Bygge av flödesbänk

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Bjorn C
Forumsberoende

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Bjorn C »

jag har ju inte varit nått större fan av flödesbänkar tidigare och jag vet inte om jag är de idag heller men jag har börjat samla på mig lite damsugare som ska slaktas och så ska jag bygga mig en egen bänk för att se hur dom fungerar så jag ska sätta mig ner nån dag och lusläsa den hära tråden sen kommer säkert en och annan dum fråga som du kanske kan svara på ;)

kul tråd måste jag säga
mvh
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det ser ut som du lägger toppen löst på bänken?
Du bör spänna ner den och kolla alltid om du har nåt läckage genom att slå på bänken med ventilerna stängda.
Rör sig flödesskalan så läcker det.

Erland
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Jag använder ett par tvingar som håller toppen mot plattan.
Bra tips att leta läckage ska testa det.

Björn C // Jag har läst mig till det mesta rörande bänken via Erlands sida där jag också hittade bilder på en liknande setup med mätröret på höjden. Erland har hjälpt mig med att svara på en hel del frågor och han har ett gott tålamod med mig ;) Finns mycket på nätet också som är värt att läsa.
Jag svarar gärna på frågor om hur jag har gjort men det finns fler som har mer erfarenhet än vad jag har.
Jarmo Y m.fl. har kommit med en del bra tips här i tråden också.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Började dagen i garaget med att modifiera bänken så jag skulle kunna hålla fast mina kalibreringsplattor när jag ska köra avgas så det blåser upp genom plenumet.

Monterade bort övre delen som topparna ligger på. Mätte ut och borrade lite hål.
Bild

Gängade M6. På bilden ligger en av plattorna på plats och jag har börjat att skruva dit överdelen.
Bild

Klippte till plattjärnsbitar, borrade hål och svetsade ett par punkter så de ska ligga någorlunda plant när man skruvar fast sedan. På så sätt slipper jag lösa mellanlägg som ska tappas bort.
Bild

Fyra hållare blev det och det borde räcka för att hålla tätt när det kalibreras.
Bild

En bild till när jag skruvat ihop överdelen. Dags för kalibrering.
Bild

På med en 530-topp och så snickrade jag till en liten bit rör som får sitta på avgasporten när den flödas.
Bild

Även en 531-topp blev blåst.
Bild

Nu vill jag gärna ha lite feedback på om jag har rimliga värden på de flödningar jag gör.

Bild

Jämför jag med de diagram som Erland lagt ut på sin sida http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid6.html ligger jag över men enligt honom själv så har han kommit på att han förmodligen haft lite fel vid kalibreringen.
Läs här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 0&start=45 (Inlägg gjort feb 17, 2013 4:24 am)
Några inlägg längre ner presenterar han siffror på en 405-topp som flödades efter att han korrigerat för felet och har lite siffror där på flöden. Dessa ligger ganska nära det som jag fått fram för den 531-topp jag flödade idag. Så hur mycket skiljer 405 mot 531?
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Flöde på insug ser bra ut men du får mer flöde än vad jag får på avgas.
Har du kört samma korrektionsfaktor in och ut för det ska du göra?
Jag kan se ett fel när du kör dina kalibreringsplattor och det är att inget tätar dom mot bänken.
Du måste ha nåt mellan, ett oringsspår eller en gummi duk.
Den 405 topp som jag flödade med högre konstant men det skilde bara från 11.81 till 12,06 flödade som nedan.

48 - 41
87 - 71
125 - 91
156 - 109
173 - 116
181 - 120
182 - 125
189 - xxx

Alla gjutna toppar skiljer så det är svårt att jämföra exakt.
Mina flödesvärden vid 2mm är för höga men det blir lätt fel så långt ner på skalan.
Tändstiftsinsticket är det enda som skiljer 531 från 405 troligen till 531:s fördel.

Erland
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Jag kör en ny kalibrering när jag kör avgas. Har några saker jag måste ställa om då. På så sätt får jag ett annat kalibreringsvärde när det blåser istället för att suger. Men jag ska ta mig en funderare på om jag gör något tokigt.

Jag tätar med ett segt fett mellan flödesplattorna och plenumet och jag tror det är tätt.

