Sida 66 av 93
Postat: sön okt 24, 2010 7:47 pm
av Fredde Holmgren
Man limmar hjulhuset mot skärmen pga att det kan flexa lite då när karossen vrider på sig.
Postat: sön okt 24, 2010 10:11 pm
av Martin H
ja just, får väl bli lim då, och enklare vart också
i helgen har bilen fått vilat, har istället portat en 530, denna ska sitta
på en b230 n/a. varför jag valde en 530 ist för en 531 var helt enkelt att
jag alldrig gjort mer än första hjälpen portning på en sån förut och bilägaren har inget att säga till om

så detta är lite av ett expriment
för mig. efter 12 timmars filande har den nu 46mm ventil och nästan 40mm bred innan svängen också har första flödningen blivit av. det mesta jag flödat ur en sån här tidigare är 185cfm och med tanke hur de ser ur så var jag lite spänd att det bara skulle vara att kasta den och börja tråkporta en 531a. men det börjar hyffsat och det finns mycket att
ta av i taket än.den är dock 1140mm2 som minst nu.
lyft mm /flöde @28"
2 45
4 101(edit)
6 146.5
8 179
10 196
12 207
14 211.5
16 213.5
18 213.5

Postat: mån okt 25, 2010 8:21 am
av norrback
Martin H skrev:
lyft mm /flöde @28"
4 107
6 146.5
8 179
10 196
12 207
14 211.5
16 213.5
18 213.5
Du kan inte ha så högt flöde på låga lyft... kanske nåt läckage?
Med 46mm så inget mera än 2mm 48cfm och på 4mm 97cfm.
Med 53mm och riktigt rak vw typ4 kanal 56 på 2mm och 113cfm på 4mm.
52mm ventil, PINTO billet flödar 330cfm på 16mm. Den ger 54cfm på 2mm och 106cfm på 4mm.
/Andre'
Postat: mån okt 25, 2010 9:22 am
av Tommy Luhr
jag har på en 530 med std ventiler vid två mm 54 cfm och vid 4 mm 101,3 cfm.
Den är jag 99% säker på att den inte läcker nått.
Inte nått som gör några många cfm iaf.
det är med radiesäte och tre vinklar på ventilen

Postat: mån okt 25, 2010 9:41 am
av norrback
Flödet på 4 och 6mm är helt I proportion till flödet på 2mm.
Dvs.
2mm 45cfm
4mm 90cfm
6mm 90+45cfm = 135cfm
53?? Pa 2mm kanske?
107
146
2 till 4mm 53 cfm ökning men från 4 till 6mm endast 39cfm...
/Andre'
Postat: mån okt 25, 2010 10:13 am
av Martin H
nä jag har inget läckage. kör alltid upp i 28" innan jag öppnar ventilen.
men upp till ca 100cfm brukar jag bara köra 2motorer och då brukar jag får lite mer flöde än med 3. tror jag har turbilens eller nåt i bänken som påverkar flödesskalan ska bygga en låda över motorerna inne i bänken så de bara får en sugpunkt. nåja kommer inte ihåg om jag körde 2 el 3motorer då jag testade erlands lilla platta. det enda jag vet är att jag kört 2 motorer och fått samma låglyft flöde på toppar jag flödat hos jens. ska också tillägga att jag kör med 282cfm orffice så 97 eller 107 cfm gör inte stora utslag på skalan. men från 6mm och uppot är det som det ska.
edit: var ner och körde en gång till på 2 o 4mm och fick 45 o 101cfm dubbelkollade läckage och att bänken står i våg, nå mer kan jag inte göra
och så är den kallibererad.
/martin
Postat: lör okt 30, 2010 9:15 pm
av Martin H
idag har jag flödat toppen ni ser i första inlägget i denna tråd, mest för nöjes skulle då jag alldrig flödat den. och så har jag kollat över bänken lite mer noga. gjorde en kallibereringsplatta när jag hade erlands plattor här och den flödade lika idag som då. åter till 531an, det var mer flås i den än jag förväntade mig den stallade dock vid 12mm, denna bromsade jag om jag inte minns helt fel 202whp@ 7200rpm.såhär i efterhand hade det varit kul att testa ut annat insug/grenrör. men jag var nöjd då
lyft mm /flöde @28"
2/39.5
4/98
6/156
8/197
10/228
12/242
14/242
16/244
Postat: lör nov 06, 2010 12:01 am
av AlexP
Har nu läst igenom hela tråden (tog ca 2tim och 5 öl).
Måste bara säga att jag är imponerad
Några tips, från en som egentligen inte kan något om nått
När det låter dåligt om motor/växellåda/drivlina, stäng av motorn!
Starta när den sista gula lampan tänts, nu kanske ditt chassi blir bättre med dina nya uppdateringar men med den gamla
setupen tog det lååång tid för bilen att verkligen röra sig framåt efter att du sidesteppat kopplingen.
Det kan vara skillnaden mellan vinst och förlust.
/Alex
Postat: lör nov 13, 2010 8:43 pm
av Martin H
hehe kul det uppskattas. du får gärna utveckla det där lite.
I dag kom lite speedparts.

Postat: lör nov 13, 2010 10:35 pm
av stecka
Fan va härligt

dök ju upp fort rackaren..
Postat: sön nov 14, 2010 2:27 pm
av Martin H
jo det gick fort, så nu har man att göra

Postat: mån nov 15, 2010 7:15 pm
av larsat
Den där såg trevlig ut, vad går det på att bygga en hållbar bakaxel?

Postat: tis nov 16, 2010 2:27 am
av Martin H
larsat skrev:Den där såg trevlig ut, vad går det på att bygga en hållbar bakaxel?

väldigt induviuelt beroende på vad du har för kontakter och kan göra själv. men 15000 o uppåt om det ska vara nya grejor.
Postat: sön nov 21, 2010 2:43 am
av Martin H
så där då har jag fått axlarna också, volvo skivorna passade exakt och
alla mått var som jag beställde otroligt

nu rör väl knappast
det mig men en kul sak, det stod att de byter ut axlarna om man vrider dem inom 10 år. här må det väl var hänt men i usa där det kan bli hundratals repor per år
volvo vs 40spline
nu har jag i stort sätt kapat klart så nu blir det en aning klurade och mätning.
men ska börja med att hitta på nån vettig infästning för tvärbalken i sparklådorna. om man bockar en 3mm plåt och svetsar fast i sparklådan
och sen ställer huvudbågen på är det nån som vet om det om det måste vara org golv under den plåten. tänkte först ställa h-bågen på tvärbalken
men då kommer den så långt bak.

Postat: sön nov 21, 2010 5:11 am
av RWHP
FRÄNT

Ja dom där drivaxlarna såg ut som dom kan tåla lite stryk
