
BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Frän. 

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Första produkten från Daniels svets och smide? 

Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Den däringa ventilen lär jag sno! snyggt jobbat
Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Klurigt det där var man vill mäta och varför... Mäter man vid avgasporten så blir det bäst värde men bara på en cylinder. Egentligen skulle man ju mätt på alla cylindrar. Jag hade problem med att min motor spikade vid bara 160hk i Autotechs motorbromsbänk. I en sådan bänk vet man liksom inte hur mycket motorn ger så svårt att säga om bänken var kass eller om motorn var konstig. Motorn monterades i bilen och kördes i rototesten, spikade vid 160hk... felsökningen visade att en spridare var kass. Detta hade man inte märkt(i tid) på E85 som inte spikar och detta hade man inte märkt genom att mäta på endast en cylinder. Så att mappa på bensin är riktigt bra om man inte har ekonomi att mäta på alla cylindrar 

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Hur hade du märkt att den spikade på EGTn för att du haft den i kollektorn istället för vid porten?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Vill man förstå fel så går det utmärkt
Mäter man på en cylinder så kan den visa rätt EGT medans de andra är tokfel. På E85 hade du inte märkt detta efter som det "inte spikar". Hade du mätt i Kollektorn hade du fått snittet av cylindrarna och ev kunnat fånga ett fel.

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Varför får man ro som fan om man slår yxan i båten?? det är väl om man är dum nog att dra ur den man får sno på? typ samma sak...The skrev:Hur hade du märkt att den spikade på EGTn för att du haft den i kollektorn istället för vid porten?
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Eh nej. Min fråga var av nyfikenhetskarraktär, din är av ren dryghet. Däri skillnaden.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ahh okej på det viset, du fick ett ordygt svar iaf
(Forum är på ett konstigt vis nu för tiden, även jag som ser mig själv som ganksa enkel har börjat utgå från att det är drygheten som avspeglas som standard...)

- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2798
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Nu ska ni vara snälla pojkar annars blir det inga klappar imorgon
Just på min bil har jag ingen möjlighet att mäta medel temperaturen av alla 6 cylindrar, att endast mäta 3st, och då på ett mer ointressant ställe kändes fel.
Därav sitter tempgivaren på cyl1 där den dessutom är enklast att komma åt.
För att något öka säkerheten om en spridare plötsligt skulle avvika, sitter det två lambda sonder på vardera 3-Cyl.
Bredbands lambdan kopplad till mitt VEMS.
Smalbands lambdan som sitter på de andra 3-Cyl. är kopplad till en vanlig enkel Lambdamätare på instrumentbrädan.
Men små avvikelser per spridare lär man ju inte hitta så heller.
Det vore helt klart intressant att jaga spikningar "per cylinder" och då helst via individuella avgastemp mätare.
Är man modig kan man ju klart prova att köra på spikningsgränsen, och höja bränslet eller sänka tändningen individuellt per cylinder för att se om det är någon särskild som är "Skyldig"

Just på min bil har jag ingen möjlighet att mäta medel temperaturen av alla 6 cylindrar, att endast mäta 3st, och då på ett mer ointressant ställe kändes fel.
Därav sitter tempgivaren på cyl1 där den dessutom är enklast att komma åt.
För att något öka säkerheten om en spridare plötsligt skulle avvika, sitter det två lambda sonder på vardera 3-Cyl.
Bredbands lambdan kopplad till mitt VEMS.
Smalbands lambdan som sitter på de andra 3-Cyl. är kopplad till en vanlig enkel Lambdamätare på instrumentbrädan.
Men små avvikelser per spridare lär man ju inte hitta så heller.
Det vore helt klart intressant att jaga spikningar "per cylinder" och då helst via individuella avgastemp mätare.
Är man modig kan man ju klart prova att köra på spikningsgränsen, och höja bränslet eller sänka tändningen individuellt per cylinder för att se om det är någon särskild som är "Skyldig"
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2798
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Smidet fortsätter, nu med nästa luftrenare.

Byter hela bottnen på den, det blir nu version nummer 3 sen 2008
Och ja den kommer få smaka en del spackel helt klart.

Och nu går röret kortast möjliga väg ner i främre aggregatet, bättre än tidigare då satt en 35mm Mitsubishi Dumpventil i vägen.

Plötsligt i plåtslageriet öppnades porten, in kom en pingla från posten med ett paket.
Innehållet var Banjo, och hålskruvar.
Samt lite 90° slanganslutningar.
Allt i elzinkat, förhoppningsvis går de bra att TIG svetsa i.
36 spänn kostade 90° anslutningarna, helt klart värt istället för att bocka rör och svarva nipplar.

Med på bilden är även returpumpen, och två 90° gummislangar.
Dessa prylar ska vara till både kylvatten och olja till aggregaten.
Eftersom någon säkert är nyfiken är slanganslutningar och banjos inhandlade på http://www.esska.se" onclick="window.open(this.href);return false; dom har mycket bra å ha.

Byter hela bottnen på den, det blir nu version nummer 3 sen 2008

Och ja den kommer få smaka en del spackel helt klart.

Och nu går röret kortast möjliga väg ner i främre aggregatet, bättre än tidigare då satt en 35mm Mitsubishi Dumpventil i vägen.

Plötsligt i plåtslageriet öppnades porten, in kom en pingla från posten med ett paket.
Innehållet var Banjo, och hålskruvar.
Samt lite 90° slanganslutningar.
Allt i elzinkat, förhoppningsvis går de bra att TIG svetsa i.
36 spänn kostade 90° anslutningarna, helt klart värt istället för att bocka rör och svarva nipplar.