Ska testa att kalibrera en gång till på avgas och köra toppen igen får vi se vad jag får för värden då. Ska kolla igenom inställningarna en extra gång då. Jag har kommit på att jag kanske missat något där.

Byggde en enkel probe för mätning av gashastigheten också men har bara provkört den som hastigast då jag inte hade slangar som var i rätt dimension.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det är en del jag måste ändra på min hemsida när det gäller flödesbänken.
Det ska vara samma K värde in som ut och jag får samma på mina plattor i bänken.

Erland
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Har inte möjlighet att vara i garaget på några dagar men jag vet vad jag har för fel på avgasflödningen. En massa paramterar som jag inte ställt in för jag kör på annat läge i FP1:an. Så det kommer säkert att stämma bättre då.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

530 flödar inte så bra std, läckte det nått för dig då? Ca 140cfm ligger en sådan på std.
531 är det runt 165-195cfm på std.
531 är mycket svajjiga std.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Även Erland har fått snarlika värden på 530. Därför trodde jag att jag ligger ganska rätt där. Tror inte jag hade något läckage. Har kört den toppen flera gånger och fått i princip samma värden.

http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... ug_DIA.jpg
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Kollade gamla flödespapper på std 530 topp. 150,5cfm fann jag på 16mm

Kolla årsmodellen på toppen du har. 88-90 flödar dom lite mer pga en annan bearbetning på innerradien.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Har ikväll jobbat med avgasflöden. Mina värden är väldigt repeterbara och de värden jag trodde jag missat förut stod helt rätt. Alltså är jag tillbaka på ruta ett.
Om jag går lite baklänges och ställer in bänken så att jag får ett maxflöde på 125cfm vid 14mm på avgas på 531:an och sedan lägger på den kalibreringsbricka jag använder på insug så skiljer det ganska exakt 10%. Jag fattar inte var jag tänker fel.

Trycket i plenumet är dubbelkollat med vattenpelare och det stämmer.
Jag ska testa med annan mätning på dynamiska/statiska trycket på avgas-sidans pitot-rör.

Denna formel som finns på Erlands sida förstår jag inte riktigt:
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... -tube1.jpg

De tryck jag ska mata in som värden för Pv och Ps, alltså dynamiska och statiska trycket, ska dessa matas in som absoluta värden? Alltså absolut tryck eller tryckskillnad mot atmosfären?

Ska leta och se om jag hittar annan formel som förklarar lite bättre kanske.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Jag har varit i kontakt med flowperformance och de ville ha lite värden av mig från FP1:an.

För att försöka eliminera ett eventuellt fel jag har funderat över flyttade jag mätpositionen för trycket i plenumet. Funderade på om detta kunde påverka resultatet men jag fick samma värden när jag flyttade mätningen.

Data som de ville ha från mig var att jag skulle kalibrera med min minsta kalibreringsplatta och sedan flöda de två större och meddela hur mycket de ska flöda och hur mycket FP1:an visar att de flödar.
Gjorde dessa mätningar två gånger för både insugsvärden och utblåsvärden och fick tämligen lika värden vid bägge mätningarna så jag har nu skickat ett mail och inväntar svar. Om det nu är jag som är dum i huvudet eller om det är något jag kan ställa om i FP1:an som jag inte fattar.

Jag är inte 100% nöjd med stabiliteten i trycket i plenumet. Det rör sig lite för mycket ibland. Om jag ska ändra något så får det nog bli en spånsug eller något åt det hållet och en frekvensstyrning av en trefasmotor.
Eller så byter jag de två äldsta dammsugarmotorerna. Såg att rusta hade rea på dammsugare...
Karl V
Forumsberoende

Inlägg av Karl V »

Kul bygge! Angående ostabilt tryck i plenumet, hur reglerar du trycket. Elektronik eller läckventil?

/Karl
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Jag reglerar spänningen till dammsugarmotorerna. Men kanske ska man testa med en större spillventil. Så kan man köra alla motorerna på fullt och sedan reglera med den. Ska leta efter någon större ventil som kan vara vettig.

Jag har fått svar från flowperformance och jag har fått värden jag ska mata in. Återkommer med resultat.
Skriv svar