Sida 7 av 10

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Postat: tor nov 22, 2012 2:28 pm
av Jakesta
Jens Gustavsson skrev:jo snart kan erland logga sina "max race" och se på dem i datorn i efterhand :lol:

det fins G mätare till också då ser du hur 142:an tar kurvorna :)

Kan man se hur långt man flyger efter farthinderna? Borde fungera till att prova olika kamaxlar och insug.

Re: Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal staka

Postat: tor nov 22, 2012 3:11 pm
av The
Erland Cox skrev: Getragen har lika tråkig stegning som M45-46 men den har överväxel.
Jag har K-kam så det funkar nog men varför har man såna tråkiga utväxlingar i lådorna?

Erland
För att man har väldigt mycket högre utväxling i slutväxeln på "moderna" bilar och för att tant Agda ska klara av att starta bilen utan att få kärringstopp :-)

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Postat: tor nov 22, 2012 9:10 pm
av David Herbertsson
Jens: Kan du inte lägga upp bromspapperna så man ser hur graferna ser ut? Gärna från både 500hk pullet och 420hk på bensin om det går?

/David

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Postat: tor nov 22, 2012 9:13 pm
av Jens Gustavsson
jo jag ska fixa det framöver i helgen. roger du fick väll med nå papper också?

Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Postat: tor nov 22, 2012 9:45 pm
av jonas landin
Gärna tändmapparna för bensin/E85 också! ;-)

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Postat: fre nov 23, 2012 2:33 am
av Erland Cox
Jens Gustavsson skrev:jo snart kan erland logga sina "max race" och se på dem i datorn i efterhand :lol:

det fins G mätare till också då ser du hur 142:an tar kurvorna :)
Jag skulle haft kamera fram och bak på bilen när jag körde. Jag hoppas innerligt att jag aldrig kör så igen.
Det är inne i stan och med 180 som ungefärlig maxfart är det onödigt dumt.
Men jag är alldeles för impulsstyrd tyvärr.
Jag kunde använt G mätaren för att se den negativa accelerationen när min blå 142:a blev en meter kortare.
"Är huvet dumt så får karossen lida", gammalt djungelordspråk.

Erland

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Postat: fre nov 23, 2012 2:35 am
av Erland Cox
Jakesta skrev:
Jens Gustavsson skrev:jo snart kan erland logga sina "max race" och se på dem i datorn i efterhand :lol:

det fins G mätare till också då ser du hur 142:an tar kurvorna :)

Kan man se hur långt man flyger efter farthinderna? Borde fungera till att prova olika kamaxlar och insug.
Spintrontest av B20 ventilmekanism. Överlever den full gas med alla hjulen i luften så klarar den allt.

Erland

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Postat: fre nov 23, 2012 12:33 pm
av Jens Gustavsson
här kommer lite bilder på rogers broms data.

E85 kurvan med pik på 502hk och bensin kurvan med 422hk (man ser inte den exakta pik på detta diagram då den ser vart 50 varv)
obs laddtrycket visar 0.09bar för mycket.

värt att tillägga är att på både max effekten på bensin och E85 på dessa max laddtryck av båda så plågade vi inte motorn på lägre varv direkt vi lät laddtrycket komma mjukt och på lite högre varv för att skona stakarna. man ser speciellt på E85 kurvan hur den är ned tryckt under 6000rpm. hadde vi släppt på max effekt tändning och lamda hadde vridet blivit upp mot 650nm men vi hadde nog sjutit stakarna ut i väggen? vi ville inte testa gränsen mer än nödvändigt.

vi öppnade ändå wg vid ca 4200rpm i dessa test och det va med ett onödigt stort #19 avgashus och igenom ett enkelt 3" avgasrör. allt ovan optimerat hadde laddtrycket varit max vid ca 3700rpm max om man dragit från låga varv på en hög växel motsvarande belastning.

Bild

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Postat: sön nov 25, 2012 11:41 am
av Roger Berglund
Har beställt efter Motornord stakar nu :thumbright: , ska riva motorn framöver och kolla hur pass sne stakarna är .
får nog tvätta upp dom och rama in dom i garaget bara för att :hihi:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Postat: sön nov 25, 2012 4:29 pm
av mikael olsson
Blir de mer körning i bänken med nya stakarna?? hade varit kul att höra vad den lämna med standard topp block kam och stabilare stakar. mer tändning helt enkelt :thumbright:

Mvh Micke

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Postat: sön nov 25, 2012 5:26 pm
av Roger Berglund
det blir ingen mer bromsningen , kanske blir i framtiden isaf. vi körde 2 dagars bromsning så de får räcka.
nu blir det enbart h-profil och lite kralligare fjädrar så man kan dra den till kanske 8 tusen iaf.

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Postat: mån nov 26, 2012 5:13 am
av Erland Cox
Ingen tillputsning av avgasportarna ens?

Erland

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Postat: mån nov 26, 2012 9:57 am
av Jens Gustavsson
vi får se ska vi byta fjädrar så kanske jag fixar till under ventieln lite snabbt men jag tror inte motorn kommer kännas slö i standard 240:n från -75 :lol:
med de kraftigare stakarna så blir ju vridet mycket högre också :thumbright:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Postat: ons nov 28, 2012 9:59 am
av Roger Berglund
http://www.youtube.com/watch?v=QFDNPQKZ ... el&list=UL" onclick="window.open(this.href);return false;
:hihi:



http://www.youtube.com/watch?v=k0yKiK10 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

502 hk pullet

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Postat: ons nov 28, 2012 10:02 am
av Jens Gustavsson
ha ha! vi miss förstod varandra lite...
vi dividerade om dynons tryck mätare som va inte riktigt 100% rätt kalibrerad och visade 0.09bar för mycket så vi va under 2.00bar då. vi vred sen på lite till då va vi exakt på i det pull som man såg i diagrammet över.