B230F sprut till turbo
Moderator: backeliten
B230F sprut till turbo
Om jag sätter ett sprut från en B230F till en B21ET vad måste jag då göra om för att detta ska funka smärtfritt? Tar emot alla tips och tillrättavisning
mm
det var så jag menade? om det går att flytta sprutet från en b230f till min b21et?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
- Ort: Sörmjöle
- Kontakt:
Jaha de va så du menade. Då förstår jag.emil skrev:det är ju inte direkt så att b230F-insprutningen är gjord för turbobruk.
frågan var hur man ska göra för att få det att funka smärtfritt. Det jag skrev är nog tyvärr enda sättet
Byt till megasquirt eller dylikt om du vill göra det smärtfritt. Då kan du även justera bränsle och tändning...
okej
vad är megasquirt? men det går inte att plugga b21et toppens spridarhål och sätta b230f sprut och insug? eller någon som har en förgasare för turbobruk, eller ett insug med rör till b21et? MVH Andre
Gabbe, här är Nordiska MegaSquirt-sidan med forum: http://msnordic.mine.nu/
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
tack
tack mattias. Men det går inte att göra med B230F sprut? Eller om man vänder på det och flyttar turbo och ic till en B230F motor? MVH Andre[/url]
Förutsatt att sprutet är tänkt att kunna hantera överladdning så måste du ta reda på vad den använder för insignal, om den bara använder vinkeln på gas-spjället .. då är det kört med det sprutet. Du behöver en som använder LMM, MAF eller eller helst MAP-sensor.. Hur som helst så måste det mappas om, och då är ett sprut som är enkelt att mappa/programmera själv att föredra.
(Jag är ingen expert på standard-sprut, men MegaSquirt har jag men inte i någon bil)
(Jag är ingen expert på standard-sprut, men MegaSquirt har jag men inte i någon bil)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
tack
okej okej! nej jag har en halv färdig B21ET. har inte alla delar till sprutet och jag vet inte ens om det är rätt sprut! det är ett mekaniskt. men jag skulle ha haft röret och insuget som går från turbon. vet du av något? mvh andre
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
- Ort: Sörmjöle
- Kontakt:
Re: tack
Är det ett mekaniskt så är det nog ett K-jet och de är rätt då..Gabbe skrev:okej okej! nej jag har en halv färdig B21ET. har inte alla delar till sprutet och jag vet inte ens om det är rätt sprut! det är ett mekaniskt. men jag skulle ha haft röret och insuget som går från turbon. vet du av något? mvh andre
230f
Jag har ett 230f sprut på min B23 turbo. Det funkar bra fast jag har bytt bränsle boxen till en från 740 turbo. Om det är ett LH 2.2 du har så finns det ingen svänghjulsgivare utan det sitter en hallgivare i fördelare.
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Jaså inte? Sitter det inte LH-jetronic på dom?Lumpan skrev:Jaha de va så du menade. Då förstår jag.emil skrev:det är ju inte direkt så att b230F-insprutningen är gjord för turbobruk.
frågan var hur man ska göra för att få det att funka smärtfritt. Det jag skrev är nog tyvärr enda sättet
Byt till megasquirt eller dylikt om du vill göra det smärtfritt. Då kan du även justera bränsle och tändning...
Luftmassemätare funkar ju fint till turbo.. det är i stort sett samma sprut som till b23et mfl.
(det finns en kille i mina trakter som tar 1500kr för att fixa chippet i dom spruten.. Han löder i en sockel och så har en programmerare för dom chippen.)
Men det klart, MS är alltid ett bra alternativ!
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon