Båt
- chellquist
- Forumsberoende
- Kontakt:
Har haft provkörning förra veckan. Det gick ganska bra och vi fick den att gå betydligt rakare nu med trimplanen så det var bara att testa att ge fullgas men med 0.3 bar i laddtryck så orkade den bara varva ca 3500 och vet ej riktigt vilken fart det blev då vi ej hade med oss GPS. Allt såg ut att funka bra men då.......
"KABRAK" en lättare övervarvning och det slutade driva. Nu när jag rivit isär så visade det sig att det är en drivknut som har skurit ihop. Lite svårt att säga vad exakt som är orsaken då allt är ganska trasigt.
Delarna är nästan helt fria från fett så antagligen har damasken pajjat eller så har det gått så varmt att allt fett kokat bort. Hur det nu är möjligt.

Ser ut som om det är denna ring som ska hålla kulorna kvar i knuten som har gett sig först. Jag hittade flera av kulorna inne i skrovet under motorn

Men drivknuten var av märket Biltema så jag far och handlar en orginalknut så får vi se om den håller bättre och det kanske är bättre kvalite på gummit till damasken så att de lilla fett som är i knuten stannar kvar där. Istället för att sprida ut det i hela båten där det inte blir till någon nytta. Skam den som ger sig.
"KABRAK" en lättare övervarvning och det slutade driva. Nu när jag rivit isär så visade det sig att det är en drivknut som har skurit ihop. Lite svårt att säga vad exakt som är orsaken då allt är ganska trasigt.
Delarna är nästan helt fria från fett så antagligen har damasken pajjat eller så har det gått så varmt att allt fett kokat bort. Hur det nu är möjligt.

Ser ut som om det är denna ring som ska hålla kulorna kvar i knuten som har gett sig först. Jag hittade flera av kulorna inne i skrovet under motorn

Men drivknuten var av märket Biltema så jag far och handlar en orginalknut så får vi se om den håller bättre och det kanske är bättre kvalite på gummit till damasken så att de lilla fett som är i knuten stannar kvar där. Istället för att sprida ut det i hela båten där det inte blir till någon nytta. Skam den som ger sig.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
typiskt!
har ni kollat med någon lamda nu eller?
det blir att ladda på lite mer nästa provtur då
?
hur högt är varv stoppen satt? tänkte att den kanse inte ska va så högt satt då det blir en jävla kraft på drivningen om motorn går upp i 8000rpm tex sen får propellern fäste i vattnet igen?

det blir att ladda på lite mer nästa provtur då

hur högt är varv stoppen satt? tänkte att den kanse inte ska va så högt satt då det blir en jävla kraft på drivningen om motorn går upp i 8000rpm tex sen får propellern fäste i vattnet igen?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Fulla varv då man landar efter en luftfärd är ju A & O för lycka på sjön, dels för att man slipper krossa ryggen och sedan går det ju så mycket fortare då.
Jag har kört lös ett par centrum på lilla race båten, och det är inga dåliga proppellrar.
Det är precis som du säger Jens, att efter luft färd och sedan då man dimper ned med fulla varv kan det greppa rätt bra. Vi löste proppeller problemet igenom att löda om centrument samt stifta det. Det håller än idag, även om centrum lödningen spruckit så håller stiften proppellern.
Jag tror med på Freddes teori om varför axeln har gått sönder.
En baksida av problemet med att landa med höga varv är ju att det kan gå sönder, en annan sak som gör att det går sönder är då man landar utan spektakulär snurr på proppen och sedan kliver på, vi har ju averkat ett par momenthylsor på såvis med gubbens båt. Jens du var ju med då en flög av på tomgång nästan
- Lyckat till med båtandet, hoppas ni får bukt på problemen.
PS. Talade med farsan i helgen, han var rätt sugen på göra ett garagebesök om möjligheten fanns, han gillar ju allt som går på vattnet, då jag sedan skvallrade om drev som var smidda i vebon blev han inte mindre sugen.
Mvh.
Jag har kört lös ett par centrum på lilla race båten, och det är inga dåliga proppellrar.
Det är precis som du säger Jens, att efter luft färd och sedan då man dimper ned med fulla varv kan det greppa rätt bra. Vi löste proppeller problemet igenom att löda om centrument samt stifta det. Det håller än idag, även om centrum lödningen spruckit så håller stiften proppellern.
Jag tror med på Freddes teori om varför axeln har gått sönder.
En baksida av problemet med att landa med höga varv är ju att det kan gå sönder, en annan sak som gör att det går sönder är då man landar utan spektakulär snurr på proppen och sedan kliver på, vi har ju averkat ett par momenthylsor på såvis med gubbens båt. Jens du var ju med då en flög av på tomgång nästan

- Lyckat till med båtandet, hoppas ni får bukt på problemen.
PS. Talade med farsan i helgen, han var rätt sugen på göra ett garagebesök om möjligheten fanns, han gillar ju allt som går på vattnet, då jag sedan skvallrade om drev som var smidda i vebon blev han inte mindre sugen.
Mvh.
Har inte hunit titta med lamda ännu men avgastempen sjönk från 900 till 690°C då jag ändrade tändningen från ca24° till 29° så det blev åt de bättre hållet. Har idag inte satt någon varv stopp då det inte ännu har varit tal om några luftfärder Tror det snart blir att ladda mer bara knutstackarn slutar rapplaJens Gustavsson skrev:typiskt!![]()
det blir att ladda på lite mer nästa provtur då?
Jag har tänkt i banorna att ta en knut från en bil som gått 30000 Mil men å andra sidan så köper man en ny så borde det ju vara garanti åtminstonde någon månadfredde_vit_pv skrev:vet inte om det gäller just dom knutarna ni har men Bosse lidgren berättade om när dom körde en saab v4 turbo i rallycross för tusen år sen hadde dom som körde med nya knutar problem med att dom gick varm nöp o pajade,givetvis körde dom med gamlasom dom kylde
med vattenkanna.

Nog fan ska jag minst spränga några knutar till innan jag byter koncept.
Kan vara så att det går att labborera lite med fette så det tål mer temp.
Dängde ihop drevet med en ny drivknut och byggde bort behovet av en damasker runt drivknuten.Då den säkert expandera som ett topfuel hjul för att sedan explodera pga av det betydligt högre varvet än på en bil. Fett fyllde alltihopa istället
Har varit ute och provat lite och nu håller det bättre än förra gången.

Men imellan åt så får den vila för att grejerna ska få svalna. Det blir ganska varmt att stänga in ett glödande grenrör.

Har varit ute och provat lite och nu håller det bättre än förra gången.

Men imellan åt så får den vila för att grejerna ska få svalna. Det blir ganska varmt att stänga in ett glödande grenrör.

Kommer du ??? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9625