Utformning förbränningsrum

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
NP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 21, 2006 10:02 am
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Utformning förbränningsrum

Inlägg av NP »

Jag skall börja bearbeta topparna på min Northstar motor (LH2 V8 32v)
Hur skulle ni utforma förbränningsrummen?

Motorn kommer givetvis överladdas med turbo.

Såhär ser det ut orört.

Klickbar

Bild

Såhär ser kolvtoppen ut orginal.

Bild

Nu blir det "flat top" kolvar för att få ner kompet lite, plus Darton MID foder för lite turbotålighet ;)

Bild
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Verkar häftigt. Men vad har hänt med topp/block? Ser ut som om något har frätt ganska kraftigt? /:
Användarvisningsbild
NP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 21, 2006 10:02 am
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av NP »

Det är grafit från toppackningen.
Dvs bös som bara är att torka bort :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

häftig motor!

såg fint ut med fodrena och så :thumbright:

hur mycket ska motorn skrämas?

kam, grenrör, topp,turbo, grenrör, max rpm, användningsområde??
Användarvisningsbild
NP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 21, 2006 10:02 am
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av NP »

Jens Gustavsson skrev:häftig motor!

såg fint ut med fodrena och så :thumbright:

hur mycket ska motorn skrämas?

kam, grenrör, topp,turbo, grenrör, max rpm, användningsområde??
Foderbilden snodde jag på Darton :wink:

Mitt block är inte modifierat ännu.

Bottendelen blir fodrad, JE kolvar och Eagle stakar. Eagle blir det endast för att de har Northstar stakar på hyllan 750hk per bank uppger de.
Lite lustig specning!?
Smidd vev orginal
10mm stålgördel (orginal 3mm)
Borra ur och i med grövre insatsgänga till topplocksbultarna
Åsså pinnbultat i alla riktningar :D
Smörjning lutar åt 4stegs torrsump

Topparna tänker jag fila själv.
34/29 ventiler Inconell på avgassidan

Grenrör hemmasmide 2x 4-1 med singelturbo
Bild

Bild

Turbo är i dagsläget en HX60

Insug är ett hemmasmide

Kammar är ett svårt ämne, finns inga att köpa.
Får antagligen slipa om orginal, så något häftigt kan det tyvärr inte bli.
Det sätter även begränsning på ca 7000rpm.

Börjar såhär så får jag se om det lirar.
Motorn skall sitta i en banleksak så igentligen borde jag hänga på två små TD04´or för brutalrespons.
Mycket kan hända innan det blir sjösättning :lol:

Eftersom bilen ser ut ungefär såhär ut just nu, finns det ju lite där att göra också :hihi:

Bild
Lutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: mån sep 11, 2006 3:42 pm

Inlägg av Lutte »

Trevligt att se dig här NP, slutat hänga på stcs nu?

trevlig motor du slänger ihop. men vilket komp siktar du på? kanske får nog lågt med bara flata kolvtoppar. men en början på förbränningsrummen är väll att ta bort dom ohyggligt skarpa kanterna.
Användarvisningsbild
NP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 21, 2006 10:02 am
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av NP »

Lutte skrev:Trevligt att se dig här NP, slutat hänga på stcs nu?

trevlig motor du slänger ihop. men vilket komp siktar du på? kanske får nog lågt med bara flata kolvtoppar. men en början på förbränningsrummen är väll att ta bort dom ohyggligt skarpa kanterna.
Man får ju bredda lite, även om Stcs är en väldigt bra sida :wink:

Orginalkompet är 10.5:1 så skulle jag köra etanol så är det bara en fråga om tillsnyggning av förbränningsrummen.

Om det blir vanlig soppa lägger jag mig på 8.5:1 -> 9:1
Eftersom jag inte vet hur spiktålig motorn blir (kammarna igen :thumbdown: ) så får jag nog snarare sikta på det lägre alternativet.
Senast redigerad av NP den sön apr 22, 2007 8:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Lutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: mån sep 11, 2006 3:42 pm

Inlägg av Lutte »

NP skrev:
Lutte skrev:Trevligt att se dig här NP, slutat hänga på stcs nu?

trevlig motor du slänger ihop. men vilket komp siktar du på? kanske får nog lågt med bara flata kolvtoppar. men en början på förbränningsrummen är väll att ta bort dom ohyggligt skarpa kanterna.
Man får ju bredda lite, även om Stcs är en väldigt bra sida :wink:

Orginalkompet är 10:1 så skulle jag köra etanol så är det bara en fråga om tillsnyggning av förbränningsrummen.

Om det blir vanlig soppa lägger jag mig på 8.5:1 -> 9:1
Eftersom jag inte vet hur spiktålig motorn blir (kammarna igen :thumbdown: ) så får jag nog snarare sikta på det lägre alternativet.
jag är knappt på stcs längre, orkar inte läsa trådar som heter "blårök 9-5 aero"

men hur mycket komp får du med flatakolvarna?
Användarvisningsbild
NP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 21, 2006 10:02 am
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av NP »

Orginal är 10.5:1
Ser ut såhär
Bild

Kompressorversionen 9.0:1
Ser ut såhär
Bild

Nu skall jag bara hitta måtten på kompressorkolvarna så har jag mina 9.0:1 :)

I jakten på dessa bilder upptäckte jag att kompressorvarianten har fina kammar, ins 10.5mm & avgas 10mm lyft! Mumma :thumbright:
Bara nu de inte kostar 10000/st :doh:

Insugskanal ser ut såhär
Kanske lägga igen lite på golvet samt lyfta taket lite, ser annars riktigt hyggligt ut.
Bild

Avgaskanal däremot ser illa ut
S formad och "lågt i tak". I taket kan man inte ta särskillt mycket utan att titta igenom till kamhuset, å flänsytan mot grenröret blir förskräckligt tunn om man D portar. Detta är mindre roligt :(
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

D porta bara i böjen ned mot ventilen.

kompressorversionen hade ungefär vad jag skulle rekomendera.
lite tillsnyggning så det blev mer likt detta kanske:
Bild
(min topp)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag håller med föregående talare, satsa på ett liknande förbräningsrum (max 7-10mm förbräningsrum, sqish) och med ca 1.5mm klämspalt.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån apr 23, 2007 1:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Kadett4wd
Vad är det som är gjort i "botten" längst åt sidorna i förbränningsrummet?
(Där man ser att det är lite slipat, jag fattar inte riktigt på vad bara)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

j björk skrev:Kadett4wd
Vad är det som är gjort i "botten" längst åt sidorna i förbränningsrummet?
(Där man ser att det är lite slipat, jag fattar inte riktigt på vad bara)
Hallå.
det är itne klart på bilden, ska poleras till lite bara.
det har sett ut såhär från början där i mitten på sidorna:
Bild

Jag ville minska squishen lite och ansåg det där på sidorna helt onödigt.
Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
NP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 21, 2006 10:02 am
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av NP »

Jo, typ de bilder du visar är lite i de banor jag också tänkt.
Har du kört med tryckluft å slipstift?

Fick även se denna bild. Fint! :drool:

http://users.du.se/~h02johed/img/BMW%20F1%20Head.jpg
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

riktigt snyggt rum.
men jag vart fundersam på flödesbalansen där.

redigt stora insug gentemot avgas.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar