vatteninsprutning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

vatteninsprutning

Inlägg av Hogdalracing »

hej är det någon som kan säga mig vad detta är för slang,, ser ut som om den kommer ifrån vattenkanalerna i toppen till starx efter förgasaren ,,

är det vatten insprutning eller nån kylning av nått slag? eller någon som vet ?

har markerat slangen med rött!

den som kommer ut av förgasaren igen mynnar ut i luften, men vet inte om den har nått samband med den ingående

Bild
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

min gissning är att det är nån typ av förvärming av insuget
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

det är förvärmning för insuget..det såg ut som den turboinstallationen har vart där ett tag :)
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

hur långt ifrån uppstart är det?
Bild
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

hej

Inlägg av Hogdalracing »

Den har startat men den går dåligt på orginal tändinställning.

dock när jag flyttar fram tänkablarna ett hack så går den mycket bättre?? vad kan det vara för fel? har det med drevet på kamaxeln att göra??

tacksam för svar

och tack för svaret på min första fråga. Men varför värma röret när det e kall luft man vill ha? E det för att spara turbon eller för Miljösynpunkt?
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en förvärmning krävs för att inte soppan ska rinna in i turbon.


vad kör du för tändinstälning??
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

vad menar du med att "om du flyttar fram tändkablarna ett hack så går den bättre"?? varje gång eller?
har du kollat att tändningen står rätt? och att kablerna sitter i tändföljd?
Bild
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

hej

Inlägg av Hogdalracing »

jo för när jag har ställt fördelaren som jag tycker den skall stå, så går den bara igång om jag har vridit fördelaren max motsols. Men om jag flyttar tänkablarna ett hack framöver ( alltså ettan på 2 an och 2 an på 3 o.s.v.)
då går det att ställa motorn så att den går bättre.

Men när jag strobar motorn då så ser man inte 0 läget på remskivan.?

Så nu har jag gjort så att jag har ställt (oljepumpsdrevet) en kugg framför där den skall vara. Och då ser jag 0 märkningen på remskivan.. men då är det så här, att när jag strobar motorn nu så vill den gå dåligare ju närmare 0 markeringen den kommer

Och det ä en lång bit kvar tills man börjar närma sig markeringarna?''

Någon som har en aning om vad det kan vara ??
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hej

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hogdalracing skrev:jo för när jag har ställt fördelaren som jag tycker den skall stå, så går den bara igång om jag har vridit fördelaren max motsols. Men om jag flyttar tänkablarna ett hack framöver ( alltså ettan på 2 an och 2 an på 3 o.s.v.)
då går det att ställa motorn så att den går bättre.

Men när jag strobar motorn då så ser man inte 0 läget på remskivan.?

Så nu har jag gjort så att jag har ställt (oljepumpsdrevet) en kugg framför där den skall vara. Och då ser jag 0 märkningen på remskivan.. men då är det så här, att när jag strobar motorn nu så vill den gå dåligare ju närmare 0 markeringen den kommer

Och det ä en lång bit kvar tills man börjar närma sig markeringarna?''

Någon som har en aning om vad det kan vara ??
försök att få ca 25 grader max utslagen fördelare utan vac inkoplat.

kolla att du har vridit rattar mm rätt på strobben.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6059
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Inte blandat ihop vilket håll fördelaren snurrar då?
Iofs kanske inte en b30 ens går då, men det är ett klassiskt b20-fel =)
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Har du haft lös remskivan på veven? Den går nämligen att sätta på tre sätt på B30:n
Användarvisningsbild
twofårty
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: mån dec 12, 2005 6:55 pm
Ort: Pite

Inlägg av twofårty »

Säger som föregående. Jag har själv nyss gjort den tabben å satte medbringaren till remskivorna fel. Vrid runt motorn till 0 och stick in en mejsel i tändstiftshålet på 1ans cylinder. Då ska du ju känna att kolven är helt uppe.
240GL -81, snart TIC
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Försökte hea sommare med en biltema strobblampa fick tändningen ca 90efter tdc. Det va lampan som inte funkade.
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

hej

Inlägg av Hogdalracing »

okej,, så den går att såtta på 3 olika sätt?? då ligger felet antagligen där, har stuckit in en skruvmejsel och kolven e inte där. den e då och skall vända för att komprimera.
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
twofårty
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: mån dec 12, 2005 6:55 pm
Ort: Pite

Inlägg av twofårty »

Japp. Vevaxeln är trekantig där medbringaren sitter. Vrid motorn tills kolven är uppe så flyttar du om medbringaren så den är på 0.
240GL -81, snart TIC
Skriv svar