Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Har visst missat den här tråden, blir bra Micke!
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Tackar Fredde!
Äntligen har framskärmarna och gallret under framrutan dykt upp från lackeringen. Jag kan inte ens förklara hur sugen jag är på att få ut den för en första provtur. Fjädringen verkar vara duktigt "sportig..
Har börjat att provmontera tanken i bagaget också. Den kommer att sitta på orginalplatsen då det är bra att ha lite bagageutrymme till annat skräp man ska ha med sig till svängaträffarna.. Ska svetsa om tanken för att passa lite bättre samt att kunna tanka utifrån- Gilla inte bensinlukt i bilen.





Äntligen har framskärmarna och gallret under framrutan dykt upp från lackeringen. Jag kan inte ens förklara hur sugen jag är på att få ut den för en första provtur. Fjädringen verkar vara duktigt "sportig..


Har börjat att provmontera tanken i bagaget också. Den kommer att sitta på orginalplatsen då det är bra att ha lite bagageutrymme till annat skräp man ska ha med sig till svängaträffarna.. Ska svetsa om tanken för att passa lite bättre samt att kunna tanka utifrån- Gilla inte bensinlukt i bilen.






MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Jäklar va frän
Gillar skarpt MK1orna. Skulle jag inte bygga PV skulle jag bygga MK1
Dessutom gör ju du ett superjobb
/NXJ

Gillar skarpt MK1orna. Skulle jag inte bygga PV skulle jag bygga MK1

Dessutom gör ju du ett superjobb


Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Blir det inte lite ojämn viktfördelning bak om du sätter tanken sådär?

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Hehe!! Bra tänkt!
Som jag ser det är det snarare en fördel "förutom att man får mer ledigt bagageutrymme- vilket är även det bra".
Tanken väger ca 45kg fulltankad och sitter på höger sida. Gissa var 92kg Micke sitter..... ?
Jo, på vänster sida precis som de flesta andra här i vårt avlånga land. Borde göra förarens vikt mindre avvikande från centrumlinjen.
Den enda gången som viktfördelningen har någon betydelse, är när man ska köra riktigt fort på en svängig bana- Då kör jag gärna själv för att hålla totalviken nere.
EDIT: Hehe, jol hann före

Som jag ser det är det snarare en fördel "förutom att man får mer ledigt bagageutrymme- vilket är även det bra".
Tanken väger ca 45kg fulltankad och sitter på höger sida. Gissa var 92kg Micke sitter..... ?

Den enda gången som viktfördelningen har någon betydelse, är när man ska köra riktigt fort på en svängig bana- Då kör jag gärna själv för att hålla totalviken nere.

EDIT: Hehe, jol hann före


MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
förvisso,men du sitter mellan axlarna, tanken sitter bakom och ute till höger, gör säkert ingen större skillnad eftersom du inte ska jaga tider på en bana men endå 
Sen en grej till, blir du påkörd bakifrån på högersidan blir det soppa överallt...

Sen en grej till, blir du påkörd bakifrån på högersidan blir det soppa överallt...

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Precis!! Stämmer bra!
Orginalplaceringen är stående i den baljan. När MK1 escorterna kördes framgångsrikt på 70-talet både på bana och i rally användes oftast orginal tanken + i vissa fall en extra i andra baljan om det var långa sträckor. Måste ändå hålla med dig att det inte är den mest idealiska placeringen om olyckan skulle vara framme. Den är iaf skumfylld till viss del vilket gör saken lite bättre. Att ha mycket vikt bakom hjulaxeln är inte heller det mest idelaliska i banåka värden. Men den väger ändå inte mycket mer än ett reservhjul så jag blundar för det i det här fallet, och Volvo motorn där framme är säkert 50kg tyngre än orginalet.
Jag är helt övertygad om att den kommer att vara superkul att sladda omkring på en bana med iaf. Skulle jag jaga de sista 10 delarna så kanske jag borde bytt ut inredningen till skalstolar och bur samt skippat baksätet

Orginalplaceringen är stående i den baljan. När MK1 escorterna kördes framgångsrikt på 70-talet både på bana och i rally användes oftast orginal tanken + i vissa fall en extra i andra baljan om det var långa sträckor. Måste ändå hålla med dig att det inte är den mest idealiska placeringen om olyckan skulle vara framme. Den är iaf skumfylld till viss del vilket gör saken lite bättre. Att ha mycket vikt bakom hjulaxeln är inte heller det mest idelaliska i banåka värden. Men den väger ändå inte mycket mer än ett reservhjul så jag blundar för det i det här fallet, och Volvo motorn där framme är säkert 50kg tyngre än orginalet.




MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Det kommer nog funka bra även om jag tycker att Escortens originaltank är underskattad, den har smart konstruktion, extremt utrymmeseffektiv och eftersom uttaget sitter i botten suger den nästan aldrig luft hur man än kör.
"Standard" i ombyggda Escort i England är alutank gjord för att sitta direkt bakom ryggstödet:


Men då får man konstruera en hel del för att få en bra påfyllning utanför bilen.
/Gustaf
"Standard" i ombyggda Escort i England är alutank gjord för att sitta direkt bakom ryggstödet:


Men då får man konstruera en hel del för att få en bra påfyllning utanför bilen.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Ligger co-drivern i skuffen och hojtar bränslenivån till piloten oxå...
Dessa engelsmän!
Annars kan du ju bygga en platta som tanken står på och sedan koppla den till en liggande gängad stång som drivs av en torkarmotor som påverkas av centrifugalkraften så att tanken alltid är på rätt ställe...
Skämt åsido, jättesnyggt bygge på en riktig klassiker!

Dessa engelsmän!
Annars kan du ju bygga en platta som tanken står på och sedan koppla den till en liggande gängad stång som drivs av en torkarmotor som påverkas av centrifugalkraften så att tanken alltid är på rätt ställe...

Skämt åsido, jättesnyggt bygge på en riktig klassiker!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Vilken FRÄÄÄN bil du bygger
Fortsätt med ditt fina arbete.
//abris


Fortsätt med ditt fina arbete.
//abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
ooh, vad nice lacken blev 
Får la följa med danne ut ngn dag å titta på den

Får la följa med danne ut ngn dag å titta på den

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Fasen vad fin den blev!
Jonas Eklund
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se