TOYO Scandinavian Dragracing Series
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 109
- Blev medlem: fre okt 13, 2006 4:48 pm
- Ort: Göteborg
TOYO Scandinavian Dragracing Series
Kolla in forumet på deras hemsida.
Där finns nu en tråd på där alla "Modified" räcers kan gå in och diskutera årets säsong.
Gå in och kolla och skriv nått kul.
http://srif.forum24.se/
Regler för 2007
http://www.srif.se/Regler2007.htm
/Kristofer
Där finns nu en tråd på där alla "Modified" räcers kan gå in och diskutera årets säsong.
Gå in och kolla och skriv nått kul.
http://srif.forum24.se/
Regler för 2007
http://www.srif.se/Regler2007.htm
/Kristofer
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
läste lite igenom lite snabbt och såg detta
Restriktorkrav för bilar under 8.50s.
4-cyl: Singel turbo 78 mm / Dubbelturbo 58 mm
5 cyl: Singel turbo 73 mm / Dubbelturbo 56 mm
6 cyl: Singel turbo 68 mm / Dubbelturbo 54 mm
2 skivig wankel: 80 mm / Dubbelturbo 59 mm
T04 turbofläns krav tillämpas ej i cupen.
varför börja jävlas med restricktor i dragrace? jag har hållit på med rally och restricktor turbo och det är ett helvette rakt igenom, varför ens bry sig om restricktioner i dragrace?
är det för många bilar som kör eller?

Restriktorkrav för bilar under 8.50s.
4-cyl: Singel turbo 78 mm / Dubbelturbo 58 mm
5 cyl: Singel turbo 73 mm / Dubbelturbo 56 mm
6 cyl: Singel turbo 68 mm / Dubbelturbo 54 mm
2 skivig wankel: 80 mm / Dubbelturbo 59 mm
T04 turbofläns krav tillämpas ej i cupen.
varför börja jävlas med restricktor i dragrace? jag har hållit på med rally och restricktor turbo och det är ett helvette rakt igenom, varför ens bry sig om restricktioner i dragrace?
är det för många bilar som kör eller?

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag fatta inte varför ? restriktor gör bara saker mycket dyrare och jobbigare, se bara på rally där 4wd klassen i norra sverge har dött ut för att ingen har råd.
sen slår det mycket oretvist mod de med 6cylindrar, varför ska de ha mindre turbo?? i slutändan är det restricktorn som begränsar och då måste alla köra 4cyl då de får ha större.
det som gör att jag vill hålla på med dragrace är att man får bygga och utväckla motorn nästan som man vill!
den dan det går så fort så att det blir faligt så ska man begränsa storleken på motorn eller laddtrycket, att begränsa med restriktor är det DUMMASTE SÄTTET!!
MEN DÅ BORDE MAN KANSE BÖRJA MED ATT BEGRÄNSA TEX TOP-FUEL SOM GÅR LITE VÄL FORT FÖR ATT DET SKA VA SÄKERT?
sen slår det mycket oretvist mod de med 6cylindrar, varför ska de ha mindre turbo?? i slutändan är det restricktorn som begränsar och då måste alla köra 4cyl då de får ha större.

