Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Fredde Holmgren »

Har visst missat den här tråden, blir bra Micke!
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Tackar Fredde!

Äntligen har framskärmarna och gallret under framrutan dykt upp från lackeringen. Jag kan inte ens förklara hur sugen jag är på att få ut den för en första provtur. Fjädringen verkar vara duktigt "sportig.. :D :thumbright:
Har börjat att provmontera tanken i bagaget också. Den kommer att sitta på orginalplatsen då det är bra att ha lite bagageutrymme till annat skräp man ska ha med sig till svängaträffarna.. Ska svetsa om tanken för att passa lite bättre samt att kunna tanka utifrån- Gilla inte bensinlukt i bilen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2436
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Jäklar va frän :thumbright:

Gillar skarpt MK1orna. Skulle jag inte bygga PV skulle jag bygga MK1 :!:

Dessutom gör ju du ett superjobb :shock:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Blir det inte lite ojämn viktfördelning bak om du sätter tanken sådär?
Bild
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av jol »

Var sitter föraren? :)
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Hehe!! Bra tänkt! :thumbright:
Som jag ser det är det snarare en fördel "förutom att man får mer ledigt bagageutrymme- vilket är även det bra".
Tanken väger ca 45kg fulltankad och sitter på höger sida. Gissa var 92kg Micke sitter..... ? :mrgreen: Jo, på vänster sida precis som de flesta andra här i vårt avlånga land. Borde göra förarens vikt mindre avvikande från centrumlinjen.
Den enda gången som viktfördelningen har någon betydelse, är när man ska köra riktigt fort på en svängig bana- Då kör jag gärna själv för att hålla totalviken nere. :thumbright:

EDIT: Hehe, jol hann före :thumbright:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Daniel Bjälevik »

förvisso,men du sitter mellan axlarna, tanken sitter bakom och ute till höger, gör säkert ingen större skillnad eftersom du inte ska jaga tider på en bana men endå :)

Sen en grej till, blir du påkörd bakifrån på högersidan blir det soppa överallt...
Bild
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Precis!! Stämmer bra!
Orginalplaceringen är stående i den baljan. När MK1 escorterna kördes framgångsrikt på 70-talet både på bana och i rally användes oftast orginal tanken + i vissa fall en extra i andra baljan om det var långa sträckor. Måste ändå hålla med dig att det inte är den mest idealiska placeringen om olyckan skulle vara framme. Den är iaf skumfylld till viss del vilket gör saken lite bättre. Att ha mycket vikt bakom hjulaxeln är inte heller det mest idelaliska i banåka värden. Men den väger ändå inte mycket mer än ett reservhjul så jag blundar för det i det här fallet, och Volvo motorn där framme är säkert 50kg tyngre än orginalet. :) Jag är helt övertygad om att den kommer att vara superkul att sladda omkring på en bana med iaf. Skulle jag jaga de sista 10 delarna så kanske jag borde bytt ut inredningen till skalstolar och bur samt skippat baksätet :wink: :mrgreen:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Daniel Bjälevik »

det kommer blir grymt :thumbright:
Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av therealpinto »

Det kommer nog funka bra även om jag tycker att Escortens originaltank är underskattad, den har smart konstruktion, extremt utrymmeseffektiv och eftersom uttaget sitter i botten suger den nästan aldrig luft hur man än kör.

"Standard" i ombyggda Escort i England är alutank gjord för att sitta direkt bakom ryggstödet:

Bild

Bild

Men då får man konstruera en hel del för att få en bra påfyllning utanför bilen.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Daniel Bjälevik »

den va smutt :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Toni »

Ligger co-drivern i skuffen och hojtar bränslenivån till piloten oxå... :lol:
Dessa engelsmän!

Annars kan du ju bygga en platta som tanken står på och sedan koppla den till en liggande gängad stång som drivs av en torkarmotor som påverkas av centrifugalkraften så att tanken alltid är på rätt ställe... :whistle:

Skämt åsido, jättesnyggt bygge på en riktig klassiker!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av abris »

Vilken FRÄÄÄN bil du bygger :shock: :shock:
Fortsätt med ditt fina arbete.

//abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
sebbo
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: ons feb 22, 2012 6:03 pm

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av sebbo »

ooh, vad nice lacken blev :)
Får la följa med danne ut ngn dag å titta på den :)
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av J.Eklund »

Fasen vad fin den blev!
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Skriv svar