Insprutning, Tändsystem och Elektronik
Moderator: backeliten
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202 Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg
Inlägg
av Kronberg » mån apr 23, 2007 8:46 am
Var är tomgångsmotorn på b230et sprutet på denna bild
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/7 ... 740-89.htm
får den nämligen inte o funka..sitter en 3 polig kontakt o de ska vara 12v på 1 stift, men har inte ström på ngn.
Hittar inte den på kopplingsscemat så ja kan kolla var det inte stämmer.
Motorn sitter i en bmw, därför sprutet krånglar.
peter.e
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36 Blev medlem: fre maj 12, 2006 12:45 am
Ort: mölnbo
Inlägg
av peter.e » mån apr 23, 2007 1:03 pm
190 auxiliary air valve
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202 Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg
Inlägg
av Kronberg » tis apr 24, 2007 7:25 am
bläddra ner till nästa sprut till b230et, alltså inte det översta.
Mange
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42 Blev medlem: sön maj 21, 2006 3:05 pm
Ort: Ängelholm/Lycksele
Inlägg
av Mange » mån maj 07, 2007 11:39 am
Den är inte med på det kopplings-shemat.
176 går till styrenheten för tomgångsreglering.
Finns ett separat kopplings-shema för tomgångsregleringen
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202 Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg
Inlägg
av Kronberg » mån maj 07, 2007 7:15 pm
ingen som har detta kopplings schema o dela med sig av..är i behov av tgångsmotor..måste följa kablarna o se vad som är felkopplat.
Mange
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42 Blev medlem: sön maj 21, 2006 3:05 pm
Ort: Ängelholm/Lycksele
Inlägg
av Mange » sön maj 13, 2007 10:25 am
Har du provat att gå in på närmaste Volvo-verkstad och få en kopia?
Jag skulle kunna fixa det, men har ingen scanner...
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710 Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå
Inlägg
av Johan Posth » sön maj 13, 2007 12:52 pm
måste du vekligen ha tomgånsmotor? Plugga slangarna och som går in i den och sedan skruvar du på tomgångsskruven tills du har tomgång eller sträcker gaswiren. Min polare gjorde så och det funkade kalas!
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202 Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg
Inlägg
av Kronberg » mån maj 14, 2007 12:02 pm
Ja kör med uppspänd gasvire nu..men tomgången ändras ju när motorn är varm..det justerar väl tomgångsmotorn?
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710 Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå
Inlägg
av Johan Posth » mån maj 14, 2007 1:40 pm
Jo, men du kan ju spänna den så du har hyfsad tomgång när bilen är varm, men då ha dålig tomgång vid kall motor. Men går ju att leva med.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202 Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg
Inlägg
av Kronberg » tis maj 15, 2007 6:39 pm
jo ioförsig..men hade varit kul o få en lösning på vad felet är...
Kan man mäta på spjällgivaren så man vet att den funkar.
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202 Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg
Inlägg
av Kronberg » tis maj 15, 2007 6:40 pm
Mange skrev: Har du provat att gå in på närmaste Volvo-verkstad och få en kopia?
Jag skulle kunna fixa det, men har ingen scanner...
Jo tack..."Dom lämmnar vi inte ut, men kom med bilen så kan vi kika på den om 3 veckor"
zlobban
För lite laddtryck
Inlägg: 9 Blev medlem: tis mar 27, 2007 2:27 pm
Ort: Ragunda
Inlägg
av zlobban » fre maj 18, 2007 2:13 am
Skit i tomgångsmotorn. Det är ju en jättebra pryl när den fungerar, men inget att rota i om man inte absolut vill ha den. Ställ tomgången på spjällhuset när motorn är varm å sedan meckar du dit en tillsatsluftslid från en äldre bil istället. Ta +matning från bränslepumpsrelät å jorda på lämpligt ställe. En luftslang före spjället å en efter. Se till att den får värme från motorn (topplocket) genom sitt fäste. Det värsta som kan hända är väl att du får lite väl hög tomgång vid kallstart, men så var det ju på alla bilar på 80-talet.
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202 Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg
Inlägg
av Kronberg » fre maj 18, 2007 12:08 pm
tack