BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2799
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

@Kadett4wd

Jag tänkte också i banorna med att kollektorn inte borde vara onödigt stor så den är bara några mm större än primärrören. (utv. 48 mot 42)
Så jag kommer att förlänga med ett 48mm (utv.) rör ner i avgashuset, så långt jag vågar med hänsyn till Wastegate evakueringen.

Kollektorn och flänsen passar ju lite halvdant då jag inte tänkte på detta när flänsarna ritades, men det går fint att fixa med lite TIG svetsning :thumbright:

Bild

@Jonas.

Jag kommer att göra flera saker halvfärdiga, men vågar nog inte helsvetsa något alls.
Downpipe börjar jag nog bara en liten bit med på det främre aggregatet.



En fråga till er som läser.

Det är svårt att komma ut ur motorrummet med dubbla 2,5" avgassystem.
Så jag funderar på att dra ihop båda systemen till ett, grovt ovalt special rör som sen delar på sig till två st. 2,5" igen.
(Ett 3,5" system under bilen finns inte på kartan då kommer jag inte ens ut ur garaget, då bilen är så låg)

Något i denna stilen typ. (Snabbt googlad bild)

Bild

Förutom att det troligen ändrar ljud karaktären en del på bilen, ser ni några för / nackdelar ?
Själv tror jag knappast att det pulsmässigt kan påverka motorn, eftersom det sitter efter turboaggregaten ?

En fördel jag ser, är att min Bredbands lambda om den monteras där då kan mäta alla 6 cylindrar, nu fuskar jag och mäter bara på 3 :(
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

ahhh va cool... komemr bli asbra =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av j björk »

http://www.burnsstainless.com/304ovalsstubing.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

:wink:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2799
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Är ni synska eller, idag har jag stått och gjort en kort bit ovalt rör.
I och för sig ska den inte vara under bilen men ändå :hihi:

Jag och bilen ska på bilutställning på Lördag 21/7 i Halmstad.

http://www.halmstadsportscarevent.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Niklas_S2
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tor dec 08, 2011 12:43 pm

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Niklas_S2 »

Har nog läst tråden fram och tillbaka typ 7 gånger nu...
Kan ju bara säga att man blir mer och mer intresserad av vad som kommer härnäst efter varje uppdatering!! :D
Det du gör är galet bra Daniel, fortsätt så! :thumbright:
http://www.garaget.org/Niklas_S2" onclick="window.open(this.href);return false;
viktorp
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: mån apr 02, 2012 10:57 pm
Ort: Piteå

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av viktorp »

med X-rören så tjänar dom bra med hk på v8erna, men gör nog varken till eller från efter turbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2799
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Nä precis så resonerar jag med.

Niclas jag tackar, det känns mer motiverat att skriva så utförligt när man vet att ni läser.
Är jag inte snett ute så har jag pratat med din bror ett par ggr, på olika events.

Lite bilder från Halmstad Sports Car event.

Mycket trevlig tillställning, dom bjöd tom. utställarna på både frukost och middag, Kotlett, beasås och Potatisgratäng storslaget :thumbright:

Riktigt bra väder faktiskt, hoppas det håller sig nu !

Bild

Bild

Bild

Här sen man även Pontus e30 mitt i bilden ungefär.
Svarta prickarna på himlen är varken Boeing eller Kungsörnar, utan smuts på Optiken.
(Tog någon timme idag att få objektiv och sensor rena)

Utan svarta prickar men med i mitt tycke ett av de allra snyggaste flygplanen, Mäktigt :!:

Bild

Biltema visade även upp sin P51d Mustang.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2799
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Vad händer ?

Knappt något alls...

Var på Sportvagnsträffen i augusti, men inser att jag inte postade något om det, så jag lägger väl upp en bild från det nu.

Bild

635an tuffar på ganska problemfritt, har bara bytt några slangar till ur luftningen på tanken.
Regnar gör det mest hela tiden, så jag har dragit igång ett garage projekt till parallellt med 635an.

http://www.e28.se/forum/viewtopic.php?id=11532" onclick="window.open(this.href);return false;

Skruvandet med 528an kommer dock stanna av lite till vintern då de nya 18T aggregaten ska på 635an.

Merparten av delar finns hemma, lite slangar och annat att komplettera med bara.
Jag kommer även bygga om till elpump på oljereturen till 2013, och en annan förhoppningsvis bättre vevhus ventilation.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
robert___j
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: sön sep 16, 2012 4:41 pm

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av robert___j »

för jävla tjusig och fantastiskt motor skapande.. löste hela tråden på en kväll och är väldigt imponerad..bara en fråga hur blir det om elpumpen till oljereturen stannar eller pajar??? rinner de på ändå eller fyller du ut i turboarna då??
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Pimpolainen »

ingen dum idé att koppla röd varningslampa el ljudsignal (glömt lyset på ljud) om pumpen lägger av så är man garderad... risken kanske är att den suger luft då det inte är några stora mängder olja som flödar, men den kanske är byggt för att klara det? det är ju iofs fler som kör med pump! vad vet jag, bara en tanke...

såg din tråd på e28! fan va fin den blir, blir sugen på att måla mina gråa i samma stuk undertill nån gång!
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av freddan302 »

Den ser fin ut E28.an :)

Vad är det för färg du målar underredet med?
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av robban »

freddan302: Haha, de där var en pungspark till en BMW-entusiast :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2799
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Freddan302.

Flera lager färg, men där det är lagat blir det såhär.

Först en etsande primer (Washprimer)
Sen ett lager penslad rostskyddsfärg
Sen ett lager med tjock underredsmassa så man kommer i nivå med originalets påsprutade gummi massa.

Sen ytterst en vanlig metall färg för utomhus typ tak och bleckplåt.
Och då alltså på hela underredet.

635an lackade jag faktiskt med 2K lack på hela underredet, men e28an får nöja sig med enklare/billigare färg.

Robban, tror faktiskt att Freddan menade just e28an :)



Ang. min returpump.
Troligen kommer jag ha en tryckvakt före eller efter pumpen, stannar pumpen ökar trycket före aggregaten, och sjunker efter pumpen.
Får se vilket som verkar bli mest pålitligt.
Denna kommer att indikera med en varningslampa.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av David Herbertsson »

Kul att se att det händer grejer i denna trevliga tråd. Du har fin puts på dina bilar, det är imponerande :thumbright: Ska bli kul att se hur skillnaden blir med större turbos på 635:an. Blir det en ny bänkning sen när dom är monterade?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av freddan302 »

Hehe menade ju faktiskt e28.an han länkar till här lite längre upp :)

Ska ordna till underredet på mustangen här i vinter så tack! :)
Skriv svar