Renovera B20 2,2L

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Dewali
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: ons apr 06, 2005 7:43 pm

Renovera B20 2,2L

Inlägg av Dewali »

Tjenare har då en borrad b20 motor som ja ska ta och renover å då tänkte ja fråga om det är vanliga b20 lager som ska användas eller blir det några andra? och vart finns dom billigaste lagrerna? sen har ja en fråga angående vevaxeln ska den kunna gå att rucka nån mm fram å tebax när den sitter fast i blocket? Det här blir mitt första rep projekt så kom gärna me tips på saker man ska tänka på när man ska renovera.
Tack på förhand /Johan
Toyota Celica GT Coupe -75
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Man kan ju inte vara säker om de är byt till överdim någon gång tidigare. Så de bästa är nog att du tar lös lagren och tittar vad de står på dem. Standard lager är märkt STD medans andra är märkt med ett nr t.ex 0,30
Sen passar du på att titta på veven så den inte behöver slipas om.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Användarvisningsbild
Hanky
För mycket laddtryck
Inlägg: 422
Blev medlem: tor dec 18, 2003 10:31 am
Ort: Vagnhärad

Inlägg av Hanky »

Köp en haines repbok för typ en volvo 140 eller så, där står det bra beskrivet alla toleranser och alla moment du ska ha.
:)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Jag brukar köpa renoveringprylar hos kg, tycker han har rätt bra priser överlag. brukar vara Vandelvell/Clevite lager där ocskå.
www.kgtrimning.com
Dewali
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: ons apr 06, 2005 7:43 pm

Inlägg av Dewali »

Tackar för svaren. Ska ta å fara på garaget imorrn igen och kika vad det är för lager, sen så blir det nog att inhandla en haynes rep bok också =)
Toyota Celica GT Coupe -75
Dewali
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: ons apr 06, 2005 7:43 pm

Inlägg av Dewali »

Sådär nu har jag varit på garaget å tagit upp några lager och kikat. Det som stod på lagrena var Ramlager: 4331 och på Vevlager: 4333 sen så var det nån slags symbol före numret
Toyota Celica GT Coupe -75
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Inlägg av vinkelkapen »

då är det nog orginal var så på mina också och orginal lagrena glappa inget och det stod inte ens STD nånstans på dom
e34 m20b25 turbo @1bar
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Ja då vet du ju att du bara behöver köpa standard lagerna. Förutsatt att veven inte är dålig och måste slipas om.

De är billigast i KG om de inte höjt sista veckorna.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Dewali
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: ons apr 06, 2005 7:43 pm

Inlägg av Dewali »

Okej va bra så då ska ja ta å beställa nå lager då. Och om du har svängarna förbi bjurholm får du gärna kom förbi å kik så det ser bra ut!
Toyota Celica GT Coupe -75
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Japp, de gör jag!
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Dewali
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: ons apr 06, 2005 7:43 pm

Inlägg av Dewali »

Sådär nu har man fått hem lager och packningar till motorn. Hade tänkt att börja byta lager i kväll men tänkte höra om det är nå specielt ja ska tänka när ja byter lager ?
Toyota Celica GT Coupe -75
Benny Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
Ort: Öreström

Inlägg av Benny Nilsson »

tja johan. Tänk på att allt ska vara rent, olja absolut inte baksidan på lagren, kom också i håg att kolla axialspelet på det bakersta ramlagret tror de var 0,10 mm,
Skriv svar