Hjälp med tändinställning Sachs SA290

Allt inom snöskotrar
parbring
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons feb 07, 2007 11:36 am
Ort: Skellefteå

Hjälp med tändinställning Sachs SA290

Inlägg av parbring »

Min Sachs SA290 bara baksmäller och vill inte starta. Kikar tändningen, och brytarkontakterna är som mest öppna med kolven i botten. Ställer 0,45 mm på övre vändläge, men dom fortsätter öppna när jag vrider motorn framåt.
Jag hittade detta:
http://www.4ever300.com/bilder/ovrigt/sachs-1cyl.jpg

Men är tyvärr inte så hjälpt av dessa data då jag inte riktigt vet hur jag ska gå till väga.

Tacksam för svar!
| Ockelbo 600-2 ´75 | Ockelbo 300 ´69 | Mercedes 220D ´72 | Ford Capri ´77 | Volvo 145 ´70 | Mercury Meteor ´63 |
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)
parbring
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons feb 07, 2007 11:36 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av parbring »

Skulle jag tex kunna gå tillväga så här?

Ställer kolven i övre vändpunkt. Stoppar ner en liten metallstav i tändstiftshålet och gör en markering just vid kanten. Timing BTDC på en Sachs ska vara 4-4,5 mm, så jag gör en markering denna distans UNDER den första markeringen. Vrider motorn bakåt tills denna markering ligger jäms med kanten och justerar brytarkontakterna till 0,4 mm i det läget.

Är jag rätt ute?
Och om så är fallet, hur vet jag var tändplattan ska stå?
| Ockelbo 600-2 ´75 | Ockelbo 300 ´69 | Mercedes 220D ´72 | Ford Capri ´77 | Volvo 145 ´70 | Mercury Meteor ´63 |
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

parbring skrev:Skulle jag tex kunna gå tillväga så här?

Ställer kolven i övre vändpunkt. Stoppar ner en liten metallstav i tändstiftshålet och gör en markering just vid kanten. Timing BTDC på en Sachs ska vara 4-4,5 mm, så jag gör en markering denna distans UNDER den första markeringen. Vrider motorn bakåt tills denna markering ligger jäms med kanten och justerar brytarkontakterna till 0,4 mm i det läget.

Är jag rätt ute?
Och om så är fallet, hur vet jag var tändplattan ska stå?
nej brytaren ska just öppna 4-4.5mm före övredödpunkt.

ställ spelet på 0.4mm först där du har mäst lyft på brytarn!

sen sjusterar du förtändningen genom att vrida hela tändplattan.

obs putsa av brytarn med fint sandpapper!


om du inte orkar va så seriös så putsa brytarn lite, ställ avståndet på 0.4mm sen låter du tändplattan stå där den alltid varit. :wink:
parbring
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons feb 07, 2007 11:36 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av parbring »

Jens Gustavsson skrev: sen sjusterar du förtändningen genom att vrida hela tändplattan.
Men hur vet jag i vilket läge förtändningen ska vara föresten?
| Ockelbo 600-2 ´75 | Ockelbo 300 ´69 | Mercedes 220D ´72 | Ford Capri ´77 | Volvo 145 ´70 | Mercury Meteor ´63 |
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)
parbring
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons feb 07, 2007 11:36 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av parbring »

Och för övrigt kom jag på att det ju sitter tändförställare eller vad det heter på dessa tändsystem. Dvs. en liten typ fjädrad arm inne i svänghjulet som anpassar tändningen efter varvtalet. Ska inte denna spärras i öppet läge vid tändinställning också?
| Ockelbo 600-2 ´75 | Ockelbo 300 ´69 | Mercedes 220D ´72 | Ford Capri ´77 | Volvo 145 ´70 | Mercury Meteor ´63 |
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

parbring skrev:
Jens Gustavsson skrev: sen sjusterar du förtändningen genom att vrida hela tändplattan.
Men hur vet jag i vilket läge förtändningen ska vara föresten?
4 mm före kolven är längst upp, mät med en indekator klocka eller ett sjutmått.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

parbring skrev:Och för övrigt kom jag på att det ju sitter tändförställare eller vad det heter på dessa tändsystem. Dvs. en liten typ fjädrad arm inne i svänghjulet som anpassar tändningen efter varvtalet. Ska inte denna spärras i öppet läge vid tändinställning också?
tror inte det, kolla bara så den inte rostat fast.
parbring
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons feb 07, 2007 11:36 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av parbring »

Hmmm, detta blir jag inte klok på. Brytarkontakter, kondensator och tändspole verkar hela, för gnistan är fin. Stiftet är nytt.

