutar till innan jag byter koncept.
Kan vara så att det går att labborera lite med fette så det tål mer temp.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Dängde ihop drevet med en ny drivknut och byggde bort behovet av en damasker runt drivknuten.Då den säkert expandera som ett topfuel hjul för att sedan explodera pga av det betydligt högre varvet än på en bil. Fett fyllde alltihopa istället :lol:
Har varit ute och provat lite och nu håller det bättre än förra gången.

Bild
Men imellan åt så får den vila för att grejerna ska få svalna. Det blir ganska varmt att stänga in ett glödande grenrör.
Bild
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Tog ni er hela vägen hem?

Kul att träffas igår föressten. Såg att det sista lillebror gjorde innan han for var att stoppa i en vanlig pinn stol, han körde ju av fästet till sätet.

=)
Pär
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön mar 06, 2005 12:31 am
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Pär »

Ja det gick hyffsat med tanke på att den bara gick på tre burkar (brände av en tänkabel när vi hoppade dit kvällen före) :lol:

Träffen låter helt klart intressant bara maskinen är hel så man slipper komma till fots är ju ett plus
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Jo vi försöker komma om vi bara hinner få fast allt som skallrade lös förra helgen då det gick lite väl grov sjö.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Inlägg av stecka »

Hallå Jonas det är inte så att du brukade vara i Österåsen på sommrarna när du var yngre.
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

stecka skrev:Hallå Jonas det är inte så att du brukade vara i Österåsen på sommrarna när du var yngre.
Japp stämmer bra.Hur kunde du gissa? Synd bara att man inte har riktigt lika mycket tid nu om åren att komma och hälsa på. Kan kanske bero på att man bygger helt sjuka saker:-)

stecka vem är du?
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Inlägg av stecka »

Ah kunde nästan gissa när jag såg sm kepsen :D .
Fan du är en händig pöjk du jonas ser riktigt bra ut.

Farmarjäveln är jag :lol:
Skriv svar