Inköp av svets, Vad ska jag välja??

Tjata om vad som helst .
Löwen
För mycket laddtryck

Inköp av svets, Vad ska jag välja??

Inlägg av Löwen »

Hej jag ska skaffa en ny svets till garaget, den ska klara att svetsa alu å vanligt järn. är rättså grön på svetsar men som jag fattat de är de bäst att sattsa på en MIG/MAG eftersom att dom är lättast och svetsar snabbare än en TIG och att en AC/DC TIG är dyr. Svetsen för kosta max 8k med allt å de ska inte vara nå skit. vad tror ni om Julas Svets Mig/Mag 30-180 Ah för 6500kr?? eller julas ESAB svets origo MIG c170 400V???

MVH//Löwen
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck

Inlägg av Göte »

http://www.drift-underhall.se/

Deras svetsar är redigt najs. står en sådan i garaget som funkar perfa.
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Benny Nilsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Benny Nilsson »

En bra tumregel när man ska köpa svets är att inte se så mycke vad som står på framsidan. De viktiga brukar stå på en skylt på baksidan.

Billit är oftast också billit. De är därför de brukar luta åt Esab, kempi mfl om man vill ha en riktig svets.

Sen ska jag erkänna att jag inte provat så många av dom här nya billiga svetsarna som kommit så jag ska inte dömma ut dom heller.

Mvh Benny
Jimmy Nilsson
Forumsberoende

Inlägg av Jimmy Nilsson »

Vissa billigare svetsar brukar ha samma innehåll som kemppi och esab, men är nog bättre att köpa en riktig än att leta reda på en billigare med rätt innehåll.
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
André Nilsson
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av André Nilsson »

migatronic är också bra svetsar. vet att swedool säljer dom 8)
Simon01
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon01 »

Vi har en Migatronic på jobbet och den funkar bra. Min far köpte en billigare svets för ca 5000, tror den hette Migrite, rena skiten var det iallafall. Så mitt tips är att hellre köpa en begagnad proffssvets än att köpa en ny snikmodell :wink:
magnusss
För mycket laddtryck

Inlägg av magnusss »

telewin är oxå jävligt fina svetsar!! men julas esab, funkar nog bra! och den är ju inte heller så hämst dyr!
Benny Nilsson
För mycket laddtryck

Simon01 skrev:Vi har en Migatronic på jobbet och den funkar bra. Min far köpte en billigare svets för ca 5000, tror den hette Migrite, rena skiten var det iallafall. Så mitt tips är att hellre köpa en begagnad proffssvets än att köpa en ny snikmodell :wink:
Precis min åsikt också, bättre att köpa en beggad märkessvets, man har också bättre support, reservdelar mm om den går sönder
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende

Inlägg av Johan Posth »

Ja reservdelar till Esabsvetsar är inge svårt att få tag på, mamma som tillverkar alla reservdelar på esab:D
Johan Posth, Laxå
070-2390054
bumbi
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av bumbi »

jag har en esab 180 amp finns i jula å den funklar mkt bra tycker jag
ska du ha en svets köpe en 3 fas mkt stabilare än en 220 v

men ska du kunna svetsa alu köp en med dragande handtag
visst de går med teflån trådledare å grejer men man blir lätt skit irriterad när det blir trassel 7 ggr i minuten om man inte har slang paketet spikrakt
och för guds skull köp ett känt märke typ fronius kempi osv
placera punkter på valfri plats i texten ovan"
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja har en biltema 180 ampere den funkar alldeles utmärkt ifall de är nån som undrar, men jag tror inte du kan svetsa alu med en MIG/TIG, de ska ju gå men är det nån som gör det?
Benny Nilsson
För mycket laddtryck

larsat skrev:ja har en biltema 180 ampere den funkar alldeles utmärkt ifall de är nån som undrar, men jag tror inte du kan svetsa alu med en MIG/TIG, de ska ju gå men är det nån som gör det?
Hur menar du nu? En vild gissning är att det svetsas mer alu med mig än tig än om man inte kan jämföra resultaten kanske.

Som det sägs här ovanför så är det nästan ett måste med push/pull handtag än om de går utan också.
Löwen
För mycket laddtryck

Inlägg av Löwen »

tack för allla svar, har varit på jula nu och inhandlat deras näst värsta ESAB och en autoavbländande svetsskärm ;)

//Löwen
P-O
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av P-O »

Svets då skall det nog vara esab har en gammel på esab mig på 500 ampere med matarverk vid sidan om, den funkar bra sen har jag även en italiensk svets Cebora 220 volt och den funkar faktiskt förvåandesvärt bra
väldigt nöjd med den. Svetsar som jag tycker funakr bra Esab, Cebora
Kempii, Filarc, . Sen Ceboran är prisvärd inte så dyr
Plast härdar kropp å själ
bumbi
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av bumbi »

visst esab är bra till järn men ej till alu. Enligt rykten på byn
placera punkter på valfri plats i texten ovan"
Skriv svar