Sida 1 av 93

MHR`s garage dragrace 144 med n/a sbc

Postat: lör maj 12, 2007 7:50 pm
av Martin H
här tänkte jag lägga in lite bilder o info vad jag pysslar med.
bilen i fråga är en 70års 144 som jag köpte 2001 och är i orginal skick, sen dess har det passerat 4st b20 med olika trimningsgrad. nu sitter en rakställd b230 i som varit dröm motor sen man var 15år och sprang runt i depåer på rally/rallycross. den består av 91 b230fb ballanserad o invägd underdel flata kolvar 531a med 48/40ventil insprut med induviduella runners kamaxel köpt av tg och slipad av cat cams med deras 13,9/13,6 flat nose nockvinkel 108g.
övrigt är väl 6kg svänghjul med 900tplatta och nira i3+ styrsystem.
det mesta är byggt eller modifierat av mig.

lite film!
http://media.savarturbo.se/blandat/mhr144_b230_2007.avi" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: lör maj 12, 2007 7:55 pm
av Martin H
fan jag lyckades lägga upp bilder :banana: detta har jag gruvat mig för i 2år :D

Postat: lör maj 12, 2007 8:57 pm
av mattias
Kul att du bemästrat teknikens under så vi inte missar vackra detaljer ! :thumbright:
Skicka mig filmen du hade på din bil via MSN så lägger jag den på media-servern.

Postat: lör maj 12, 2007 9:00 pm
av Kjelle.G
Ser ut att vara ett kul bygge.
Lär ju vara go sång från den maskinen :hihi:
Mvh Kjelle.G 8)

Postat: lör maj 12, 2007 10:47 pm
av S.Strömbäck
Snyggt! Vad är det för mått på fuelrailen som du byggt, 20x20 eller?

Postat: lör maj 12, 2007 11:00 pm
av Martin H
S.Strömbäck skrev:Snyggt! Vad är det för mått på fuelrailen som du byggt, 20x20 eller?
japp

Postat: sön maj 13, 2007 10:57 am
av ergu
ser mycket snyggt ut :thumbright:

Postat: mån maj 14, 2007 4:17 pm
av volvoraggaren
Ren och snygg motor! :D
Lycka till :thumbright:

Postat: mån maj 14, 2007 11:50 pm
av Martin H
tack för komentarer!!

Postat: tis maj 15, 2007 8:15 am
av j björk
Snyggt insug!
Var det mycket jobb med spjällhusen?

Postat: tis maj 15, 2007 12:03 pm
av Martin H
j björk skrev: Var det mycket jobb med spjällhusen?
jo det var lite jobb då tillverkade spjäll,axlar,hus,reglage och insug hur lång tid det tog har jag förträngt. men med tanke på vad sånt kostar att köpa så är det helt klart värt det och de blir roligare att använda då. dessa har funkat mycket bra har inte rört en skruv sen jag monterade ihop dem.

Postat: lör maj 19, 2007 2:07 am
av Martin H
idag vaknade man och solen sken, bestämde mig för att ta en premiär långtur hem till mor o far 10mil enkel. vägen dit gick bra, på vägen hem 21:30 började det mulna på och regna första tanken är "bara jag tar mig hem" och vad fan händer, 5mil hem börjar motorn dö av, rullar in på en parkering och häller i reserv dunken med tron på soppa torsk in i bilen och vrider om nyckeln då låter bränsle pumpen som en el tandborste och bygger inte upp en gnutta tryck. "säg godag då" där står man mitt på skogen i spöregn kl22:00. jaja ringde hjälp så man fick åka biltrailer hem.
men det är då typiskt att det ända som inte är special utan bara köpt o dit moterat ska gå sönder :evil:

Imorrn ska jag kolla lite ventilspel och passa på att knäppa kort på kammen så ska ni få se en lite annorlunda profil :)

Postat: lör maj 19, 2007 10:45 am
av mattias
Det kanske var nån gammal pump som jobbat i 30.000 mil och tyckte det var nog? ;)
Men det kan ju bero på hur du kopplat pumpen, dom gillar inte att tugga skräp.

Postat: sön maj 20, 2007 7:14 pm
av Martin H
av nyfikenhet var jag tvungen att riva isär pumpen då visar det sig att de två plastklackarna som förbinder pump o motor var av. så antagligen har jag fått nått skräp i den så det tog stop.

Bild
Bild

i helgen pressade jag upp ett litet bra o ha lager trattar.
Bild

Postat: sön maj 20, 2007 8:01 pm
av Perkele70
Fiint med trattsprut!blir nog gött ryt i knotan!