det som gör att jag vill hålla på med dragrace är att man får bygga och utväckla motorn nästan som man vill!
den dan det går så fort så att det blir faligt så ska man begränsa storleken på motorn eller laddtrycket, att begränsa med restriktor är det DUMMASTE SÄTTET!!
MEN DÅ BORDE MAN KANSE BÖRJA MED ATT BEGRÄNSA TEX TOP-FUEL SOM GÅR LITE VÄL FORT FÖR ATT DET SKA VA SÄKERT?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Tycker oxå att det är dumt att lägga in krav på restriktorer.Jens Gustavsson skrev:jag fatta inte varför ? restriktor gör bara saker mycket dyrare och jobbigare, se bara på rally där 4wd klassen i norra sverge har dött ut för att ingen har råd.
sen slår det mycket oretvist mod de med 6cylindrar, varför ska de ha mindre turbo?? i slutändan är det restricktorn som begränsar och då måste alla köra 4cyl då de får ha större.![]()
det som gör att jag vill hålla på med dragrace är att man får bygga och utväckla motorn nästan som man vill!
den dan det går så fort så att det blir faligt så ska man begränsa storleken på motorn eller laddtrycket, att begränsa med restriktor är det DUMMASTE SÄTTET!!
MEN DÅ BORDE MAN KANSE BÖRJA MED ATT BEGRÄNSA TEX TOP-FUEL SOM GÅR LITE VÄL FORT FÖR ATT DET SKA VA SÄKERT?
Bättre att ha begrängsning på motorvolym, vikt o ev. däckstorlek.
Top-Fuel har begränsningar, får inte löra med skruvkompressor.
Testades med sånt på 80talet, men det gick för fort..
Nu e det väl 14/71 roots som gäller.
Nitro-Funny är väl den galnaste klassen, kör nästan lika fort som Top-Fuel.
Skulle alldrig testa sånt.. Ha en nitro motor framför o inga dörrar..
Det gör dom väl redan... ? begränsar TF alltså.
Du får inte blanda i hur mycket nitro som helst,
max 500 kubiktum,
minimivikt (minst 2,225 pounds enl nhra regler)
bakre vinge max 90 tum över backen,
Och ett par till som jag inte minns...
nu var jag väl mest dryg å tvärsöver med TF här
Å dessutom hann Promille före bara för att jag skriver långsamt...
Jag förstår faktiskt helt å hållet hur du menar med restriktorn.
Du får inte blanda i hur mycket nitro som helst,
max 500 kubiktum,
minimivikt (minst 2,225 pounds enl nhra regler)
bakre vinge max 90 tum över backen,
Och ett par till som jag inte minns...
nu var jag väl mest dryg å tvärsöver med TF här

Å dessutom hann Promille före bara för att jag skriver långsamt...
Jag förstår faktiskt helt å hållet hur du menar med restriktorn.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Jag är helt och hållet på Jens linje, att utveckla maskinen är ju halva nöjjet, och ska det nöjjet måsta beblanda sig med en restriktor i andvägen så faller ju hela konceptet.
Vilka har jobbat fram reglerna, och vad har dom för insikt i hur detta med för problem?
Finns nog bättre ändar att börja i, om det börjar "gå för fort".
Vilka har jobbat fram reglerna, och vad har dom för insikt i hur detta med för problem?
Finns nog bättre ändar att börja i, om det börjar "gå för fort".
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 109
- Blev medlem: fre okt 13, 2006 4:48 pm
- Ort: Göteborg
Notera att restriktorkraven är endast för bilar som går fortare än 8.50s
Detta är nog tänkt att för att skapa jämnare tävlingar.
Inte något dumt säkerhets krav.
Att det slår orättvist mot 6-cyl motor stämmer ju inte riktigt heller.
Då man kan åka med 2st 54mm turbos vilket är mer fördelaktigt än 1st 68mm.
Sedan går det givetvis att begränsa däckstorleken också.
Men tex i USA åker dom 6 sekunders repor på 10.5" däck.
Detta är väl på prov denna säsong 2007.
Kanske ändras till 2008 vem vet.
Dessa saker är ju perfekt att gå in på ovanstående forum och diskuterar det där.
Lasse Wankel skriver läser/skriver där och han har nog varit delaktig i reglementet.
/Kristofer
Detta är nog tänkt att för att skapa jämnare tävlingar.
Inte något dumt säkerhets krav.
Att det slår orättvist mot 6-cyl motor stämmer ju inte riktigt heller.
Då man kan åka med 2st 54mm turbos vilket är mer fördelaktigt än 1st 68mm.
Sedan går det givetvis att begränsa däckstorleken också.
Men tex i USA åker dom 6 sekunders repor på 10.5" däck.
Detta är väl på prov denna säsong 2007.
Kanske ändras till 2008 vem vet.
Dessa saker är ju perfekt att gå in på ovanstående forum och diskuterar det där.
Lasse Wankel skriver läser/skriver där och han har nog varit delaktig i reglementet.
/Kristofer
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
- Ort: Borlänge (Dalarna)
- Robert Ågren
- Impellerhead
- Inlägg: 146
- Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Har för mig att det inte rör sig om restriktorer utan en begränsning av storleken på inducern på turbon?
Har sett en del underliga turbos i USA där man utgått från ex T91 (91mm in) och sen tagit ner hjulet till 74mm... torde inte va det bästa men det går kanske att få igenom mer luft i en sån turbo än en "normal" turbo
Har sett en del underliga turbos i USA där man utgått från ex T91 (91mm in) och sen tagit ner hjulet till 74mm... torde inte va det bästa men det går kanske att få igenom mer luft i en sån turbo än en "normal" turbo