Jag har provat ställa 0,4mm i Ö.D, och resultatet blir då 1,0mm brytargap i N.D.
Jag provade då att sätlla 0,4mm i N.D, men likväll baktänder/smäller bara motorn på startgas, men startar inte alls på bensin.

Dessutom så om jag utgår från Ö.D och vrider motorn 4mm bakåt så går det inte att ställa/avläsa brytarna där, för då är en del av svänghjulet i vägen...

Fattar ingenting. :(
| Ockelbo 600-2 ´75 | Ockelbo 300 ´69 | Mercedes 220D ´72 | Ford Capri ´77 | Volvo 145 ´70 | Mercury Meteor ´63 |
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är när brytarn öppnar som gnistan kommer och det skall ske 4mm före kolven kommer längst upp.
parbring
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons feb 07, 2007 11:36 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av parbring »

Jens Gustavsson skrev:det är när brytarn öppnar som gnistan kommer och det skall ske 4mm före kolven kommer längst upp.

Jo, det stämmer ju, men svänghjulet är ju i vägen för brytarna där. :?: :?

Och vrider jag på tändplattan påverkar ju inte detta brytarkontakternas öppna eller icket öppna någonting...
| Ockelbo 600-2 ´75 | Ockelbo 300 ´69 | Mercedes 220D ´72 | Ford Capri ´77 | Volvo 145 ´70 | Mercury Meteor ´63 |
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

parbring skrev:
Jens Gustavsson skrev:det är när brytarn öppnar som gnistan kommer och det skall ske 4mm före kolven kommer längst upp.

J
Och vrider jag på tändplattan påverkar ju inte detta brytarkontakternas öppna eller icket öppna någonting...
det påvärka när dom öppnar (förtändning) inte hur mycket de öppnar.

sätt dig ned vid motorn och ta en djup funderig på det hela så förstår du nog eller så snackar du med nån som var med på den gamla goda tiden då brytarspets sjusterig hörde till vardagen :)
parbring
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons feb 07, 2007 11:36 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av parbring »

Hmmm, jag tycker jag har grunnat till tusen på det där, och har ju dessutom sedan tidigare ställt brytare både på mopeder och bilar, men här blir jag inte riktigt klok... Jag tycker det är märkligt att svänghjulet täcker brytarna just där vid 4mm före Ö.D....

Sen tycker jag också att motorn borde starta om man ställer tändplattan i "mittläge" och ställer brytarna på 0,4mm i Ö.D. Men den baksmäller bara på startgas då också.
| Ockelbo 600-2 ´75 | Ockelbo 300 ´69 | Mercedes 220D ´72 | Ford Capri ´77 | Volvo 145 ´70 | Mercury Meteor ´63 |
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Ett enkelt och bra sätt är att koppla in en summer, sedan ställer man plattan så att den ändrar ljud precis när tändmarkeringarna står mot varann eller kolven är 4.5mm från topp i ditt fall.
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
parbring
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons feb 07, 2007 11:36 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av parbring »

dezzan skrev:Ett enkelt och bra sätt är att koppla in en summer, sedan ställer man plattan så att den ändrar ljud precis när tändmarkeringarna står mot varann eller kolven är 4.5mm från topp i ditt fall.
Okej. Var hittar jag en sådan summer?
Ingen som går att mäta med tex multimeter?
| Ockelbo 600-2 ´75 | Ockelbo 300 ´69 | Mercedes 220D ´72 | Ford Capri ´77 | Volvo 145 ´70 | Mercury Meteor ´63 |
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

dezzan skrev:Ett enkelt och bra sätt är att koppla in en summer, sedan ställer man plattan så att den ändrar ljud precis när tändmarkeringarna står mot varann eller kolven är 4.5mm från topp i ditt fall.
men då måste kablarna på brytarn tas bort, i detta fall är det nog inte så noga.
Skriv svar