164:an kvaddad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

164:an kvaddad

Inlägg av marmander »

Nu har jag kommit lite framåt med vinterns pyssel, räknar med intensivt arbete in i det sista...

"Att göra lista":

*Bygga ford 9"
*Bygga om hela bakramen och hjulhusen.
*bygga ny framvagn med kuggstång; uniballs; coil overs:
*flytta kylet till skuffen
*bygga nytt bränslesystem
*göra nytt elsystem
*bygga kolsyrekylning till IC'n
*bygga ny instrumentbräda
*bygga om buren och svetsa ihop den med tak och balkar etc.
*bygga nytt bromssystem, bromsvåg, brembo- och wilwoodprylar :)
*bygga nytt insug och grenrör
*Ny kam, nya ventiler, portning, nytt block etc.

Lite bilder på
Prismabanjon jag svetsade ihop igår, gjord i domex 640 plåt :)
Ska svetsa på fästena när jag får hem dom från laserskärningen..
Bild
Bild
Bild

Monterade ihop klumpen för några dagar sedan, 35-splines lättviktsspole och 4,33:1 utväxling.
bBild
Bild
Köket fick vara verkstad en eftermiddag :)
Bild
Bild
Bild
Bild

Kommer uppdatera när det händer ngt nytt!

/Simon
Senast redigerad av marmander den tis aug 14, 2007 12:50 pm, redigerad totalt 30 gång.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Riktit ballt detta!!! Hur bred blir axeln?? Jag ska me köra 9tummare i min 142a, är de samma spårvidd på en 142 o en 164a?? Vad är de för klump du kör??
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

klabbe.p skrev:Riktit ballt detta!!! Hur bred blir axeln?? Jag ska me köra 9tummare i min 142a, är de samma spårvidd på en 142 o en 164a?? Vad är de för klump du kör??
Den blir ca 1280 mellan anliggningsytorna på bromsskivorna.

Alu-huset, spolen, drivaxlarna och hjullagren är från Strange Engineering och resten är från Richmond.

142 och 164 har samma spårvidd. har för mig att bakaxeln är ca 1415-1420mm bred.

Med klump menar du alltså själva "centre section" eller?
Den gröna har jag bara använt för att kunna svetsa ihop allt rakt. går en axel rakt igenom och har bussningar i lagerlägena, rören och lagerändarna.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

snyggt, med det där tempot är du ju klar till jul!
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Stiligt!
Axel Wall
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Tackar :)

Jag kommer förmodligen bli färdig med alla fästen i helgen, därefter ska jag börja tillverka länkarmarna till framvagnen.

Försöker hela tiden fylla ut ledig tid med ngt jobb på bilen ;)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

Nu är han i byggar taget det är fint det ska komma förbi o titta nån helg framöver lycka till :lol:
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ja, nu har det börjat röra på sig, men det har inte riktigt tagit fart än ;)

om ett par veckor bör det ha hänt en del...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Nu har det hänt lite mer i garaget :)
Banjon har fått fästen och svetsjiggen är borttagen, nu ska den snart på avspänningsglödgning och sedan kulblästring och ytbehandling.
Bild
Bild
Bild

Har kapat och svetsat en del... (bara början..)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

länkarmarna till framvagenen är tillverkade, men har inga bilder än.

räknar med att bilen står på alla fyra till jul ungefär :D
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

snyggt!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är grymt jobbat! Fina genomtänkta tekniska lösningar som vanligt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

kul att höra :)

Framvagnen kommer bli väldigt häftig, hoppas få hem plåtarna till den nu i veckan..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Köttig
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: fre aug 26, 2005 4:21 pm
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Köttig »

Riktigt hårigt!! :hey:
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

grymmt! :D
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Om jag är imponerad av din bil?

Ja, det kan du ge dig fan på! :shock:
Skriv svar