Kamaxelval till B230 och Volvo 360 fråga

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Kamaxelval till B230 och Volvo 360 fråga

Inlägg av Wezzli »

Jag håller på med en B230 som jag hade tänkt sänka ner i min Volvo 360, men jag har verkligen ingen som helst aning om vad jag ska använda för kamaxel. Toppen är en 530 som ska portas och planas och sedan ska jag hänga på 2st Weber 45 och extraktorgrenrör och 2.5tums avgassystem. Olika personer har föreslått olika kammar som H-kam, VX-kam och säger att dessa kommer fungera fint med min motor, men hur är det egentligen med det?

Sedan funderar jag även om extraktorgrenrören på KG-trimning passar i Volvo 360, med tanke på motorfästena.
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

k-kam bruka funka bra. eller h. vx är inte sååå vass jämfört me dom.
tror du får modda grenröret isåfall..
Old volvos never die, they just go faster!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du trimmar på allvar så kan såklart inte en volvo org kam användas men om du nöjer dig med 150hk eller så så fungerar en H kam bra.
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Har em K-kam i min B21A som jag kan plocka ut, men vad har jag annars för alternativ? Vill ju i princip få ut så mycket som möjligt, men gärna inte så dyrt. Men VX-kam är inte ens värt att fundera på ifall jag redan har en K-kam att tillgå? Vilka alternativ skulle ni rekommendera när det handlar om att få ut så mycket som möjligt och gärna brett register?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

du får tillverka fördelarspår om du inte har det på kammen redan. (k-kam). detta gäller ju såklart om du ska köra med fördelaren bak på toppen.
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Ersviken skrev:du får tillverka fördelarspår om du inte har det på kammen redan. (k-kam). detta gäller ju såklart om du ska köra med fördelaren bak på toppen.
Nä, det är inte fördelare bak på den motorn.
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Ingen som har något förslag?
Lutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: mån sep 11, 2006 3:42 pm

Inlägg av Lutte »

Du kan ju inte få allt, det beror ju på hur exakt du vill att karaktären ska vara på motorn!
ska den vara snäll och ha ett bra vrid på botten för att sedan smalna av i toppen eller ska du piska den på varven och ha effekten på högre varv?

mycket lättare att komma med ett svar då man vet hur du vill ha motorkaraktären
Haak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons jan 18, 2006 8:25 pm
Ort: Norge

Inlägg av Haak »

Har du lyst på et extractor grenrør til 360 bør du gå inn på http://www.300power.com og sende et PM til Frej

Det spesiallages extractorgrenrør nå, men vær rask, dette er en sjanse som ikke kommer igjen.[/url]
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Tack för svaren!

Haak skrev:Har du lyst på et extractor grenrør til 360 bør du gå inn på http://www.300power.com og sende et PM til Frej

Det spesiallages extractorgrenrør nå, men vær rask, dette er en sjanse som ikke kommer igjen.[/url]
Tack för tipset!
Skriv svar