Var är tomgångsmotorn på sprutet

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Var är tomgångsmotorn på sprutet

Inlägg av Kronberg »

Var är tomgångsmotorn på b230et sprutet på denna bild
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/7 ... 740-89.htm

får den nämligen inte o funka..sitter en 3 polig kontakt o de ska vara 12v på 1 stift, men har inte ström på ngn.

Hittar inte den på kopplingsscemat så ja kan kolla var det inte stämmer.

Motorn sitter i en bmw, därför sprutet krånglar.
Användarvisningsbild
peter.e
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre maj 12, 2006 12:45 am
Ort: mölnbo

Inlägg av peter.e »

190 auxiliary air valve
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

bläddra ner till nästa sprut till b230et, alltså inte det översta.
Mange
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: sön maj 21, 2006 3:05 pm
Ort: Ängelholm/Lycksele

Inlägg av Mange »

Den är inte med på det kopplings-shemat.
176 går till styrenheten för tomgångsreglering.
Finns ett separat kopplings-shema för tomgångsregleringen
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

ingen som har detta kopplings schema o dela med sig av..är i behov av tgångsmotor..måste följa kablarna o se vad som är felkopplat.
Mange
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: sön maj 21, 2006 3:05 pm
Ort: Ängelholm/Lycksele

Inlägg av Mange »

Har du provat att gå in på närmaste Volvo-verkstad och få en kopia?
Jag skulle kunna fixa det, men har ingen scanner...
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Johan Posth »

måste du vekligen ha tomgånsmotor? Plugga slangarna och som går in i den och sedan skruvar du på tomgångsskruven tills du har tomgång eller sträcker gaswiren. Min polare gjorde så och det funkade kalas!
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

Ja kör med uppspänd gasvire nu..men tomgången ändras ju när motorn är varm..det justerar väl tomgångsmotorn?
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Johan Posth »

Jo, men du kan ju spänna den så du har hyfsad tomgång när bilen är varm, men då ha dålig tomgång vid kall motor. Men går ju att leva med.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

jo ioförsig..men hade varit kul o få en lösning på vad felet är...
Kan man mäta på spjällgivaren så man vet att den funkar.
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

Mange skrev:Har du provat att gå in på närmaste Volvo-verkstad och få en kopia?
Jag skulle kunna fixa det, men har ingen scanner...
Jo tack..."Dom lämmnar vi inte ut, men kom med bilen så kan vi kika på den om 3 veckor"
zlobban
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 27, 2007 2:27 pm
Ort: Ragunda

Inlägg av zlobban »

Skit i tomgångsmotorn. Det är ju en jättebra pryl när den fungerar, men inget att rota i om man inte absolut vill ha den. Ställ tomgången på spjällhuset när motorn är varm å sedan meckar du dit en tillsatsluftslid från en äldre bil istället. Ta +matning från bränslepumpsrelät å jorda på lämpligt ställe. En luftslang före spjället å en efter. Se till att den får värme från motorn (topplocket) genom sitt fäste. Det värsta som kan hända är väl att du får lite väl hög tomgång vid kallstart, men så var det ju på alla bilar på 80-talet.
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

tack
Skriv svar