Med på bilden är även returpumpen, och två 90° gummislangar.
Dessa prylar ska vara till både kylvatten och olja till aggregaten.
Eftersom någon säkert är nyfiken är slanganslutningar och banjos inhandlade på http://www.esska.se" onclick="window.open(this.href);return false; dom har mycket bra å ha.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2798
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ibland undrar man varför man inte bygger med högt placerad enkelturbo... på en motor med bra möjlighet till oljeretur...
Pumpen för retur oljan ger mig snart nervsammanbrott, därav att det är en massa text i detta inlägget.
För att öka livslängden på pumpen hade jag tänkt att använda ett motstånd till kylfläkt, så den går på ett lägre varvtal.
Provkör med "Garage kall" 20w/50 Olja, och inser att sirap ska man inte pumpa med den pumpen.
Pumpen orkar knappt runt med motståndet inkopplat, och får ca. 4 Volt samtidigt som motståndet håller på att brinna upp, ström ca. 10A.
(Även med Systemkamera kan man klanta sig, och få focus på bänken)

Eftersom flödet blev så lågt vart det knappt tryck alls efter pumpen, så Oljetrycksgivaren efter pumpen jag ville ha kommer ej att funka.
Provade att köra utan motståndet så Pumpen fick 13,5 Volt, detta resulterade i 25A i ström
Det kommer den inte hålla för
Dessutom börjar man fundera på hur mycket olja det kommer ifrån de båda aggregaten, GT17 verkade flöda som en Kaffebryggare vill jag minnas
Nåja efter en massa slabbande med både vatten och 20w/50 olja för att simulera olika Viskositet.
Mätandes både spänning, ström och oljeflöden bestämde jag att prova med betydligt kortare slangar.
Då sjönk strömmen rejält, att korta slangarna ca. 40cm och ha oljan i nivå med pumpen gjorde ca. 10A i ström på kall 20w/50 Olja.
Jag bestämmer att det måste funka, jag kör dessutom med 5w/50 Syntet olja numera.
Man får helt enkelt kolla oljeflöden och nivåer samt ström till pumpen när motorn är uppstartad.
Så nu sitter pumpfan där iallafall, och funkar det inte så bli ombyggnation. (Vilket knappt går då ni ser vad med plats som finns)

Pumpens fäste är alltså svetsat i motorfästet.

Hur oljan ska komma från aggregaten till pumpen är inte helt klart ännu, men det blir nog en liten reservoar eller två, i kombination med en luftnings slang av något slag.
Fler och mer special grejor alltså...
Pumpen för retur oljan ger mig snart nervsammanbrott, därav att det är en massa text i detta inlägget.
För att öka livslängden på pumpen hade jag tänkt att använda ett motstånd till kylfläkt, så den går på ett lägre varvtal.
Provkör med "Garage kall" 20w/50 Olja, och inser att sirap ska man inte pumpa med den pumpen.
Pumpen orkar knappt runt med motståndet inkopplat, och får ca. 4 Volt samtidigt som motståndet håller på att brinna upp, ström ca. 10A.
(Även med Systemkamera kan man klanta sig, och få focus på bänken)

Eftersom flödet blev så lågt vart det knappt tryck alls efter pumpen, så Oljetrycksgivaren efter pumpen jag ville ha kommer ej att funka.
Provade att köra utan motståndet så Pumpen fick 13,5 Volt, detta resulterade i 25A i ström

Det kommer den inte hålla för

Dessutom börjar man fundera på hur mycket olja det kommer ifrån de båda aggregaten, GT17 verkade flöda som en Kaffebryggare vill jag minnas

Nåja efter en massa slabbande med både vatten och 20w/50 olja för att simulera olika Viskositet.
Mätandes både spänning, ström och oljeflöden bestämde jag att prova med betydligt kortare slangar.
Då sjönk strömmen rejält, att korta slangarna ca. 40cm och ha oljan i nivå med pumpen gjorde ca. 10A i ström på kall 20w/50 Olja.

Jag bestämmer att det måste funka, jag kör dessutom med 5w/50 Syntet olja numera.
Man får helt enkelt kolla oljeflöden och nivåer samt ström till pumpen när motorn är uppstartad.
Så nu sitter pumpfan där iallafall, och funkar det inte så bli ombyggnation. (Vilket knappt går då ni ser vad med plats som finns)

Pumpens fäste är alltså svetsat i motorfästet.

Hur oljan ska komma från aggregaten till pumpen är inte helt klart ännu, men det blir nog en liten reservoar eller två, i kombination med en luftnings slang av något slag.
Fler och mer special grejor alltså...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Mycket grejer på ett järnspett 
Blir nog bra i slutändan...
Du kan inte ha typ en flödesvakt istället efter pumpen?

Blir nog bra i slutändan...
Du kan inte ha typ en flödesvakt istället efter pumpen?
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Det kommer bli bra som fasen i slutändan! (som vanligt)
Om du vill krångla till det mera så kan du ju ha någon nivågivare på dina reservoarer från turbona som startar pumpen eller ev. en varningslampa så att du ser att nått är på gång..
/David

Om du vill krångla till det mera så kan du ju ha någon nivågivare på dina reservoarer från turbona som startar pumpen eller ev. en varningslampa så att du ser att nått är på gång..
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ser bra ut. Hur många ampere är du uppe i total nu med pumpar och kylfläktar?
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport