Sänka kompet? (B230ft)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Sänka kompet? (B230ft)

Inlägg av Turbokoftan »

Fick inget svar i forumet "allmän motorteknik så jag testar här också!


"Har en b230ft bottendel som jag ska använda med helt standard saker.

Nu till frågan, behöver jag sänka kompet något (har isåf planer på att svarva kolvarna). Är det möjligt eller ens nödvändigt med b230ft kolvar med dess original urgröpning (Godstjocklek)?

Tacksam för snabba svar!

Motorfakta:

Kamaxel:

109 grader nockvinkel
280grader in
300grader ut

vid 1mm lyft 248in och 260ut
11mmlyft

Topp:
531 topp med dubbla ventilfjädrar, portad på insug o avgas samt lätt putsade förbränningsrum

Bottendel:
Helt standard b230ft bottendel -92

Turbo:
? T04 57in 60ut nu såld

Grenrör:
Extraktorgrenrör

I övrigt är det sitter det 255l soppa pump, 520cc spridare tillsammans med megasquirt, 3" avgassystem, lastibils IC osv..

Spridare, kolvar o stakar är främst "tills vidare".

Vill ta ut mesta möjliga med denna setup i nuläget!

Vad tror ni om kompet, bör jag sänka detta för att kunna ladda 1,5bar i denna spis?

Bilen skall användas till nattlig gatåka samt ev något rejs!

Tacksam för svar!

Mvh
Cristofer"
Senast redigerad av Turbokoftan den tis maj 01, 2007 4:16 pm, redigerad totalt 3 gång.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

det låter som en tidig version av boströms (amazon) maskin och om jag kommer inhåg rätt så svarvade han av kolvarna, hur mycket kan jag tyvärr inte svara på
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är kompan nu och hur djup grop är det?
Allibow
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: fre apr 13, 2007 11:58 am

Inlägg av Allibow »

altså hur mycke hästar har du tänkt hämta ? ...
köpte en motor från en skrot! B230 block iaf från en 760tic
stakarna var krokiga som fan!! så jag tror inte det går att hämta speciellt mycke mer hp ur dessa stakar utan uppgraderingar !
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Jonas Ohlsson skrev:det låter som en tidig version av boströms (amazon) maskin och om jag kommer inhåg rätt så svarvade han av kolvarna, hur mycket kan jag tyvärr inte svara på
Okej! Låter trevligt.. :)
Jens Gustavsson skrev:vad är kompan nu och hur djup grop är det?
"B230ET har 9,0:1, och både B230FT och FK har 8,7:1."

Citerat från TPC! Det är ju dock med 530 topp, på min sitter det som sagt en 531:a så den kanske hamnar lite lägre?

Mätte precis urgröpningen som visade sig vara 67mm i diameter samt 4mm djup
Allibow skrev:altså hur mycke hästar har du tänkt hämta ? ...
köpte en motor från en skrot! B230 block iaf från en 760tic
stakarna var krokiga som fan!! så jag tror inte det går att hämta speciellt mycke mer hp ur dessa stakar utan uppgraderingar !
Vet ej, men gärna 350 stabila hk till att börja med, motorn du tänker på är säkerligen en b230et (760 turbo fanns endast med b23et samt b230et original..).
Mina stakar borde funka hyffsat till mitt effektmål så länge allt annat lirar med sprut/tändning.

Men vad säger ni om kompet?

Mvh
Cristofer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

sänk kompan mot 8:1 så blir motorn mer okänslig för missar när den ska mappas in och med din turbo med högt avgastryck (jag skulle byta den om jag vore du)

tjuvtitta på denna bild på min cnc frästa topp (håller på att finsjusteras av markvart)

http://tott.ulkhyvlers.net/~mats/garage ... atour5.jpg
Allibow
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: fre apr 13, 2007 11:58 am

Inlägg av Allibow »

Vet ej, men gärna 350 stabila hk till att börja med, motorn du tänker på är säkerligen en b230et (760 turbo fanns endast med b23et samt b230et original..).
Mina stakar borde funka hyffsat till mitt effektmål så länge allt annat lirar med sprut/tändning.
volvo gjorde b230 med svagare vev lättare stakar lättare kolvar (lågfriktions motor).

jag är ingen expert men jag tror inte dom håller för mycke mer än orginal effekten! ....

ja håller på att mecka ihop nån sorts turbo motor, jag har tänkt köra med ett B23 block! och M stakarna som satt i det orginal !!

om man kollar på Mstakarna och jämför med B230ETstakarna så är 230 stakarna som kvistar i jämförelse !
zlobban
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 27, 2007 2:27 pm
Ort: Ragunda

Inlägg av zlobban »

Allibow skrev:
Vet ej, men gärna 350 stabila hk till att börja med, motorn du tänker på är säkerligen en b230et (760 turbo fanns endast med b23et samt b230et original..).
Mina stakar borde funka hyffsat till mitt effektmål så länge allt annat lirar med sprut/tändning.
volvo gjorde b230 med svagare vev lättare stakar lättare kolvar (lågfriktions motor).

