Sida 7 av 12

Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.

Postat: tis jan 01, 2013 10:53 am
av Sten
Hmmm,undra om inte malpassin ska trycksättas från plenum och enbart flottörhusen från pitåröret....

Snabbkollade i tråden som jag länkade till och det är bara flottörhuset som ska ha tryck från pitåröret.
Malpassin och ovansida trottlar ska ha trycket från plenum,fungerar säkert på andra vis också men så är det förklarat där.

Vad säger Gunnar?

Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.

Postat: fre jan 04, 2013 8:46 pm
av Robert Markström
Ja det har stått still i garaget en vecka nu då det ofrivilligt förvandlades till snickeri :?


Har suttit & grunnat & skruvat på mustaschen medans & Bestämt mig för att det måste vara
min lilla fjolliga JECS (EFI org.) pump som helt enkelt är för klen. den drog ju endast 3A när man nöp ihop
trycksidan helt, tror inte man får så mycket för 3Ampere :wink:

Har en Biltema pump som har samla damm i några år nu så den kläms ned i helgen
efter att jag mät upp strömförbrukningen på den.

Sen hade ju visst lillbrorsan en LynxCobra 93a 643Rave som bara står. han kommer
bli utan sin varvräknare :thumbright:


Så fort den börjar gå rent fortskrider variatorbestyckningarna :)


//Robban

Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.

Postat: fre jan 04, 2013 8:49 pm
av Robert Markström
Sten: Ang placeringarna av slangarna så känns det bättre i min hjärna att jag har samma flottörhustryck
som bränsletryck?


Fredrik: Det är jävlart busenkelt detta ingrepp egentligen, man behöver inte vara
raketforskare som många vill få det att låta.

Det ska ju alltid låta svårt så ingen annan gör samma sak för det är ju ingen grejj längre
om alla åker 2T Turbo : )

Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.

Postat: fre jan 04, 2013 8:54 pm
av Robert Markström
The: Nej faktiskt inte. Men jag ska framför frågan till förövarn vid namn Jonas : )

Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.

Postat: lör jan 05, 2013 1:02 am
av Sten
Robert Markström skrev:Sten: Ang placeringarna av slangarna så känns det bättre i min hjärna att jag har samma flottörhustryck
som bränsletryck?


Fredrik: Det är jävlart busenkelt detta ingrepp egentligen, man behöver inte vara
raketforskare som många vill få det att låta.

Det ska ju alltid låta svårt så ingen annan gör samma sak för det är ju ingen grejj längre
om alla åker 2T Turbo : )
Ok,men enligt Alf på MCX så ska det inte vara så....kanske kan funka ändå iofs....

Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Mindre men JOBBIGT ras....

Postat: sön jan 06, 2013 3:01 pm
av Robert Markström
Jaha, precis inkommen efter en provsväng.


Kikade lite igår på min Efi pump. satt ett litet filter i pumpen som var fullt av
vad som såg ut som navelludd :roll: Det var inte filtermaterial.

Samt en backventil som jag röck väck så jag tänkte ge den ett försök till.


Ute nyss & nöp en sväng efter isen. baktände/tjoffa ur pipan som tidigare gjort bara det att
när jag vände möttes jag av ett REEEDIGT rökmoln. följande sekunder efter den hyffsat imponerande
synen började den gå muggigt. 1a tanke topp packning som for? Körde genom molnet. det luktade
olja :doh: tätningarna mot oljesidan i växeln för slidmatningen har farit, tuffar fint ur slangen ti oljan.....


Som Topic, Mindre men väldigt jobbigt ras...............

En sak jag la märke till. när den får mycket olja (typ 3dl på 2 minuter) går den väääääldigt varmt i avgaserna , han inte bli nått
hål i kolven dock :thumbright:



Någon som besitter kunskap att byta dessa? Man måst ju bort med ena skinkan & dra av slid drevet sen ihop
igen & riktas.

Westboms Mek fixar ju detta vilket jag är väl medveten om men jag har inte hela vintern på mig?
hade vart fint om det gick att lösa under veckan?

//Robban

Re: Rotax 670 Turbo --- Mindre men JOBBIGT ras....

Postat: sön jan 06, 2013 5:14 pm
av Dennis Öhman
är nog bara erland som besitter den kunskapen i luleå.. snackat med mange i verkstan vår i kalix? han har lite koll på dom där med slid..

Re: Rotax 670 Turbo --- Mindre men JOBBIGT ras....

Postat: sön jan 06, 2013 6:49 pm
av Robert Markström
Finns en kille vid namn Jörgen Nilsson från Gammelstan som har grejjer så han kan göra. Måste bara kolla om han har tid. det
är ju mest där det sitter. Synd att Erland är lite dålig på prioritera privatkunder men han har ju rätt mycke
å stå i vad det verkar så jag kan it klandra han, ska man ha nå gjort ska man vara ute i god tid :|


Hoppas bara man inte skjuter dom igen om olyckan är framme. måst fan få reda ut varför den smäller
om det är de att den tömmer gasarna. eller är det att den släcker gnistan? gick ju från 0.8 - 0.6 i
gap utan skillnad så jag vill ju som utesluta gnistfel men men.. lite rådlös.

blir dyra läxor om man måst byta boxar flera gånger. dom yttre är ju lugnt, gjort på nån
timme. dom inre är ju snäppet värre :hihi: Hoppas dom nya boxarna tar nån fler smäll
än dessa som säkert är orginal :wink:

//Robban

Re: Rotax 670 Turbo --- Mindre men JOBBIGT ras....

