Sida 67 av 93

Postat: sön nov 21, 2010 1:27 pm
av Fredde Holmgren
Hur fort har du tänkt få åka med bilen? kolla regler innan du börjar bygga.

Postat: sön nov 21, 2010 1:57 pm
av Kökarmicke
Som sagt kolla regler.. När jag backhalfade min kadett förut fick jag inte åka under 10.0 med den för att jag inte hade rören i golvet framåt som krävdes. För övrigt var allt byggt för att få åka fortare

Postat: sön nov 21, 2010 1:58 pm
av RWHP
Blir väl ett 25:1 chassi de här 8) Nä men 7.50 tag kanske?

Postat: sön nov 21, 2010 3:30 pm
av Fredde Holmgren
Såhär mycke rör behöver du i golvet för 7.50 chassi, men det är en massa mått som ska stämma beroende på vart man sitter o.sv.. beställ en 25.4 elelr 25.5 spec från sfi foundation om du tänkt att bilen ska vara godkänd ner till 7.50. Annars är det att kolla sbf gamla 7.50 regler och då kommer bilen få gå ner till 8.50.

Bild

Postat: sön nov 21, 2010 5:54 pm
av Martin H
det blir sbf regler. varför det blir helbur är därför att karossen inte kommer ha nån bärande funktion samt att reglerna säger det om jag skulle lyckas köra en nia. micke om jag förstår sbf reg rätt så behöver man inte det nedre horisontala stagen om man har kryss i dörren.
ang infästningen i karossen så står det bara att buren ska stå på 150x150
plattor som det rek att man bockar så de går upp en bit på sparklådan.
sen vet jag det godkänns andra lösningar beroende på bilkonstruktion tex att man bygger låder och ställer buren på. så det jag skulle vilja ha förslag på är en bra kontruktion för sammansättning mellan tvärbalken som kickupen sitter i och huvudbåge och sparklåda. tänkte mest på gemensam starkare infästningspunk än att bara ställa huvudbågen på en platta på golvet. och då isåfall slippa org golvet under som jag tycker gör varken till eller från. och utan golvet kan jag sänka ner alltihop när det ska helsvetsas. fram blir det bockade plattor som jag sätter dit sist då kan jag sänka ner buren genom hål i golvet.

Postat: sön nov 21, 2010 9:50 pm
av Nova Jörgen
Fredde Holmgren skrev:Såhär mycke rör behöver du i golvet för 7.50 chassi, men det är en massa mått som ska stämma beroende på vart man sitter o.sv.. beställ en 25.4 elelr 25.5 spec från sfi foundation om du tänkt att bilen ska vara godkänd ner till 7.50. Annars är det att kolla sbf gamla 7.50 regler och då kommer bilen få gå ner till 8.50.

Bild
Den bilden stämmer om man bygger efter SFI 25.4 men bygger du efter SFI 25.5 och har kvar orginal torped och orginal golv så slipper man en del av rören beroende på hur bilen är konstruerad orginal.


Matin
Jag håller med Fredde skaffa SFI 25.4 och/eller 25.5 specen. Det är en god hjälp vid byggandet också.

Postat: sön nov 21, 2010 10:06 pm
av Nova Jörgen
Martin H skrev: tänkte först ställa h-bågen på tvärbalken
men då kommer den så långt bak.
Bild
När du monterar skyddsbåge så ska huvudbågen vara max 152 mm bakom förarens hjälm. Men när du bygger en skyddsbur så har jag inte hittat något max mått på hur långt bakom hjälmen huvudbågen får stå. Så jag skulle ställa bågen på tvärbalken. Detta för att få ett så stabilt chassi som möjligt.

Mvh.

Postat: sön nov 21, 2010 10:14 pm
av Martin H
jörgen det blir nog så, var lite rädd att huvudbågen kom för långt bak då
jag vill sitta som i en kyrkbänk när jag kör, men tvärbalken kommer längre fram än jag först tänkte så jag behöver bara flytta bak huvudbågen ca 1dm mot där jag hade den.

Postat: sön nov 21, 2010 10:47 pm
av Nova Jörgen
Jag har inte hängt med från början i den här tråden så jag måste fråga...
Har du köpt ett färdigt 4-link kit eller tänker du göra ett själv? Det går förståss alltid att kopiera ett bra kit om man har resurserna.

Fördelen med dom flesta färdiga kit är att monterar men dom efter tillverkarens instruktioner så får man rätt geometri på 4-linket. Då blir det mycket bättre med inställningsmöjligheterna.

Postat: sön nov 21, 2010 11:04 pm
av Martin H
göra själv allt annat är uteslutet. är det nåt speciellt i geometrin du tänkte på?

Postat: sön nov 21, 2010 11:50 pm
av Nova Jörgen
Martin H skrev:göra själv allt annat är uteslutet. är det nåt speciellt i geometrin du tänkte på?
Nej egentligen inte. Allting i geometrin påverkar hur spridningen av användbara skärningspunkter fördelas.

Stagens längd kontra hålbildens placering i förhållande till bakaxelns centrumlinje. Radien på övre hålbilden i dom främre fästena samt antal hål och avstånden mellan hålen, med mera, med mera.

Därför har jag använt mig av färdiga kit. Monterat dom enligt tillverkarens anvisningar. Punktat fast dom i chassit och sedan måttat fram alla hålbilder och lagt in allt i mitt 4-link program,

http://performancetrends.com/4link.htm

för att se hur skärningspunkterna hamnar.

Bekymret med 4-link är att det finns så otroligt många justeringsmöjligheter som kan bli fel.

Finessen med 4-link är, att är det rätt gjort så finns det flera justeringsmöjligheter för att kunna få bilen att funka optimalt på olika banor och i olika utföranden.

Mvh.

Postat: mån nov 22, 2010 12:05 am
av carfreak
Diggar detta projekt! Denna bil kommer då gå otroligt fort ;)

Postat: mån nov 22, 2010 12:37 am
av Martin H
insåg jag ställde en jävla dum fråga, självklart förstår jag det finns hur mycket som helst att lära om detta men jag vill hålla det lite basic så jag får köra till sommaren. har hyffsad grund koll på ic cg hålbildsradier mm
sen går det ju få samma ic med fler inställningar och där vore det kul att
få veta de olika inställningarnas påverkan, olika längd på stagen? sen har jag sett en färdig grovinställning på de flästa färdiga kit och det är att de nedre stagen sitter betydligt längre ifrån axelcentrum än de övre, det går ju att kopiera men det vore ju också kul att veta varför.

Postat: mån nov 22, 2010 12:59 am
av carfreak
En bra film som beskriver de olika bakvagns typerna...

http://www.youtube.com/watch?v=JHwoGQPHcRI

Klipp å klistra och testa olika längder ;)

Postat: mån nov 22, 2010 2:13 am
av RWHP
Här har du också en PDF fil jag laddat upp, bra info om geometri, viktförflyttninig osv som är väldigt lättläst

4 link setup