bmw 520 e12 turbo...uppstarten sida 11

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

bmw 520 e12 turbo...uppstarten sida 11

Inlägg av tony »

bilen är en 1974 års mod M10 2 liters motor med t16 turbo..[img][img]http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06090000-06099999/640x480/6091072.jpg[/img] :wink: :wink: [/img]
Senast redigerad av tony den fre jul 02, 2010 8:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

just nu

Inlägg av tony »

så påtar jag i hop en värre maskin (lite framåt i tiden)..få se om den hamnar i e12 an ...

http://www.pixbox.se/pic_show_id26049196.html
Senast redigerad av tony den lör maj 30, 2009 10:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

jag antar att du kommer att staga upp turbon med dendär placerigen?`Med ett gt aggregat i den dim så knäcker den nog grenröret i första fartgupp :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Norman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön jun 13, 2004 6:04 pm
Ort: Umeå

e12

Inlägg av Norman »

måste bara säga att bilen ser helrätt ut, e12 är kul att se
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

Inlägg av tony »

robban skrev:jag antar att du kommer att staga upp turbon med dendär placerigen?`Med ett gt aggregat i den dim så knäcker den nog grenröret i första fartgupp :)
Ja det blir nå stadgat..sen så tillkommer ju en wastergate ochså..(down pipe)

så om det glöder så blir det ju givetvis mjukare..
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

DET ROLIGA

Inlägg av tony »

BLIR VÄL BLOCKET.. LITET BORR.. LÄTTASTE VEVEN..525 ANS VEVSTAKAR.
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

har

Inlägg av tony »

har blocket på bänken ..om ni kollar noga så ser ni att det inte har nå fryspluggar...

84 mm borr...

stabilt. :wink:[img][img]http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06120000-06129999/640x480/6120243.jpg[/img][/img]
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

vevaxel

Inlägg av tony »

vevaxeln tar jag den lättare modellen.. den med 525 stakarna på bilden...skiter i balansen... som vissa snackar om.

tjänar ungefär 4st orginal stakar i vikt.


[img][img]http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06120000-06129999/640x480/6120242.jpg[/img][/img]
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

visst vet du att den "lätta" veven är en 1600/1800 vev med mindre slag än den andra som är en 2l vev med 80mm slag? :?
kul bygge annars :santa:
Bild
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

JA

Inlägg av tony »

JAPP...
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

vart ha du tänkt att lägga max effekt? frågan är om de är värt att varva så hemskt mycket, vilken kam kommer du att köra? Du lär juh förlora en hel del botten med den veven :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Piero Leoni
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: ons feb 08, 2006 1:56 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Piero Leoni »

Kul att det är fler som snickrar på fem seriens slagskepp :wink:
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

jo

Inlägg av tony »

Piero Leoni skrev:Kul att det är fler som snickrar på fem seriens slagskepp :wink:
jo men man känner sig ensam i bland i

:lol:

ja man förlorar lite i botten ...men en maskin som svarar bra från botten

till ex 8000 rpm :twisted:

då skiter man väl i botten.. 8)

ska köra med 4.11 i utväx..kammen!! få se vad det blir för kolvar.

kan ju borra den till max ochså?
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Vänta nu, va sa du nu? Vilken kam skulle du köra med ?
Piero Leoni skrev:Kul att det är fler som snickrar på fem seriens slagskepp :wink:
Jaa när ska du lägga upp en tråd då?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

JA

Inlägg av tony »

:D JAG MENADE bakaxel utväxlingen på bilen ...4:11 :D

Kamaxeln funderar på nå 300 graders...berorväl lite på kolvar å sånt

får fundra ut nå passande..(förslag)

har planer på borra 90.. köra med arp bultar och riktig topplockspakning.

grenröret blir väl klart i januari..

har i dag klurat ut vart wastergaten ska sitta å pysa..
Skriv svar