jag är ingen expert men jag tror inte dom håller för mycke mer än orginal effekten! ....

ja håller på att mecka ihop nån sorts turbo motor, jag har tänkt köra med ett B23 block! och M stakarna som satt i det orginal !!

om man kollar på Mstakarna och jämför med B230ETstakarna så är 230 stakarna som kvistar i jämförelse !
Sant. Men alla 230-motorer är inte veka. En FT från -92 är väl i princip lika stadig som en B23? 230ET är väl den äldre å vekare motorn (mekanisk insprutning?) Men även den lär väl tåla 350 pållar om man är lite försiktig med den....
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

b230 mellan 84-89. är låg friktions motorer. från 89 är det kraftigare vev och stakar i alla b230 sug och turbo motorer.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Jens Gustavsson skrev:sänk kompan mot 8:1 så blir motorn mer okänslig för missar när den ska mappas in och med din turbo med högt avgastryck (jag skulle byta den om jag vore du)

tjuvtitta på denna bild på min cnc frästa topp (håller på att finsjusteras av markvart)

http://tott.ulkhyvlers.net/~mats/garage ... atour5.jpg
Okej, hur räknar jag på detta? Har läst att 531 toppen iaf har 53,7cc volym i förbränningsrummen (2cc större än 530 toppen som är original).

Bild på mitt förbränningsrum också:
Bild

Mvh
Cristofer
Senast redigerad av Turbokoftan den tis maj 01, 2007 2:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Jens Gustavsson skrev:sänk kompan mot 8:1 så blir motorn mer okänslig för missar när den ska mappas in och med din turbo med högt avgastryck (jag skulle byta den om jag vore du)

tjuvtitta på denna bild på min cnc frästa topp (håller på att finsjusteras av markvart)

http://tott.ulkhyvlers.net/~mats/garage ... atour5.jpg

Mycket "fräsig" topp.. :D
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Nuvarande status.. Igår sålde jag mitt turbo aggregat.

Har även gjort ett försök med att beräkna kompan, återkommer med detta.
Tills dess kanske någon vill lägga något förslag på lämpligt turboaggregat för ovanstående setup?
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

kan göra ett försök å förklara:

då ska vi se, räknar på en b21 med plana kolvar som exempel.

2127cc/ 4cyl ger 532cc.

532 cc + 56 cc (f-rum) +8 cc (toppackning) ger 596cc totalt.

596cc / 64 (f-rum å packning) ger 9,31 ;1 i kompa. volvo anger ju 9,3 så det verkar jue stämma!

prova!



mvh johan
Old volvos never die, they just go faster!
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Fahlgren skrev:kan göra ett försök å förklara:

då ska vi se, räknar på en b21 med plana kolvar som exempel.

2127cc/ 4cyl ger 532cc.

532 cc + 56 cc (f-rum) +8 cc (toppackning) ger 596cc totalt.

596cc / 64 (f-rum å packning) ger 9,31 ;1 i kompa. volvo anger ju 9,3 så det verkar jue stämma!

prova!

mvh johan
Tack för förklaringen! satt faktiskt själv precis och räknade på det!

Jag kom fram till (vet ju ej om det stämmer) att ifall jag svarvar 1mm/kolv ger det en volymökning på 3,5cc/cyl, vilket resulterar i ca 8,3:1 i komp, däremot 2mm så skulle den hamna på ca 8:1 i komp, lagomt?=)

Var endast en snabb uträkning och jag räknade bara på 1mm toppackning. (Ex 1mm svarvning av "kolv-gropen"= 67/2^2 x Pi x 1= 3,5cc
Kompressionsförhållande: 78,4 + 575 / 78,4 = 8,38 ; 1)

Kan det stämma att det lilla ingreppet ger sådan skillnad på kompressionsförhållandet?

Hur mycket gods är det i volvos FT-kolvar och hur mycket vågar man svarva ett par original kolvar?
Givetvis kan jag ju öka diametern på gropen också, vill dock inte svarva kolven plan då det lär ge en viss värme påkännande ökning för kolvringarna.

Tacksam för fler svar/ tips!

Mvh
Cristofer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Allibow skrev:
Vet ej, men gärna 350 stabila hk till att börja med, motorn du tänker på är säkerligen en b230et (760 turbo fanns endast med b23et samt b230et original..).
Mina stakar borde funka hyffsat till mitt effektmål så länge allt annat lirar med sprut/tändning.
volvo gjorde b230 med svagare vev lättare stakar lättare kolvar (lågfriktions motor).

jag är ingen expert men jag tror inte dom håller för mycke mer än orginal effekten! ....

ja håller på att mecka ihop nån sorts turbo motor, jag har tänkt köra med ett B23 block! och M stakarna som satt i det orginal !!

om man kollar på Mstakarna och jämför med B230ETstakarna så är 230 stakarna som kvistar i jämförelse !
du behöver läsa lite här http://savarturbo.se/?sida=content/arti ... en&sidnr=1

det är stakarna och ev vevaxeln mellan -85 till 90 som är mindre bra.
Skriv svar