Inköp av svets, Vad ska jag välja??
Inköp av svets, Vad ska jag välja??
Hej jag ska skaffa en ny svets till garaget, den ska klara att svetsa alu å vanligt järn. är rättså grön på svetsar men som jag fattat de är de bäst att sattsa på en MIG/MAG eftersom att dom är lättast och svetsar snabbare än en TIG och att en AC/DC TIG är dyr. Svetsen för kosta max 8k med allt å de ska inte vara nå skit. vad tror ni om Julas Svets Mig/Mag 30-180 Ah för 6500kr?? eller julas ESAB svets origo MIG c170 400V???
MVH//Löwen
MVH//Löwen
http://www.drift-underhall.se/
Deras svetsar är redigt najs. står en sådan i garaget som funkar perfa.
Deras svetsar är redigt najs. står en sådan i garaget som funkar perfa.
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
-
- För mycket laddtryck
En bra tumregel när man ska köpa svets är att inte se så mycke vad som står på framsidan. De viktiga brukar stå på en skylt på baksidan.
Billit är oftast också billit. De är därför de brukar luta åt Esab, kempi mfl om man vill ha en riktig svets.
Sen ska jag erkänna att jag inte provat så många av dom här nya billiga svetsarna som kommit så jag ska inte dömma ut dom heller.
Mvh Benny
Billit är oftast också billit. De är därför de brukar luta åt Esab, kempi mfl om man vill ha en riktig svets.
Sen ska jag erkänna att jag inte provat så många av dom här nya billiga svetsarna som kommit så jag ska inte dömma ut dom heller.
Mvh Benny
-
- Forumsberoende
-
- Ganska mycket laddtryck
-
- För mycket laddtryck
Precis min åsikt också, bättre att köpa en beggad märkessvets, man har också bättre support, reservdelar mm om den går sönderSimon01 skrev:Vi har en Migatronic på jobbet och den funkar bra. Min far köpte en billigare svets för ca 5000, tror den hette Migrite, rena skiten var det iallafall. Så mitt tips är att hellre köpa en begagnad proffssvets än att köpa en ny snikmodell
- Johan Posth
- Forumsberoende
jag har en esab 180 amp finns i jula å den funklar mkt bra tycker jag
ska du ha en svets köpe en 3 fas mkt stabilare än en 220 v
men ska du kunna svetsa alu köp en med dragande handtag
visst de går med teflån trådledare å grejer men man blir lätt skit irriterad när det blir trassel 7 ggr i minuten om man inte har slang paketet spikrakt
och för guds skull köp ett känt märke typ fronius kempi osv
ska du ha en svets köpe en 3 fas mkt stabilare än en 220 v
men ska du kunna svetsa alu köp en med dragande handtag
visst de går med teflån trådledare å grejer men man blir lätt skit irriterad när det blir trassel 7 ggr i minuten om man inte har slang paketet spikrakt
och för guds skull köp ett känt märke typ fronius kempi osv
placera punkter på valfri plats i texten ovan"
-
- För mycket laddtryck
Hur menar du nu? En vild gissning är att det svetsas mer alu med mig än tig än om man inte kan jämföra resultaten kanske.larsat skrev:ja har en biltema 180 ampere den funkar alldeles utmärkt ifall de är nån som undrar, men jag tror inte du kan svetsa alu med en MIG/TIG, de ska ju gå men är det nån som gör det?
Som det sägs här ovanför så är det nästan ett måste med push/pull handtag än om de går utan också.
Svets då skall det nog vara esab har en gammel på esab mig på 500 ampere med matarverk vid sidan om, den funkar bra sen har jag även en italiensk svets Cebora 220 volt och den funkar faktiskt förvåandesvärt bra
väldigt nöjd med den. Svetsar som jag tycker funakr bra Esab, Cebora
Kempii, Filarc, . Sen Ceboran är prisvärd inte så dyr
väldigt nöjd med den. Svetsar som jag tycker funakr bra Esab, Cebora
Kempii, Filarc, . Sen Ceboran är prisvärd inte så dyr
Plast härdar kropp å själ