Är de samma bakaxel på alla 140isar

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Är de samma bakaxel på alla 140isar

Inlägg av 140Rally »

alltså själva axeln? passar tex en -74 på en 72? är ju andra bussningar enligt KG på tvärstaget tex.. passar de från 240 med kanske?
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

och går det att bara byta tex bakaxel röret? det som drivaxeln sitter i! tänkte det bore va lite smidigare istället för att behöva flytta över allt innehåll från min gamla axel!
DanneICE
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 30, 2006 8:53 pm
Ort: Kalix

Inlägg av DanneICE »

Lånar tråden litegrand.
1031 bakaxeln som sitter på 240 (vet ej om det var glt eller turbo) passar den rakt av, vad håller den för för effektuttag?
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

som sagt nån som vet? får ju inte ha 240 axel på min eftersom de är en rallybil o får inte sätta dit nå annat! o hur är det med att montera klumpen i den nya axeln? måste de schimsas o de eller är de bara bulta i??
DanneICE
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 30, 2006 8:53 pm
Ort: Kalix

Inlägg av DanneICE »

Nu har jag en 142 -74 så då såg jag nånstans här i forumet att det är samma som på 240 bilarna? stämmer det?
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

se innfestning av panhardstag,er det LAANGT eller kort :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

240 har inte samma..den är smalare mellan hjulen och skiljer lite på infästningen. Men ganska enkelt att göra om så den passar om man vill de.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Och tar du t.ex en -74 axel och monterar rakt av på en -69 så kommer hjulen så långt fram att däcken vill ta mot karossen framåt..dessutom böjer sig fjädrarna som ett liggande U!

Fick själv upptäcka de i ungdomens dar då de var lite bråttom med bilen för att kunna åka till utbildning..:-) Fick montera tillbaka axeln från -69 igen och svetsa den.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

beror inte detta på att det är olika längd på bärarmarna från 1972 och framåt gentemot de äldre, eller bytte du bara själva axeln ?
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Jo visst är de så..men jag räknar oftat med att man flyttar över axeln komplett med bärarmarna och stag. De brukar ju vara lite jobb med att få lös axeln från bärarmarna..så om dem inte är dåliga finns annars ingen anledning att ta lös bärarmana.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Men att de skulle skilja på bärarmarna var något jag inte visste då för ca 10 årsen..utan fick surt lära mig natten då jag skruvade bil till 05:30 på morgonen och skulle åka 06:00.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Skriv svar