Postat: sön jan 06, 2013 11:26 pm
av Robert Markström
Ett st krokig & vind packbox - Check!


Ska beställa nu på direkten & hoppas någon
har tid ork & lust göra den inom snar framtid : /

Re: Rotax 670 Turbo --- Mindre men JOBBIGT ras....

Postat: sön jan 06, 2013 11:53 pm
av Robert Markström
Jo just, hitta en kontakt mellan cdi & tändplattan där ett av stiften var duktigt erjat(Ärjat?).
Misstänker det kan ha ett finger med i spelet.




Förstvintern jag körde med motorn hade jag dålig kontakt i
kontakten på kabeln som går mellan cdin & spolen. Då hade
jag liknande misständningar som jag har nu.

synd bara man inte han utesluta detta skitfel innan man skrota packboxarna :angryfire:

Re: Rotax 670 Turbo --- Mindre men JOBBIGT ras....

Postat: mån jan 07, 2013 9:29 pm
av lahi
Angàende trycksättning av fuggar: jag har byggt några turbohojar, alla med förgasare, och har provat ganska mycket olika konfigurationer. Det jag kommit fram till är samma som mcx, dvs flottörhus trycksätts med pitotrör och regulatorn från plenum. Dynamiskt tryck till flottörhus och statiskt till regulator. Kör man båda från pitotröret så var det hemskt svårt att få den att gå rent hela registret, dvs rätt airfuel hela vägen från -0,5 upp till vad man nu laddar. Bludderbludder baaaaap bludder :-) Provat i bänk så jag kunde se a/f i realtid. Funkade inte. Kopplat rätt funkar det myyyycket bättre :-)
OCH, ett biiiiiig no-no att köra med t-kors på tryckslangen till regulatorn! ;-) Den måste vara helt ostörd. Been there, done that as well... absolut inte bleeda av något från den slangen.

Re: Rotax 670 Turbo --- Mindre men JOBBIGT ras....

Postat: mån jan 07, 2013 9:37 pm
av Robert Markström
jo jag har haft lite tid idag till & fundera. kommer koppla om slangarna sen.
tänkte inta alls på att det blir e bleed på slangen faktiskt men nu när du säger
det. Du sku ha kommit å brytt dig för 2 dagar sen :lol:

Hade även turen att ovanämnda Jörgen tar på sig att fixa packboxbytet! : )


så hoppas ha det upp and running asap :thumbright:

Re: Rotax 670 Turbo --- Mindre men JOBBIGT ras....

Postat: tis jan 08, 2013 11:20 am
av Sten
Hmmmm....har för mig att "nån" påpekade lite om slangarna,men det "kändes bättre" att ha dom kopplade som du har.... :wink:

Re: Rotax 670 Turbo --- Mindre men JOBBIGT ras....

Postat: tis jan 08, 2013 6:14 pm
av Robert Markström
Kunde som inte tänka mig att det skulle spela någon större roll
men jag hade nog fel :whistle:

Nu fick jag ju det svart på vitt av Lahi som testat och inte fått
det till & fungera med min metod så då kan jag ju som inte ifrågasätta :thumbright:



Blir koppla om lite granna både de erjade kontaktstyckena till tändningen
samt lite slang. Törs nog inte åka mycket mer om det ska hålla på baksmälla.
Inget jättebilligt. Blir nog gå tillbaka till sugis då, fast jag vill ju verkligen inte
det :wink:

Återkommer med lite bilder på motorn när den nu är isär.
Har även en Yamaha Phazer 485 som borrats mm som
jag ska skruva ihop ikv. packningarna borde jag få imorn
eller torsdag så då åker jag & lämnar kolvkastaraxeln direkt :thumbright:



//Robban

Re: Rotax 670 Turbo --- Mindre men JOBBIGT ras....

Postat: tis jan 08, 2013 10:00 pm
av lahi
Hoppas det hjälper :-) Skulle den fortfarande krångla så tycker jag inte att du ska köra sugis utan testa vacuumfuggar istället. Alla förgasarturbohojar jag sett körs med vacuumfuggar. Har nog aldrig sett någon med förgasare som har vajerstyrda trottlar. Med dina förgasare och full gas med trottlar (och nålar) i topp så går den på huvudmunstycke hela laddtrycksspannet. Från -0,5 (brukar man väl hamna på ungefär) och upp med samma trottelposition. Svårbestyckat. Med vacuumfuggar öppnar du bara spjället fullt och så får trottlarna sköta sitt. Då går förgasarna som tänkt, dvs på lågfart på undertryck, nål i mellanregister och huvudmunstycke när trycket kommer igång. Bara en tanke. Kanske funkar kanon med dina fuggar, men om inte så kan du ju alltid testa :-)