Sida 1 av 1

Var är tomgångsmotorn på sprutet

Postat: mån apr 23, 2007 8:46 am
av Kronberg
Var är tomgångsmotorn på b230et sprutet på denna bild
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/7 ... 740-89.htm

får den nämligen inte o funka..sitter en 3 polig kontakt o de ska vara 12v på 1 stift, men har inte ström på ngn.

Hittar inte den på kopplingsscemat så ja kan kolla var det inte stämmer.

Motorn sitter i en bmw, därför sprutet krånglar.

Postat: mån apr 23, 2007 1:03 pm
av peter.e
190 auxiliary air valve

Postat: tis apr 24, 2007 7:25 am
av Kronberg
bläddra ner till nästa sprut till b230et, alltså inte det översta.

Postat: mån maj 07, 2007 11:39 am
av Mange
Den är inte med på det kopplings-shemat.
176 går till styrenheten för tomgångsreglering.
Finns ett separat kopplings-shema för tomgångsregleringen

Postat: mån maj 07, 2007 7:15 pm
av Kronberg
ingen som har detta kopplings schema o dela med sig av..är i behov av tgångsmotor..måste följa kablarna o se vad som är felkopplat.

Postat: sön maj 13, 2007 10:25 am
av Mange
Har du provat att gå in på närmaste Volvo-verkstad och få en kopia?
Jag skulle kunna fixa det, men har ingen scanner...

Postat: sön maj 13, 2007 12:52 pm
av Johan Posth
måste du vekligen ha tomgånsmotor? Plugga slangarna och som går in i den och sedan skruvar du på tomgångsskruven tills du har tomgång eller sträcker gaswiren. Min polare gjorde så och det funkade kalas!

Postat: mån maj 14, 2007 12:02 pm
av Kronberg
Ja kör med uppspänd gasvire nu..men tomgången ändras ju när motorn är varm..det justerar väl tomgångsmotorn?

Postat: mån maj 14, 2007 1:40 pm
av Johan Posth
Jo, men du kan ju spänna den så du har hyfsad tomgång när bilen är varm, men då ha dålig tomgång vid kall motor. Men går ju att leva med.

Postat: tis maj 15, 2007 6:39 pm
av Kronberg
jo ioförsig..men hade varit kul o få en lösning på vad felet är...
Kan man mäta på spjällgivaren så man vet att den funkar.

Postat: tis maj 15, 2007 6:40 pm
av Kronberg
Mange skrev:Har du provat att gå in på närmaste Volvo-verkstad och få en kopia?
Jag skulle kunna fixa det, men har ingen scanner...
Jo tack..."Dom lämmnar vi inte ut, men kom med bilen så kan vi kika på den om 3 veckor"

Postat: fre maj 18, 2007 2:13 am
av zlobban
Skit i tomgångsmotorn. Det är ju en jättebra pryl när den fungerar, men inget att rota i om man inte absolut vill ha den. Ställ tomgången på spjällhuset när motorn är varm å sedan meckar du dit en tillsatsluftslid från en äldre bil istället. Ta +matning från bränslepumpsrelät å jorda på lämpligt ställe. En luftslang före spjället å en efter. Se till att den får värme från motorn (topplocket) genom sitt fäste. Det värsta som kan hända är väl att du får lite väl hög tomgång vid kallstart, men så var det ju på alla bilar på 80-talet.

Postat: fre maj 18, 2007 12:08 pm
av Kronberg
tack