Sida 1 av 1
Utformning förbränningsrum
Postat: lör apr 21, 2007 11:29 am
av NP
Jag skall börja bearbeta topparna på min Northstar motor (LH2 V8 32v)
Hur skulle ni utforma förbränningsrummen?
Motorn kommer givetvis överladdas med turbo.
Såhär ser det ut orört.
Klickbar
Såhär ser kolvtoppen ut orginal.
Nu blir det "flat top" kolvar för att få ner kompet lite, plus Darton MID foder för lite turbotålighet

Postat: lör apr 21, 2007 3:06 pm
av Johnny
Verkar häftigt. Men vad har hänt med topp/block? Ser ut som om något har frätt ganska kraftigt? /:
Postat: lör apr 21, 2007 4:09 pm
av NP
Det är grafit från toppackningen.
Dvs bös som bara är att torka bort

Postat: lör apr 21, 2007 6:26 pm
av Jens Gustavsson
häftig motor!
såg fint ut med fodrena och så
hur mycket ska motorn skrämas?
kam, grenrör, topp,turbo, grenrör, max rpm, användningsområde??
Postat: lör apr 21, 2007 8:01 pm
av NP
Jens Gustavsson skrev:häftig motor!
såg fint ut med fodrena och så
hur mycket ska motorn skrämas?
kam, grenrör, topp,turbo, grenrör, max rpm, användningsområde??
Foderbilden snodde jag på Darton
Mitt block är inte modifierat ännu.
Bottendelen blir fodrad, JE kolvar och Eagle stakar. Eagle blir det endast för att de har Northstar stakar på hyllan 750hk per bank uppger de.
Lite lustig specning!?
Smidd vev orginal
10mm stålgördel (orginal 3mm)
Borra ur och i med grövre insatsgänga till topplocksbultarna
Åsså pinnbultat i alla riktningar
Smörjning lutar åt 4stegs torrsump
Topparna tänker jag fila själv.
34/29 ventiler Inconell på avgassidan
Grenrör hemmasmide 2x 4-1 med singelturbo
Turbo är i dagsläget en HX60
Insug är ett hemmasmide
Kammar är ett svårt ämne, finns inga att köpa.
Får antagligen slipa om orginal, så något häftigt kan det tyvärr inte bli.
Det sätter även begränsning på ca 7000rpm.
Börjar såhär så får jag se om det lirar.
Motorn skall sitta i en banleksak så igentligen borde jag hänga på två små TD04´or för brutalrespons.
Mycket kan hända innan det blir sjösättning
Eftersom bilen ser ut ungefär såhär ut just nu, finns det ju lite där att göra också

Postat: sön apr 22, 2007 12:22 pm
av Lutte
Trevligt att se dig här NP, slutat hänga på stcs nu?
trevlig motor du slänger ihop. men vilket komp siktar du på? kanske får nog lågt med bara flata kolvtoppar. men en början på förbränningsrummen är väll att ta bort dom ohyggligt skarpa kanterna.
Postat: sön apr 22, 2007 7:31 pm
av NP
Lutte skrev:Trevligt att se dig här NP, slutat hänga på stcs nu?
trevlig motor du slänger ihop. men vilket komp siktar du på? kanske får nog lågt med bara flata kolvtoppar. men en början på förbränningsrummen är väll att ta bort dom ohyggligt skarpa kanterna.
Man får ju bredda lite, även om Stcs är en väldigt bra sida
Orginalkompet är 10.5:1 så skulle jag köra etanol så är det bara en fråga om tillsnyggning av förbränningsrummen.
Om det blir vanlig soppa lägger jag mig på 8.5:1 -> 9:1
Eftersom jag inte vet hur spiktålig motorn blir (kammarna igen

) så får jag nog snarare sikta på det lägre alternativet.
Postat: sön apr 22, 2007 7:47 pm
av Lutte
NP skrev:Lutte skrev:Trevligt att se dig här NP, slutat hänga på stcs nu?
trevlig motor du slänger ihop. men vilket komp siktar du på? kanske får nog lågt med bara flata kolvtoppar. men en början på förbränningsrummen är väll att ta bort dom ohyggligt skarpa kanterna.
Man får ju bredda lite, även om Stcs är en väldigt bra sida
Orginalkompet är 10:1 så skulle jag köra etanol så är det bara en fråga om tillsnyggning av förbränningsrummen.
Om det blir vanlig soppa lägger jag mig på 8.5:1 -> 9:1
Eftersom jag inte vet hur spiktålig motorn blir (kammarna igen

) så får jag nog snarare sikta på det lägre alternativet.
jag är knappt på stcs längre, orkar inte läsa trådar som heter "blårök 9-5 aero"
men hur mycket komp får du med flatakolvarna?
Postat: sön apr 22, 2007 8:33 pm
av NP
Orginal är 10.5:1
Ser ut såhär
Kompressorversionen 9.0:1
Ser ut såhär
Nu skall jag bara hitta måtten på kompressorkolvarna så har jag mina 9.0:1
I jakten på dessa bilder upptäckte jag att kompressorvarianten har fina kammar, ins 10.5mm & avgas 10mm lyft! Mumma

Bara nu de inte kostar 10000/st
Insugskanal ser ut såhär
Kanske lägga igen lite på golvet samt lyfta taket lite, ser annars riktigt hyggligt ut.
Avgaskanal däremot ser illa ut
S formad och "lågt i tak". I taket kan man inte ta särskillt mycket utan att titta igenom till kamhuset, å flänsytan mot grenröret blir förskräckligt tunn om man D portar. Detta är mindre roligt

Postat: mån apr 23, 2007 8:33 am
av Kadett4wd
D porta bara i böjen ned mot ventilen.
kompressorversionen hade ungefär vad jag skulle rekomendera.
lite tillsnyggning så det blev mer likt detta kanske:
(min topp)
Postat: mån apr 23, 2007 9:01 am
av Jens Gustavsson
jo jag håller med föregående talare, satsa på ett liknande förbräningsrum (max 7-10mm förbräningsrum, sqish) och med ca 1.5mm klämspalt.
Postat: mån apr 23, 2007 1:33 pm
av j björk
Kadett4wd
Vad är det som är gjort i "botten" längst åt sidorna i förbränningsrummet?
(Där man ser att det är lite slipat, jag fattar inte riktigt på vad bara)
Postat: mån apr 23, 2007 4:49 pm
av Kadett4wd
j björk skrev:Kadett4wd
Vad är det som är gjort i "botten" längst åt sidorna i förbränningsrummet?
(Där man ser att det är lite slipat, jag fattar inte riktigt på vad bara)
Hallå.
det är itne klart på bilden, ska poleras till lite bara.
det har sett ut såhär från början där i mitten på sidorna:
Jag ville minska squishen lite och ansåg det där på sidorna helt onödigt.
Mvh
Postat: tis apr 24, 2007 7:47 pm
av NP
Jo, typ de bilder du visar är lite i de banor jag också tänkt.
Har du kört med tryckluft å slipstift?
Fick även se denna bild. Fint!
http://users.du.se/~h02johed/img/BMW%20F1%20Head.jpg
Postat: ons apr 25, 2007 6:26 pm
av Kadett4wd
riktigt snyggt rum.
men jag vart fundersam på flödesbalansen där.
redigt stora insug gentemot avgas.